Naar cookieinstellingen
moody blues

Plaatwaarde: Days of Future Passed van The Moody Blues

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Days of Future Passed van The Moody Blues.

Vliegende start

De al zeer kleurrijke jaren 60 worden in 1965 nog iets kleurrijker als The Moody Blues hun eerste album uitbrengt. Deze Britse band scoort meteen een hit met Go Now, maar blijkbaar vatten sommige leden van de band deze boodschap iets te letterlijk op. De band halveert zich in 1966 als zanger Denny Laine (die u ook kunt kennen van Wings) en bassist Clint Warwick hun biezen pakken. De overige 2 leden blijven achter met een aflopend platencontract bij Decca en een dreigende schuld omdat er nooit een 2e album is afgeleverd. Niet echt een ideale situatie, maar gelukkig weet de band snel 2 nieuwe leden aan te trekken: zanger Justin Hayward en bassist John Lodge.

Laatste kans

Hoewel de toekomst van de band er dus niet zo rooskleurig uitziet op het moment dat de band weer compleet is, besluit hun platenmaatschappij ze toch nog een kans te geven. Decca heeft op dat moment net hun zogenoemde Deramic Stereo Sound ontwikkeld. Hierdoor konden bands een heel ‘natuurlijk’ klinkende plaat in stereo opnemen. Decca wilde graag dat The Moody Blues deze techniek zouden loslaten op een al bestaand klassiek werk, maar daar voelde de band weinig voor. In plaats daarvan weten de leden van de band zo te onderhandelen dat zij de artistieke vrijheid krijgen.

Klassieke samenwerking

Een gouden greep, want de plaat die hieruit voortkomt, Days of Future Passed, wordt één van de jongste schoolvoorbeelden van progressieve rock. Bij progressieve rock wordt er vaak gewerkt met een compleet concept en zijn de invloeden uit de klassieke muziek goed terug te horen. Op Days of Future Passed hebben ook alle liedjes 1 overkoepelend thema: het leven van alledag. Elk dagdeel heeft een eigen liedje, zoals de middag (Tuesday Afternoon) en de nacht (Nights in White Satin). De plaat is in samenwerking met het London Festival Orchestra gemaakt; het orkest speelt de overgangen tussen de liedjes van de band.

Door deze samenwerking ontstaat een bijzonder geheel dat het in jaar van de release, 1967, niet per se heel goed doen in de hitlijsten, maar wel veel indruk maakt op degenen die van deze muziekstijl houden. Inmiddels is de plaat wel een echte klassieker en is-ie terug te vinden in alle lijstje van beste albums gemaakt in de jaren 60. De singles die afkomstig zijn van de plaat worden overigens wel hits; met name Nights in White Satin doet het goed. in de Top 40 weet het de 2e positie te bereiken, evenals in de Amerikaanse Billboard Hot 100. Tuesday Afternoon, de andere single, groeit ook uit tot een Moody Blues-klassieker, maar zal het succes van Nights in White Satin niet evenaren.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Marjolein taxeert Days of Future Passed

“De waarde van de plaat Days of Future Past varieert nogal. De doorsnee waarde ligt niet heel erg hoog, aangezien het aanbod enorm is, maar er zijn een paar uitschieters. Het is een gecompliceerde release met erg veel versies (meer dan 170). Een vroege Amerikaanse monopersing, die waarschijnlijk als promo-exemplaar op de markt is gebracht, ligt qua waarde rond de 100 euro. Deze heeft het catalogusnummer DE 16012. De gangbare stereopersing heeft een waarde tussen de 15-30 euro. Geseald of gesigneerd komt de waarde uiteraard ten goede, dan kan deze oplopen tot circa 300 euro. Een vroege Engelse stereopersing heeft een waarde van ca 15-20 euro. Een vroege Nederlandse persing (uit 1969) ligt qua waarde tussen de 15-30 euro.

