Naar cookieinstellingen
concert for Bangladesh

Plaatwaarde: The Concert for Bangla Desh van George Harrison

De lp is weer helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een kostbare lp. Deze week: The Concert for Bangla Desh van George Harrison en anderen.

Eerste grootschalige benefietconcert ooit

In 1970 heerst er in Bangladesh ( wat dan nog geschreven wordt als Bangla Desh) veel onrust. Het land is verwikkeld in een burgeroorlog én daar bovenop heeft de verwoestende cycloon Bhola een spoor van vernieling achtergelaten. De situatie baart de bekende Indiase sitarspeler Ravi Shankar veel zorgen. Deze zorgen deelt hij op een dag met zijn goede vriend en ex-beatle George Harrison. Zij willen  de bevolking van het land graag helpen en besluiten 2 benefietconcerten te organiseren om geld in te zamelen.  Een revolutionaire keuze, want het is voor het eerst in de geschiedenis dat er met een grootschalige concertenreeks aandacht wordt gevraagd voor een humanitaire ramp. Later volgt onder meer zanger Bob Geldof Harrisons voorbeeld door in 1985 de concertenreeks Live Aid te organiseren voor de slachtoffers van de hongersnood in Ethiopië.

Muzikale grootheden

Het eerste concert uit de The Concert for Bangla Desh-serie vindt op 1 augustus 1971 rond 2.30 uur plaats in de New Yorkse concertzaal Madison Square Garden; het tweede op diezelfde dag rond 8 uur ’s avonds. Tijdens de concerten treden verschillende muzikale grootheden op zoals Eric Clapton, Bob Dylan, Ringo Starr en Leon Russell. Natuurlijk staan natuurlijk Shankar en Harrison zelf ook op de bühne. De artiesten die optreden tijdens The Concert for Bangla Desh spelen nummers van zichzelf, maar ook van anderen

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

200.000 dollar voor Bangladesh

De concerten zijn een groot succes en brengen uiteindelijk meer dan 200.000 dollar op voor Bangladesh. Het idee is om het concert binnen 11 dagen uit te brengen op vinyl, maar dat loopt even anders. Harrison en producer Phil Spector hebben er veel langer werk aan dan vooraf gedacht, waardoor het album in de VS pas uitkomt op 20 december 1971 en in Groot-Brittannië op 10 januari 1972.

Duur, maar succesvol

Meteen na het uitkomen komt er een storm van kritiek op gang, want het album is ongelofelijk duur voor die tijd. Toch verkoopt het goed en weet het bovenaan de hitlijsten te komen. In totaal staat The Concert for Bangla Desh 6 weken op nummer 2 in de Amerikaanse Billboard top 100 en voert het 4 weken lang de Nederlandse Album Top 100 aan. Ook wint de plaat in 1973 een Grammy Award voor beste album van het jaar. De Grammies zijn de muzikale equivalent van de Oscars.

Marjolein taxeert The Concert for Bangla Desh

“Van het album The Concert for Bangla Desh zijn al gauw 40 verschillende persingen verschenen op vinyl. De opvallendste verschillen zijn de kleur  van de box -er zijn oranje en witte boxsets- en de kleur van de afbeelding. Daarnaast zijn er versies met de Spaanse titel El concierto para Bangla Desh. De kartonnen box is berucht om zijn kwetsbaarheid, we hebben al heel wat gescheurde hoeken voorbij zien komen. Volledig gave exemplaren zie je niet zo vaak. De box oogt luxe, de waarde valt echter tegen.

Eerste persingen

De eerste Amerikaanse persing is op Apple Records, het platenlabel dat The Beatles in 1968 oprichtte. De distributie van dat label verliep in Amerika via platenmaatschappij Capitol. Het catalogusnummer is STCX 3385. De box is oranje, het boekwerk wit met op de achterkant in de hoek de tekst ‘Printed in the USA’. De labels op de plaat hebben de kenmerkende foto van het kindje boven in een wit gedeelte. De rest van het label is donker oranjerood. Links van het midden staat onder ‘Side one’ het nummer STCX 3385, rechts staat STCX (1/2/3/4)-3385, afhankelijk van welke plaatkant het is. In de uitloopgroef staat, zoals je dat noemt, het matrixnummer geëtst. Hierin is o.a. door een speciaal teken te herkennen in welke perserij de plaat geperst is. Het is te specifiek om daar verder op in te gaan. De waarde van deze persing in een perfecte staat, ligt tussen de 40-85 euro. Perfect houdt in dat naast het vinyl ook de box, het boekwerk en de originele binnenhoezen onbeschadigd zijn. Als deze in een slechtere staat zijn keldert de waarde snel, aangezien er veel exemplaren in omloop zijn.

De Engelse persing heeft hetzelfde catalogusnummer als de Amerikaanse persing: STCX 3385. Het label van de plaat heeft ook dezelfde kenmerken, alleen staat hier onderaan het label ‘Made in England’. De waarde van deze versie is vergelijkbaar met de Amerikaanse: in een perfecte staat tussen de 40-85 euro.

Nederlandse Persing

De eerste versie in Nederland is een Europese persing. Grappig is dat het boekwerk de vermelding ‘Printed in the USA’ heeft. Het catalogusnummer is STCX 3385. De box is oranje, het boekwerk wit. Het label op de plaat is oranjebruin, met de afbeelding van het kind bovenaan het label. Links van het midden staan de verschillende muziekrechtenorganisaties vermeld: STEMRA (Nederlands), GEMA (Duits), SDRM (Frans) en BIEM (overkoepelend). Onderaan het label staat ‘Made in Holland’. De waarde van deze versie in perfecte staat ligt tussen de 25-45 euro.

Aardig om te vermelden is een versie die in Duitsland uitkwam bij een van de vele lees- en platenclubs. De box heeft namelijk een Nederlandse persing als inhoud. Deze editie kwam uit bij ‘Deutscher Schallplattenclub’, te herkennen aan de sticker op de doos met de tekst ‘Sonderauflage Deutscher Schallplattenclub 28 156-8’. De waarde van een goed exemplaar is tussen de 20 en 40 euro.

Bijzondere exemplaren

Zoals ik eerder al meldde is de waarde van de plaat beperkt. Het meest geld is er neergeteld voor eerste Amerikaanse persingen in seal (tussen de 150-200 euro) en gesigneerde exemplaren. Zo is er in 2006 een exemplaar met de handtekeningen van alle artiesten die op het album meedoen geveild voor 467 euro. Deze versie zou 16 jaar later nog wel eens veel meer waard kunnen zijn.

Dan zijn er nog een paar Zuid-Amerikaanse uitschieters, die beide in perfecte staat zo rond de 150 euro waard zijn. Deze hebben een witte box en de titel El concierto para Bangla desh. De een komt uit Uruguay (catalogusnummer 12315), de ander uit Argentinië (catalogusnummer 119.539).

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde bespreekt. Op 17 november 2018 bespreekt hij The Concert for Bangla Desh in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Luister hier het fragment over The concert for Bangla Desh uit Wekker-Wakker-Weekend! terug

Zelf een plaat in uw verzameling waarvan u denkt dat deze veel waard is? Meld de titel dan aan via het Plaatwaarde-aanmeldformulier.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.