Naar cookieinstellingen
revolver

Plaatwaarde: Revolver van The Beatles

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Revolver van The Beatles.

Jaren 60-band

In de jaren 60 ontstaan er een heleboel grote muziekgroepen, maar The Beatles is wel het schoolvoorbeeld van een succesvolle jaren 60-band. De heren uit Liverpool verschijnen begin jaren 60 ten tonele, veroveren in een mum van tijd de wereld en vinden zichzelf vervolgens meerdere keren opnieuw uit. Helaas voor de fans is de pret niet van al te lange duur. Naarmate de jaren 60 vordert raken de leden steeds verder van elkaar verwijderd, wat erin resulteert dat zij in 1970 allemaal hun eigen weg gaan. Dat maakt van The Beatles niet alleen de figuurlijke, maar ook de vrij letterlijke belichaming van een jaren 60-groep.

Revolver

1966 is muzikaal gezien 1 van de meest bijzondere jaren uit de bestaansgeschiedenis van de band. Beatlemania, de wereldwijde gekte rondom de groep, is dan op een hoogtepunt, maar The Beatles voelen er weinig voor om alleen gezien al tieneridolen. Zij zijn in de eerste plaats muzikanten en zo willen zij zich ook meer gaan profileren. In 1965 slaan zij al een nieuwe weg in met Rubber Soul en deze koers zetten zij in ’66 door met Revolver.

Muzikale grenzen

Hoewel muziek natuurlijk bij uitstek iets is om een subjectieve mening over te vormen, wordt Revolver door kenners gezien als de eerste Beatles-plaat waarop duidelijk te horen is dat de band de muzikale grenzen opzoekt.

Dit doen de bandleden samen, maar ook steeds meer afzonderlijk. Zo laat George Harrison zich steeds meer inspireren door Indiase muziek, wat ook goed terug te horen is op Revolver. Denk aan composities als Love You To en Tomorrow Never Knows. Ook de andere leden gaan een experiment niet uit de weg. Zo laat Paul McCartney naar verluidt een microfoon in een bak water zakken om te horen wat voor geluid dat oplevert.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Opnametechniek

Qua opnametechnieken wordt ook alles uit de kast gehaald. Geluidstechnicus Geoff Emerick probeert samen met de band te zoeken naar trucs om de instrumenten net dat beetje extra te geven, waardoor de nummers een heel eigen geluid krijgen. Dit bereikt de band bijvoorbeeld door bepaalde versterkers en instrumenten te gebruiken, maar ook over de plaatsing van de microfoons wordt enorm goed nagedacht.
Op een gegeven moment besluit Emerick een microfoon in de bass drum (de grote trommel onderaan, red.) te plaatsen, wat een krachtig geluid oplevert. Nog steeds wordt hier in de muzikale wereld naar gerefereerd als ‘het drumgeluid van Revolver‘. De platenmaatschappij van The Beatles is overigens helemaal niet blij met deze zet van Emerick, want de maatschappij heeft als regel dat microfoons niet te dicht bij de drumkit mogen staan. Hieronder een voorbeeld van het echte Revolver-drumgeluid.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Beste plaat

Het verkennen van nieuw, muzikaal terrein zorgt er volgens critici voor dat Revolver een van de allerbeste platen is die The Beatles in hun korte bestaan hebben afgeleverd. Volgens sommigen is-ie zelfs beter dan Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, de Beatle-plaat die over het algemeen wordt gezien als een van allerbeste ter wereld en zeker hun absolute nummer 1.

Marjolein taxeert Revolver

“Een Plaatwaarde maken van een titel als Revolver van The Beatles is eigenlijk een ondoenlijke klus. Van dit beroemde album zijn zo ontzettend veel varianten gemaakt, dat mensen die zich hun hele leven met deze ene plaat hebben bezig gehouden nog verrassingen tegen kunnen komen.

Vroege persingen kunnen aardig in waarde oplopen, mits ze in een uitstekende conditie zijn. Er zijn vroege MONO- en STEREO-persingen. Ik beperk me tot de MONO-versies, omdat het anders veel te uitgebreid wordt. De waarde van een vroege Amerikaanse persing varieert zo tussen de 75 en 150 euro. Geseald met daarop de hypesticker, die destijds gebruikt werd, kan oplopen in waarde tot zo’n 2.000 euro. De waarde van een vroege Engelse persing ligt tussen de 150 en 400 euro. Deze waarde wordt hier voor een groot deel bepaald door de matrijsnummers die in de uitloopgroef geëtst zijn. De vele variaties daarin zijn te complex om in deze rubriek te bespreken.

Er bestaat een vroege Engelse persing die teruggetrokken is. Deze heeft een andere mix van het nummer Tomorrow Never Knows. Deze heeft een waarde van 500 tot 750 euro, maar er zijn uitschieters. Hij is ook al via veilingsite Ebay verkocht voor 1.100 euro. Een waarde van een vroege Nederlandse MONO-persing varieert van zo’n 40 tot 100 euro (er zijn 2 versies).

