Naar cookieinstellingen
Plaatwaarde

Plaatwaarde: Live-album Elvis van Elvis Presley

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: het live-album Elvis van Elvis Presley.

Comeback van Elvis

Elvis Presley, wereldwijd ook wel bekend als The King, heeft tijdens zijn leven enorm veel platen opgenomen. Hij maakt tientallen studioalbums, verzorgt de soundtracks van alle films waarin hij zelf speelt én brengt live-albums uit. Zijn meest bekende live-album is waarschijnlijk Elvis uit 1968. De plaat wordt opgenomen tijdens het programma Singer Presents…Elvis van de Amerikaanse zender NBC. Hoewel dit de officiële naam is van de show, wordt deze meestal niet zo genoemd. Veel vaker wordt er gesproken over de ’68 comeback special. Dit is niet zonder reden.

Terug naar de muziek

In 1968 is Elvis niet langer meer de grote rock ’n roll-ster die hij in de jaren 50 is. Na zijn diensttijd in het Amerikaanse leger wil zijn manager dat hij zich stort op een filmcarrière en zodoende treedt Elvis al vanaf begin jaren 60 niet meer op. In eerste instantie lijkt dit een gouden zet, maar naarmate de tijd vordert scoren zijn films steeds minder goed. Elvis wordt ontevreden en wil het tij graag keren. Een speciale uitzending rondom zijn liedjes op de nationale televisie lijkt dé manier om dit te doen.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Weer populair

Inmiddels weten we dat dit  programma niet alleen de ideale manier lijkt om zijn muzikale carrière uit het slob te trekken, maar dat dit het ook daadwerkelijk is geweest. De uitzending van Singer Presents…Elvis wordt bekeken door 42 procent van heel televisiekijkend Amerika, wat een ongekend percentage is. Het live-album dat tijdens de show wordt opgenomen verkoopt wederom enorm goed en behaalt de 8e plek in de Amerikaanse album top 200. Ter vergelijking: zijn vorige album komt niet hoger dan plek 82. Het live-album Elvis zorgt er ook voor dat het publiek de weg naar Elvis’ shows weer weet te vinden. Zijn optredens in Las Vegas verkopen steevast uit en ook het studioalbum dat hij in 1969 uitbrengt verkoopt goed. Kortom: Elvis is weer helemaal terug.

In de jaren daarna blijft Elvis met wisselend succes muziek maken. Uiteindelijk overlijdt hij in 1977.

Marjolein taxeert het live-album Elvis

“De lp Elvis is in circa 45 verschillende persingen verschenen. Er is weinig variatie in de hoezen, wel is de lp in MONO en STEREO verschenen.

Eerste persingen

De eerste Amerikaanse persing is op het label RCA Victor. Op de voorkant van de hoes staat links ‘RCA’, met daaronder het catalogusnummer LPM-4088. Rechts bovenaan staat ‘VICTOR’. Het label van de plaat is oranje, met links de letters ‘RCA’ in het wit. Bovenaan het label staat het nummer van de plaatkant met de tekst ‘MONO’ ernaast. De eerste persing is onder meer te herkennen aan een grote, gegroefde ring die zichtbaar is in het label. Deze loopt door de tekst RCA en de plaatkant heen. Latere persingen hebben een minder grote en diepe groef in het midden rond het gat. De waarde van deze persing, waarbij zowel de hoes als de plaat in een uitstekende staat verkeren, ligt tussen de 25-50 euro.

De eerste Engelse persing heeft een gelamineerde hoes. Linksboven staat ‘RCA’, rechtsboven ‘VICTOR’. Het label van de plaat is oranje. Links staan de letters ‘RCA’ in het wit. Links van het gat staan de namen van de muziekrechtenrechtenorganisaties: BIEM, NCB en GEMA. De plaatkant en de tekst ‘MONO’ staan bovenaan het label, met daaronder het catalogusnummer: RD 8011. De titels van de tracks staan vetgedrukt op het label. De waarde van deze versie in een uitstekende staat ligt tussen de 20-30 euro.

De eerste versies die in Nederland in omloop waren, komen waarschijnlijk vanuit Duitsland. Er is voor zover bekend geen Nederlandse persing uitgebracht. De eerste Duitse persing uit 1969 is op het label RCA Victor uitgebracht. De hoes heeft dezelfde kenmerken als de Amerikaanse hoes die ik eerder noemde. Het label is oranjegeel, met links van het midden de naam van de Duitse rechtenorganisatie GEMA. Het catalogusnummer LPM 4088 staat bovenaan op het label, onder de vermelding van de plaatkant. De waarde van een exemplaar in een perfecte staat ligt tussen de 10-25 euro.

Bijzondere exemplaren

Er zijn geen heel hoge uitschieters bij dit album. Vroege Amerikaanse persingen die nog de fabrieksseal hebben, zijn het meest waardevol, met een waarde van 150-200 euro. Er is ook een Zuid-Afrikaanse persing die redelijk schaars is. Deze versie heeft een gelamineerde hoes en een afwijkend catalogusnummer: 38-042. Deze plaat is in een perfecte staat rond de 100 euro waard.”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 2 maart 2019 bespreekt hij het live-album Elvis in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Luister hier het fragment terug.

Zelf een plaat in uw verzameling waarvan u denkt dat deze veel waard is? Meld de titel dan aan via het Plaatwaarde-aanmeldformulier.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.