Niet dat iemand in Nederland een testpersing van het label MFSL in de kast zal hebben staan, maar deze is wel enkele jaren geleden verkocht voor 1.500 euro. De gewone versie van deze persing heeft een waarde tussen de 75 en 100 euro.
Bijzonder detail van deze plaat is, dat de eerste track van kant 1 op 2 verschillende titels heeft: Morning glory of The day begins. Op sommige persingen is de titel zelfs anders op de hoes als op het label van de plaat.
Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 173 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.

Vroege Amerikaanse stereopersing

Catalogusnummer: DES 16012
Label: Deram
Belangrijkste kenmerken hoes: veelkleurige hoes, met bovenaan een witte band met linksboven ‘STEREO’ en het catalogusnummer. Daaronder de titel in zwarte letters en The Moody Blues in kleinere rode letters. Daaronder in zwarte letters ‘With The London Festival Orchestra conducted by Peter Knight’. Rechts bovenaan een kader met de tekst ‘Including Nights in White Satin‘ en de logo’s van Deram en London daarnaast. In een zwarte band onder de witte band de titels van de plaat.
De achterkant van de hoes is wit, met zwarte letters. Rechtsonder de tekst’ Made in the U.S.A.’. Zowel op het label als op de plaat is de titel van de eerste track van kant 1, The Day Begins.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit-oranjebruin label met de logo’s van Deram en London op het bovenste deel. In het midden een bruinoranje band met links de tekst ‘STEREO’ en het catalogusnummer eronder. Rechts ‘Side one (of two)’. De titel tracks van de plaat staan op het onderste deel van het label. Daaronder The Moody Blues en helemaal onderaan ‘Made in the U.S.A.’.
Waarde: 15-30 euro

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 6412327
Label: Deram
Belangrijkste kenmerken hoes: veelkleurige hoes, met links bovenaan in witte of lichtblauwe letters de titel en daaronder iets in iets vettere letters The Moody Blues. Daaronder in kleinere letters ‘With The London Festival Orchestra conducted by Peter Knight’. De achterkant van de hoes is wit, met zwarte letters. Rechts bovenaan ‘STEREO’ en daarnaast het catalogusnummer. Op de hoes heeft de eerste track van kant 1 de titel, The Day Begins, op het label van de plaat heet dit nummer Morning Glory.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: de bovenkant van het label is rood, met daaromheen een witte rand. Bovenaan in witte letters ‘Made in Holland’ en het Deram-logo daaronder. Rechts van het gat het catalogusnummer en Stemra, de Nederlandse muziekrechten organisatie. De titel, naam en tracks staan in zwarte letters op het onderste deel van het label.
Waarde: 15-30 euro

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: SML 707
Label: Deram
Belangrijkste kenmerken hoes: veelkleurige hoes, met bovenaan een witte band. Links bovenaan hierin het catalogusnummer en daaronder ‘Deramic Sound System SS’. In het midden bovenaan in zwarte letters de titel en daaronder in blauwe letters The Moody Blues. Hieronder in kleinere letters ‘With The London Festival Orchestra conducted by Peter Knight’. Rechts bovenaan het logo van het label Deram.
De achterkant van de hoes is wit, met zwarte letters. Rechts bovenaan het woord ‘STEREO’ en daaronder het catalogusnummer. Zowel op het label als op de plaat is de titel van de eerste track van kant 1 The Day Begins.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit label met de logo’s DSS en Deram in rood, de rest van de tekst in zwarte letters. Onder het logo van DSS, dat in grote letters bovenaan het labels staat, de tekst ‘Made in England by the Decca Record Co, ltd.’ Links van het middengat ‘STEREO’ en daaronder het woord GEMA. Rechts daarvan staat ‘BIEM/NCB’. Aan de rechterkant van het gat ‘Side 1 (of 2)’, met daarnaast het catalogusnummer. De tracks van de plaat staan op het onderste deel van het label.
Waarde: 15-20 euro

MFSL persing

Catalogusnummer: MFSL 1-042
Label: Mobile Fidelity Sound Lab
Belangrijkste kenmerken hoes: aan de bovenkant een gele strook met de tekst: Original Master Recording
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: wit label met bovenaan de tekst Original Master Recording
Waarde: 75-100 euro

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 23 oktober 2021 bespreekt hij Days of Future Passed in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.