Verkeerslicht 150 jaar: van complete mislukking tot succes
Publicatiedatum: 10 december 2018
Het stoplicht is jarig. Precies 150 jaar geleden plaatsten de Britten het eerste verkeerslicht op een kruising in de buurt van het parlementsgebouw in Londen. Een briljante uitvinding, weten wij nu, maar destijds wordt er heel anders over gedacht.
Briljant idee?
Wie weleens in Londen is geweest en tijdens dit bezoek langs het parlementsgebouw is gelopen, weet dat de verkeerssituatie op de aangrenzende weg op zijn minst chaotisch is. Dit is nu zo, maar in 1868 eeuw is het niet veel anders. De industriële revolutie is in volle gang, wat voor meer welvaart en uiteindelijk ook voor meer verkeer zorgt. In die tijd is paard en wagen nog hét vervoersmiddel, maar ook deze veroorzaken behoorlijk wat drukte, waardoor het oversteken van de straat een steeds grotere uitdaging wordt voor parlementsleden.
Eerste verkeerslicht
Het is uiteindelijk een uitvinding van de Engelse spoorweg technicus John Peak Knight die een einde maakt aan de rommelige verkeerssituatie voor het parlement. Zijn idee is om het seinensysteem, dat op het spoor al jaren succesvol wordt gebruikt, ook toe te passen op de weg. Hij bedenkt een lamp die groen en rood gas kan vrijgeven, zodat de bestuurders weten wanneer ze moeten stoppen. Een briljant idee op papier, maar in de praktijk werkt het absoluut niet. Al na een maand begint het eerste stoplicht ooit te lekken en ontstaat er een gasexplosie waarbij gewonden vallen. In de onderstaande video van de BBC ziet u hoe het eerste stoplicht er ongeveer uit heeft gezien.
Jaren van afwezigheid
Door dit ongeluk verdwijnt het eerste verkeerslicht ooit weer. Pas jaren later, in 1925, durven de Britten het weer aan en wordt er opnieuw een verkeerslicht geplaatst. Dit keer is het succesvoller en al snel worden er op meerdere plekken in het land exemplaren geplaatst.
Verkeerslicht in Nederland
In Nederland maken we in 1928 kennis met het fenomeen verkeerslicht. In dat jaar wordt aan de Laan van Meerdervoort in Den Haag de allereerste neergezet. Het heeft 2 verschillend gekleurde neonlichten, wat veel veiliger is dan een verkeerslicht op gas. Niet veel later worden elektrische stoplichten geïntroduceerd en beginnen ze te lijken op de lichten zoals wij ze nu kennen.
(Bron: The Independent, Autorai, NOS)