Naar cookieinstellingen
Duur 03:06
Gepubliceerd op 4 december 2018

Radar Love is 45 jaar: een terugblik

Radar Love, wie kent het nummer niet? In 2018 is deze grote internationale hit van de Golden Earring 45 jaar geworden en dat wordt gevierd met een heuse Radar Love-kunstexpositie, die binnenkort opent. Wij blikken terug op 1973, het jaar dat deze wereldhit uitkomt. 

Gevraagd door Jimi Hendrix

De Golden Earring, voorheen bekend als The Golden Earrings, is in 1973 al geen onbekende meer in eigen land. De band scoort vanaf 1965 aan de lopende band hits, maar in het buitenland is de Haagse band nog vrij onbekend. Daar komt met de komst van Barry Hay in 1968 al enigszins verandering in. Het jaar na zijn komst 1969 toert de band door de Verenigde Staten, waar zij hoge ogen gooien. Rockiconen zoals Janis Joplin en Jimi Hendrix schijnen erg onder de indruk te zijn van de Earring. De manager van Hendrix vraagt basgitarist Rinus Gerritsen zelfs om tot de band van de wereldberoemde gitarist toe te treden, maar dit aanbod weigert hij.

Toevalstreffer

Hoewel er dus al enig succes is, breekt de band internationaal pas écht door als zij in 1973 de single Radar Love uitbrengen. Het mag een klein wonder heten dat het nummer als zodanig aan het publiek wordt gepresenteerd, want de band én de platenmaatschappij hebben zo hun twijfels. “Ik weet nog goed dat we met de band en vertegenwoordigers van de platenmaatschappij luisterden naar de opnamen voor een elpee die Moontan ging heten. Iedereen was redelijk enthousiast, maar er was één probleempje: er stond geen nummer op dat een kansrijke single kon worden. Omdat we toch een beslissing moesten nemen, kwam uiteindelijk Radar Love uit de bus. Het was dus eigenlijk een negatieve keuze”, zegt Earring-gitarist en Radar Love-componist George Kooymans een aantal jaar geleden in AD/Haagsche Courant.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Grote hit

Hoewel de band én de platenmaatschappij dus niet zo zeker zijn van hun keuze, blijken al hun twijfels onterecht. Het nummer komt in Nederland hoog binnen in de tipparade en staat een week later al op nummer 16 in de Top 40. De weken daarna klimt het alleen maar verder omhoog: van 16 naar 5 en uiteindelijk naar de eerste positie. In totaal voert Radar Love de Nederlandse hitlijst 3 weken lang aan. In het buitenland is Radar Love inmiddels ook uitgebracht en scoort het eveneens goed. In Duitsland, België en Groot-Brittannië wordt het een top 10-hit en in de Verenigde Staten staat het 20 weken lang in de Billboard Top 100. De hoogste positie die Radar Love in die tijd behaalt in nummer 13.

Op tour in de VS

Het grote succes stelt de Haagse rockers in staat om opnieuw door Amerika te toeren. Maanden reizen ze door het gigantische land en staan ze op de planken met echte rockgrootheden als The Who en The Doobie Brothers. De wereld ligt aan hun voeten. In de video hieronder ziet u een interview dat het muziekprogramma Toppop tijdens deze tour met de band heeft in de kleedkamer van de prestigieuze concerthal Madison Square Garden in New York.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Blijvend succes

Na Radar Love duurt het even voordat de band weer een internationale hit weet te scoren (Twilight Zone uit 1982 is de volgende), maar de wereld vergeet de Golden Earring én Radar Love niet. Zo gebruikt Bill Clinton – weliswaar ongevraagd- in 1992 tijdens de Amerikaanse voorverkiezingen én wordt het nummer ruim 500 keer gecoverd. Niet de minste namen wagen zich aan een vertolking. Zo hebben U2, Santana, R.E.M. en Bryan Adams het nummer allemaal gezongen. Daarnaast zit het ook in de film Baby Driver uit 2017, die goed ontvangen wordt door het publiek en critici.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Hallo Nederland besteedt op 4 december 2018 aandacht aan het 45-jarig bestaan van Radar Love en de speciale tentoonstelling die hierover wordt geopend in een kunstgalerie in Den Haag. Deze tentoonstelling opent op 9 december 2018. De organisator van de tentoonstelling wordt daarnaast op 5 december 2018 geïnterviewd in het MAX-radioprogramma De MAX! .

(Bron: Website Golden Earring, AD/Haagsche Courant, redactie Hallo Nederland, website Top 40)

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.