Naar cookieinstellingen
onderwijs

Wereldwijde stijging deelname onderwijs

Sinds april 2017 leven we met 7.5 miljard mensen op de wereld. In het kader van de geboorte van die 7.5 miljardste mens zet MAX Vandaag voor 6 belangrijke thema’s de vooruitgang die de mensheid in 200 jaar heeft geboekt op een rij. Immers, dankzij die progressie leven mensen langer, gezonder, gelukkiger en met meer zeggenschap over en invloed op hun lot. Met tot slot: de wereldwijde stijging van de deelname aan het onderwijs.

Onderwijs wordt gezien als een fundamentele rijkdom, zowel voor het individu als voor de maatschappij. Tegenwoordig is basisonderwijs niet alleen een recht maar ook een plicht: van regeringen wordt verwacht dat ze toegang tot basisonderwijs verzekeren, terwijl burgers door de wet worden verplicht onderwijs te volgen tot een bepaald basisniveau.

De wereld heeft in de afgelopen 200 jaar een enorme uitbreiding doorgemaakt in de toegankelijkheid van het onderwijs. Wereldwijd is in die periode het aantal geletterden enorm toegenomen. Voornamelijk doordat steeds meer kinderen basisonderwijs volgen. Ook deelname aan het middelbaar en hoger onderwijs kent een groei: het gemiddeld aantal schoolgaande jaren is nu veel hoger dan 100 jaar geleden.

Sub-Sahara

Ondanks deze wereldwijde vooruitgang zijn er landen die zijn achtergebleven op het gebied van deelname in onderwijs voor hun burgers. Dat is voornamelijk in landen ten zuiden van de Sahara het geval, waar nog steeds een percentage van minder dan 50 procent van de jongeren kan lezen en schrijven.

De wereld ontwikkelt zich en als gevolg hiervan zal het aantal mensen dat onderwijs heeft genoten stijgen. Naar schatting zullen er in 2050 nog slechts 5 landen zijn waar meer dan 20 procent van de mensen geen onderwijs heeft genoten. Dat zijn Burkina Faso, Ethiopië, Niger, Guinea en Mali.

Nederland

De groei van toegang tot basisonderwijs is bereikt door een belangrijke toename van overheidsuitgaven aan onderwijs. In 1820 gaat in Nederland al meer dan 65 procent van de kinderen naar school en in 1900 is dat percentage gestegen naar 83.5 procent. In 1945 gaat 91.4 procent van de Nederlandse kinderen naar school en in 1985 volgen alle Nederlandse kinderen basisonderwijs. Daarna fluctueert het percentage, om in 2010 weer op 100 procent uit te komen. (Lees verder over de geschiedenis van het onderwijs in Nederland).

Kenia en Ghana

In 1875 staan in landen als Kenia en Ghana minder dan 1 procent van de kinderen ingeschreven op een school. In 1930 is dat gestegen naar ongeveer 10 procent. In 1970 is dat in beide landen verder gestegen, tot meer dan de helft. In de afgelopen 50 jaar is dat percentage verdubbeld en staan in zowel Kenia als in Ghana alle kinderen ingeschreven op een school.

Inschrijving én aanwezigheid

Schoolinschrijvingen en aanwezigheid zijn de 2 belangrijkste manieren om de bereikbaarheid van onderwijs in een land te meten. Maar ingeschreven staan op een school en er ook aanwezig zijn, zijn 2 verschillende dingen. In de meerderheid van de ontwikkelingslanden is het aantal inschrijvingen hoger dan het aantal aanwezigen. Uit onderzoek blijkt dat in 59 ontwikkelingslanden met vergelijkbare gegevens in 24 landen de aanwezigheid beduidend lager is dan het percentage inschrijvingen.

In landen in Afrika is dit verschil het grootst. In Niger, Tsjaad en Liberia wordt geschat dat minder dan de helft van de schoolplichtige kinderen daadwerkelijk naar school gaat.

Schoolgaande jaren

Het aantal schooljaren voor een bevolking is eveneens een manier om het onderwijsniveau van een land te bepalen. In 2010 genieten we in Nederland gemiddeld 11.7 jaar onderwijs, in Groot-Brittannië bijna 12.5 jaar en in Zuid-Korea zelfs bijna 13 jaar. In Kenia is dat bijna 6.5 jaar en in Ghana bijna 7.7 jaar.

Over de hele wereld zien we een toename in het aantal schooljaren per burger. Het is het gevolg van een toegenomen waardering van de voordelen van onderwijs voor het individu en de maatschappij alsmede een gevolg van de toename van onderwijsvoorzieningen van de overheid.

Als het aantal mensen dat geen basisonderwijs heeft genoten afneemt, zal het aantal dat middelbaar en hoger onderwijs heeft genoten toenemen. In 1970 zijn er in de wereld 700 miljoen mensen die middelbaar of hoger onderwijs hebben genoten. Voor het jaar 2100 wordt geschat dat dit aantal is toegenomen met een factor 10.

Kwaliteit

Wetenschappers hebben onderzoek gedaan naar de prestaties van leerlingen van 15 jaar op het gebied van taal en exacte vakken. Landen in Oost-Azië scoren hoog, zoals Singapore, Zuid-Korea, Hong Kong, Taiwan en Japan. China scoort het hoogst. Nederland scoort in Europa als één van de beste landen. In heel Europa is het prestatieniveau ongeveer gelijk, vergelijkbaar met Canada. Niet alleen de kwaliteit van het onderwijs speelt hier een rol, maar ook de cultuur van een land. Over de Afrikaanse landen bestaan op dit gebied geen gegevens.

Democratie

Landen met een gemiddeld hoog opgeleide bevolking hebben een grotere kans om in een democratie te leven. Hoe meer in het verleden is geïnvesteerd in onderwijs, des te groter de kans is dat dat in de toekomst leidt tot een democratische overheid. Mensen met een hogere opleiding zijn eerder geneigd zich politiek in te zetten dan mensen met een lagere opleiding. Tevens hebben hoger opgeleiden een groter gevoel voor burgerplicht.

Onderwijs en economische groei

Wetenschappers zijn het er over eens dat onderwijs een bepalende factor is voor economische groei. Hoe hoger het opleidingsniveau, des te hoger het overloopeffect is voor de hele samenleving. Een hoger opleidingsniveau zorgt ervoor dat een land kan innoveren, technologische vooruitgang kan creëren en economische groei kan garanderen. Beter onderwijs zorgt niet alleen voor een hoger individueel inkomen, het is een voorwaarde voor economische groei.

(Bron: Our World in Data, Universiteit van Oxford, Wikipedia)

Bekijk ook:
Extreme armoede: een afnemend probleem
Alfabetisering: dé basisvoorwaarde voor ontwikkeling
Democratie verovert de wereld
Verdere afname in wereldwijde kindersterfte
Vaccinatie: de grote levensredder

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.