Naar cookieinstellingen
plaatwaarde

Plaatwaarde: You Don’t Mess Around With Jim van Jim Croce

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: You Don’t Mess Around With Jim van Jim Croce.

Don’t Mess Around With Jim

Het is al bijna 50 jaar geleden dat singer-songwriter Jim Croce overlijdt tijdens een vliegtuigongeluk. Hij is dan pas 30 jaar en staat op het punt om echt een grote naam te worden. Het fundament voor deze roem wordt ongetwijfeld gelegd nadat hij in 1972 de plaat Don’t Mess Around With Jim uitbrengt.

Afwijzingen

De weg naar succes is een hobbelige voor Croce. Muziek heeft altijd een prominente rol in zijn leven gespeeld, maar van de muziek kan hij niet altijd leven. Om zijn hoofd boven water te houden heeft hij allerlei baantjes. Zo geeft hij gitaarles op een zomerkamp voor kinderen, werkt hij in de bouw en is hij ook een tijdje vrachtwagenchauffeur. De muziek is echter nooit ver weg. Eind jaren 60 komt zijn 1e plaat uit, maar die verkoopt bar slecht. Hierna werkt hij als vrachtwagenchauffeur, maar de muziek blijft trekken. Begin jaren 70 probeert hij zijn muziek daarom weer aan de mand te krijgen bij een platenmaatschappij. Na heel veel afwijzingen tekent tekent hij bij ABC/Dunhill, een label dat hem eerder nog meedeelt geen brood te zien in zijn materiaal. Naar verluidt komt men hierop terug na een gesprek tussen de producers van de plaat en een vertegenwoordiger van de platenmaatschappij. Don’t Mess Around With Jim is het resultaat van de nieuwe samenwerking.

Succes

Na het uitkomen van lp, waarop ook het bekende Time In A Bottle staat, is de platenmaatschappij vast blij met hun keuze. Don’t Mess Around With Jim bereikt de gouden status in de Verenigde Staten en het opent veel deuren voor Croce. Hij wordt veel gevraagd voor optredens in de Verenigde Staten en bij 3e album Life And Times doet het ook goed. Hierop staat ook zijn 1e nummer 1-hit: Bad, Bad Leroy Brown. 

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Dood

Hoewel het geluk hem lijkt toe te lachen, blijkt 20 september 1973 een zwarte dag. Tijdens het opstijgen vliegt het toestel waarin Croce en zijn gevolg zitten tegen een boom, waarna Croce en nog 5 anderen overlijden. Na zijn dood brengt zijn label ABC alsnog het nummer Time In A Bottle uit als single, iets wat aanvankelijk niet is gebeurt. Het nummer wordt postuum een nummer 1-hit voor Jim Croce.

Marjolein taxeert Don’t Mess Around With Jim

“De waarde van de plaat You Don’t Mess Around With Jim van Jim Croce kan oplopen tot zo’n 150 euro. Dan moet je echter wel een audiofiele persing uit 1982 hebben op het label MFSL. De gewone exemplaren zijn een stuk minder waard. Een vroege Amerikaanse persing heeft een waarde van zo’n 15 tot 25 euro. Een vroege Engelse persing op het label Vertigo is dan weer iets meer waard: zo’n 50 tot 75 euro. Een vroege Nederlandse persing, die veel dezelfde kenmerken als de Engelse heeft, is tussen de 15 to 20 euro waard. De MFSL die ik aan het begin al noemde, heeft een waarde van 120-150 euro. In seal kan deze waarde zelfs nog oplopen.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 93 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: ABCX 756
Label: ABC Records
Belangrijkste kenmerken hoes: de voorkant van de klaphoes is wit met in het midden een foto van Jim Croce achter een raam. Hierboven in bruine letters de titel en daaronder Croce’s naam. Rechtsboven het catalogusnummer en daarnaast ‘STEREO’. Rechtsonder het logo van ABC Records. De achterkant van de hoes is wit, met aan de rechterkant de tracks en op de rest van de hoes een kleurenfoto van Jim Croce zittend op een gitaarkoffer. Rechtsonder het logo van ABC. De binnenkant van de hoes is wit met de teksten van de nummers in zwarte letters. Linksboven en rechtsonder een kleine foto van Jim Croce.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met bovenaan het logo van ABC Records. De tekst is in zilveren opdruk. Bovenaan de titel en de naam. Links van het gat het catalogusnummer en de plaatkant, rechts ervan  de noteringen ’33 1/3′ en ‘STEREO’. De 6 tracks staan onder het gat. Helemaal onderaan ‘P1972’ en ‘ABC RECORDS INC’.
Waarde: 15 tot 25 euro.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 6360 700
Label: Vertigo
Belangrijkste kenmerken hoes: de voorkant van de klaphoes is wit met in het midden een foto van Jim Croce achter een soort kerkraam. Linksboven in rozerode letters zijn naam. Rechtsboven het logo van Vertigo. Daaronder in donkerroze letters de titel van de plaat. De achterkant van de hoes is een bruinige foto van Jim Croce, deze bedekt de hele kant. De binnenkant van de hoes is bruin, met de teksten van de nummers in witte letters. Rechtsboven de naam, en daaronder info over de plaat. Hieronder een foto van Jim Croce in een zachtgeel kader.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: de A-kant is wit met zwarte cirkels als een soort draaikolk. De B-kant van de plaat heeft een wit label, met bovenaan het Vertigo logo (dit zijn cirkels). Links daarvan het catalogusnummer. Rechts de notering ’33 1/3′ en daarnaast een kader met daarin de tekst ‘Copyright Control’ en een muzieksleutel in het midden. Daaronder de tracks van de A- en de B-kant. Onderaan op het label staat de naam. Hieronder info over de productie en ‘MADE IN HOLLAND’.
Waarde: 15 – 20 euro

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: 6360 700
Label: Vertigo
Belangrijkste kenmerken hoes: de voorkant van de klaphoes is wit met in het midden een foto van Jim Croce achter een raam. Linksboven in oranje letters de naam van Croce. Rechtsboven het logo van Vertigo. Daaronder in bruine letters de titel van de plaat. De achterkant van de hoes is een bruinige foto van Jim Croce; deze bedekt de hele kant. De binnenkant van de hoes is bruin, met de teksten van de nummers in witte letters. Rechtsboven de naam, en daaronder info over de plaat. Hieronder een foto van Jim Croce in een beige kader.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: de A-kant is wit met zwarte cirkels als een soort draaikolk. Bovenaan staat tussen 2 cirkels de notering ‘SiDE A’. De B-kant van de plaat heeft een wit label, met bovenaan het Vertigo-logo. Links daarvan het catalogusnummer. Rechts ‘P1972′, ’33 1/3’ en daaronder ‘SIDE B’. De tracks van de A- en de B-kant staan aan weerszijden van het gat. Onderaan de titel en naam.
Waarde: 50-75 euro, al wisselt de waarde iets.

Bijzondere uitgaves

MFSL persing
Catalogusnummer: MFSL 1-079
Label: Mobile Fidelity Sound System
Belangrijkste kenmerken hoes: bovenaan een zwarte band met daarin de tekst ‘Original Master Recording’. De rest van de hoes is wit, de titel en naam staan boven de foto van Jim Croce.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit label met bovenaan de tekst ‘Original Master Recording’.
Waarde: 120 tot 150 euro

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 20 mei 2022 bespreekt hij Don’t Mess Around With Jim in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.