Naar cookieinstellingen
Kleding Tweede Wereldoorlog

Truien van hondenhaar en regenjassen van oude lakens: kleding tijdens de Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog gaat zo goed als alles ‘op de bon’. Zo ook textiel. Maar zelfs met deze bonnen is al snel geen textiel meer te krijgen. Wat wordt er dan wel gebruikt om kleding van te maken? En wat is er in de mode tijdens de oorlogsjaren?

Improviseren met hondenhaar en mollenvacht

De grote vraag van het leger naar allerlei textiel gaat ten koste van de mode-industrie. Daarom wordt er tijdens de Tweede Wereldoorlog van alles hergebruikt en vermaakt tot kleding. Door oude maatpakken voor mannen te vermaken tot vrouwenkleding, ontstaat er een nieuw kledingstuk: het mantelpakje. Veel oude vrouwenkleding wordt juist weer omgenaaid tot kinderkleding. Doordat er een tekort aan textiel is, wordt er geïmproviseerd met allerlei materialen. Zo worden van oude lakens bijvoorbeeld regenjassen gemaakt, door de stof met wax waterdicht te maken. Ook worden er jurken gemaakt van jute en meelzakken, truien van hondenhaar, trouwjurken van oude nylon parachutes en kragen van mollen- en muizenvacht. Schoenen worden tijdens de oorlog vaak gemaakt van autobanden, karton, hout, stro of kurk.

Tweede Wereldoorlog

Het mantelpakje ontstaat in de Tweede Wereldoorlog.

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt kleding gemaakt van ongebruikelijke materialen.

Vrouwen dragen broeken

Aan het begin van de oorlog, in 1940, wordt de nylonkous geïntroduceerd. Deze kous is flexibeler dan de voorganger, die van rayon (kunstzijde) wordt gemaakt. Maar na korte tijd verdwijnt deze moderne kous weer, omdat de vraag naar nylon vanuit het leger erg groot wordt. Zij maken namelijk parachutes van deze stof.

Door het gebrek aan kousen ontstaat een nieuwe trend. In de winter is het te koud om een jurk of rok zonder kousen te dragen. Daarom kiezen vrouwen voor het eerst voor het dragen van een broek in het dagelijks leven. Omdat er in de eerste instantie nog geen broeken voor vrouwen (kunnen) worden gemaakt, dragen zij herenpantalons.

Duitse zangeres en actrice Marlene Dietrich is één van de eerste vrouwen die broeken draagt.

Pronken is ongepast

In tijden van oorlog wordt pronken met mooie kledingstukken als ongepast gezien. Daarom is ook avondkleding, in tegenstelling tot de jaren voor de oorlog, een stuk eenvoudiger en sober. Men laat luxe avondkleding, net zoals sieraden, in de kast hangen tot na de oorlog, of vermaakt het tot broodnodige kleding.

Kinderen krijgen nieuwe, tweedehands schoenen aangepast.

Zelf make-up maken

Naast kleding, is ook make-up schaars tijdens de Tweede Wereldoorlog. Mede omdat de Duitse bezetter tegen het gebruik van cosmetische producten is. Zij associëren dit namelijk met 2 dingen waar zij niet van houden: het modieuze Frankrijk en prostitutie. ‘Die Deutsche Frau schminkt sich nicht’ is een nazi-leus om het make-up gebruik een halt toe te roepen. Nederlandse vrouwen willen toch make-up blijven gebruiken en maken daarom hun eigen cosmetica. Vooral lippenstift en parfum zijn populair. Zij gebruiken bijvoorbeeld kersensap als lippenstift.

Modieuze kapsels

Tijdens de oorlog wordt veel aandacht besteed aan de haardracht, omdat het relatief weinig geld en middelen kost om een modieus kapsel te creëren. In tegenstelling tot de jaren voor de oorlog, dragen vrouwen hun haar in de jaren 40 vaak lang (tot op de schouders) en steken zij de voorste plukken op. Ook wordt krullen en bleken een haartrend in Nederland.

2 vrouwen in 1945 met typisch haar voor die tijd: gekruld en tot op de schouders.

Herenkleding in de oorlog

Ook voor heren is er tijdens de Tweede Wereldoorlog weinig ruimte voor mode. Het belangrijkste is dat de kleding praktisch en warm is. Net als bij dameskleding, wordt herenkleding veel hergebruikt en vermaakt. Zo worden kledingstukken vaak binnenstebuiten gedragen, omdat de binnenkant minder versleten is. In de jaren 40 worden er in Nederland geen nieuwe kostuummodellen ontworpen, omdat daar geen tijd en geld voor is. Daardoor zijn er alleen ouderwetse kostuums verkrijgbaar voor de mannen die zich dat kunnen veroorloven.

Kleding Tweede Wereldoorlog

Oude kleding wordt vermaakt en krijgt een nieuwe eigenaar.

Mode op de bon tentoonstelling

Wilt u met eigen zien hoe de kleding uit de Tweede Wereldoorlog eruit ziet? Dat kan tijdens de tentoonstelling Mode op de bon in het verzetsmuseum Amsterdam. Deze expositie is van 11 oktober 2019 tot 1 juni 2020 te zien. Helaas is dit museum zonder Museumjaarkaart niet gratis te bezoeken.

(Bron: Verzetsmuseum, Dresscode.nl, Isgeschiedenis.nl, Nationaal Archief, ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.