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn meer dan 430 verschillende vroege versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: T-2576
Label : Capitol
Belangrijkste kenmerken hoes: de collagehoes, ontworpen door Klaus Voormann, heeft op de voorkant het Capitol-logo met daaronder de titel. De achterkant van de hoes heeft een zwartwit foto van de band met rechtsboven een gecombineerd Capitol-EMI-logo, het catalogus nummer en een high fidelity-logo. Rechtsonder staat het RIAA logo (Recording Industry Association of America). De schrijverscredits staan vermeld als Lennon/McCartney.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: het label is zwart met een rand in regenboogkleuren. Bovenin staat het ovale Capitol-logo met daaronder de titel en daaronder de bandnaam. Rechts van het spindle-gat staat het catalogus nummer met daaronder het matrijsnummer. De tracks staan onder het gat, recht onder elkaar.
Waarde: 75-150 euro
De waarde van een fabrieksgesealed exemplaar met hypesticker kan oplopen tot 2.000 euro. Promo-exemplaren, met de info gestanst op de hoes, zijn honderden euro’s meer waard.

Vroege Nederlandse MONO-persing

Catalogusnummer: PMC 7009
Label: Parlophone
Belangrijkste kenmerken hoes: collagehoes met onder in het midden het logo van Parlophone met daaronder de titel. De achterkant van de hoes is zwart, met een zwartwit-foto van de band. De tekst is in het wit. De tracks staan bovenaan, de A- en B-kant worden in het midden gescheiden door de titel in grote witte letters. Het catalogusnummer staat rechts bovenaan. Links onder het logo van Parlophone, met daarnaast ‘Long Play 33 1/3 R.P.M’. Hiernaast staat ‘EMI Records’. Helemaal rechts in een cirkel ‘EMITEX ‘met tekst eronder. Helemaal onderaan rechts de tekst P’rinted and made by Habo – A’dam PMC 7009 PCS 7009’.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met zilverwitte opdruk. Bovenaan in het midden het logo van Parlophone. Links van het midden (XEX 605), rechts van het midden PMC 7009 met daaronder Kant 1 (of 2). Onder het spindle-gat achtereenvolgens de titel, de tracks en de naam van de band en het woord ‘BIEM’. Helemaal onderaan ‘Made in Holland’.
Waarde: 75 tot 100 euro. Let wel: er zijn 2 versies die erg op elkaar lijken, en waarvan de ene beduidend minder waard is. Hier spelen de matrixnummers die in de uitloopgroef geëtst zijn een rol. Bij de goedkopere versie is o.a. ‘CVI / I / 21’ er in geëtst.

Vroege Engelse MONO-persing

Catalogusnummer: PMC 7009
Label: Parlophone
Belangrijkste kenmerken hoes: gelamineerde zwartwit flipback-hoes met de collage. Rechtsboven in zwarte letters ‘MONO’. Onder in het midden het logo van Parlophone met daaronder de titel. De achterkant van de hoes is zwart, met een zwartwit-foto van de band. De tekst is in het wit. De tracks staan bovenaan, de A- en B-kant worden in het midden gescheiden door de titel in grote witte letters. Het catalogusnummer staat rechts bovenaan. Links onder het logo van Parlophone, met daarnaast ‘Long Play 33 1/3 R.P.M’. Hiernaast EMI-Records. Helemaal rechts in een cirkel ‘EMITEX’ met tekst eronder. Helemaal onderaan op het omgevouwen deel van de flipback hoes ‘Printed and made by Ernest J. Day & Co, Ltd., London PMC 7009 PCS 7009’.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: zwart label met zilverwitte opdruk. Bovenaan in het midden het logo van Parlophone in het geel. Links van het midden staat (XEX.605), rechts van het midden PMC 7009 met daaronder 1 (of 2). Onder het gat achtereenvolgens de titel, de tracks en de naam van de band en ‘Northern Songs-NCB’. Daaronder ‘Made in Gt. Britain’. Bij de vroegste persingen staat MT of KT (tax codes) in de uitloopgroef.
Waarde: 150-400 euro.

Teruggetrokken Engelse persing

Deze persing werd terug getrokken nadat bekend werd dat een niet gekozen mix van het nummer Tomorrow Never Knows toch per ongeluk op de 1e master stond. De fout is enkel te ontdekken met de juiste matrijsnummers en natuurlijk om naar die afwijkende mix te luisteren. De schrijfwijze van de songtitel Dr. Robert is zowel op het label als de hoes identiek. De matrijsnummers van die bijzondere versie zijn XEX-605-2 en XEX606-1.
De waarde bedraagt tussen 500 en 750 euro.

Revolver in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt in het MAX NPO Radio 5-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 17 april 2021 bespreekt hij Revolver én opent hij ook de Week van de Jaren 60 van NPO Radio 5. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.