Plaatwaarde: Close To You van The Carpenters
Publicatiedatum: 17 februari 2021
De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke editie een bijzondere lp. Deze week: Close To You van The Carpenters.
Geen Led Zeppelin
Nu kijkt niemand meer gek op als u zegt dat u de muziek van The Carpenters wel kan waarderen, maar in de jaren 70 worden de nummers van broer en zus Carpenter vaak betiteld als een beetje tuttig. Toegegeven, ze zijn geen Led Zeppelin of Deep Purple, bands die dan razend populair zijn onder het jonge publiek.
Close To You
Hoewel Richard en Karen Carpenter geen ruige rocksterren zijn, weten zij begin jaren 70 toch legio fans aan zich te binden. Het begint allemaal met het album Close To You (1970), waarop onder andere de wereldhit (They Long To be) Close To You staat. Dit is origineel een nummer van de Amerikaanse componist Burt Bacharach en tekstschrijver Hal David. Verschillende artiesten zingen het nummer voordat The Carpenters hun versie uitbrengen, maar deze floppen stuk voor stuk. Die van The Carpenters, daarentegen, blijkt een schot in de roos. De engelachtige, zuivere stem van Karen, de trompetsolo en de strijkers blijken een winnende combinatie.
Bekend The Carpenters-geluid
Op de plaat zijn ook veel van de bekende The Carpenters-harmonieën te horen. Het lijkt dan of er een koortje zingt, maar in feite zijn het altijd de stemmen van Karen en Richard, alleen dan met veel meer diepte. De techniek die zij hiervoor gebruiken is overdubbing, waarbij meerdere zangpartijen over elkaar worden opgenomen, waardoor er een gelaagd effect ontstaat. Richard Carpenter legt in onderstaande video uit hoe het werkt. Let op: de video is wel in het Engels.
Na Close To You
Na het succes van Close to You is de weg naar wereldfaam vrij voor broer en zus. Al snel worden zij echte publiekslievelingen en weten zij gedurende de jaren 70 nog veel hits te scoren zoals Top of The World en Yesterday Once More. Uiteindelijk groeien zij uit tot een van de beste verkopende muzikale acts aller tijden. Naar verluidt hebben ze wereldwijd meer dan 90 miljoen platen verkocht, iets wat weinig andere bands ze nadoen.
Eind jaren 70 verdwijnen broer en zus een beetje naar de achtergrond. Hun laatste plaat maken zij in 1981, Made in America, waarop het nummer Touch Me When We’re Dancing staat. 2 jaar later overlijdt Karen Carpenter aan hartproblemen, die veroorzaakt zijn tijdens haar jarenlange strijdt met anorexia.
Marjolein taxeert Close To You
“De waarde van de plaat Close To You van The Carpenters varieert van zo’n 25 tot circa 100 euro. Die laatste waarde wordt alleen gehaald bij een oud, maar nog geseald exemplaar. De hoogst bekende waarde die voor de plaat betaald is, ongeveer 300 euro, betreft een gesigneerd exemplaar. Ook zijn er een paar promo-exemplaren in omloop die nog boven de 200 euro uitkomen. Gemiddeld genomen heeft de plaat een lage waarde. Een vroege Amerikaanse persing komt gemiddeld niet boven de 10 euro uit, maar exemplaren met de originele seal eromheen en originele promotiestickers (hype-stickers) zijn iets meer waard. Deze waarde varieert van zo’n 20 tot 100 euro. Een vroege Nederlandse persing heeft een waarde van 4 tot 10 euro. Een vroege Engelse persing is iets meer waard, zo’n 10 tot 15 euro. Een paar versies die het vermelden waard zijn betreffen een Japanse en een Duitse clubpersing. De Japanse persing heeft een waarde van circa 30 euro. Japanse persingen hebben een ‘OBI’, dat is de strip waarop de info over de lp in het Japans geschreven staat. Daarnaast heeft deze versie een poster. De waarde geldt uitsluitend als de OBI en poster aanwezig zijn. De Duitse clubpersing heeft een compleet andere hoes en titel, namelijk We’ve only just begun. Deze heeft een waarde van rond de 30 euro.
Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik genoemd heb. Dit is een richtlijn: er zijn zeker 80 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes.
Vroege Amerikaanse persing
Catalogusnummer: SP-4271
Label: A&M records
Belangrijkste kenmerken hoes: grijze voorkant met in het midden een ingelijste foto van The Carpenters. Rechts bovenaan het catalogusnummer en daaronder het logo van A&M records. De achterkant van de hoes is grijs, met de titels en info ook in een kader met een gouden lijstje. Rechts onderaan in het kader het logo van A&M en het catalogusnummer.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: okergeel label met bovenaan de naam in stijlletters met daaronder de titel. Hieronder de tracks. Links van het gat het logo van A&M, rechts van het gat onder elkaar: ‘STEREO’, de plaatklant en het catalogusnummer
Waarde: 5-10 euro. Exemplaren met de seal eromheen en met bijzondere kenmerken, zoals originele hype-stickers, hebben een hogere waarde die kan oplopen tot rond de 100 euro.
Vroege Nederlandse persing
Catalogusnummer: 80840 IT
Label: A & M records
Belangrijkste kenmerken hoes: grijze voorkant met in het midden een ingelijste foto van The Carpenters. Rechts bovenaan het logo van A&M records en daaronder ‘STEREO’. De achterkant van de hoes is grijs, met de titels en info ook in een kader met een gouden lijstje. Rechtsboven het catalogusnummer.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: goudbruin label met bovenaan in het midden de titel, daaronder de tracks. De naam onderaan. Links van het gat het logo van A&M, rechts van het gat onder elkaar: de plaatklant, STEREO, het catalogusnummer, ‘Stemra’ (de Nederlandse muziekrechtenorganisatie) en ‘Made in Holland’.
Waarde: 4 tot 10 euro.
Vroege Engelse persing
Catalogusnummer: AMLS 998
Label: A&M records
Belangrijkste kenmerken hoes: grijze voorkant met in het midden een ingelijste foto van The Carpenters. Rechts bovenaan ‘STEREO” met daaronder het logo van A&M records en het catalogusnummer. De achterkant van de hoes is grijs, met de titels en info ook in een kader met een gouden lijstje. In het midden onderaan in het kader het logo van A&M en rechts het catalogusnummer met daaronder tekst.
Belangrijkste kenmerken label op de plaat: mosterdkleurig label met bovenaan in het midden de titel, daaronder de tracks. De naam links onderaan. Links van het gat het toerental en daaronder ‘Made in England’ het logo van A&M hieronder. Rechts van het gat onder elkaar: ‘Trademark of…” , STEREO, het catalogusnummer, het jaartal, AMLS998-A (of B) en Side 1 (of Side 2).
Waarde: 8 tot 15 euro.
Japanse persing
Catalogusnummer: AML-80
Label: A&M
Belangrijkste kenmerken hoes: OBI (dat is de strip waarop de info over de lp in het Japans geschreven staat ) aan de linkerkant. Er zijn 2 versies: een groene en een donkerrode. Naast de OBI heeft de Japanse persing een poster.
Waarde: rond de 30 euro.
Duitse clubpersing
Catalogusnummer: 92 727
Label: A&M Records
De belangrijkste kenmerken: een andere titel, namelijk We’ve only just begun en een afwijkende hoes: een foto van The Carpenters staand tegen een muurtje, waarbij Karen een roze haarband draagt.
Waarde: circa 30 euro.
Close To You in Wekker-Wakker-Weekend!
Jan Rietman vertelt in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 20 februari 2021 bespreekt Jan Close To You. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ik heb een aantal Poolse singles van o.a. de Beatles. kan ik scans sturen om te laten beoordelen? Ton vd Meij
Beste Ton,
Bedankt voor uw reactie. Marjolein beoordeelt geen individuele platen, maar platenbezitters kunnen wel altijd titels aandragen via het Plaatwaarde-aanmeldformulier. Wij bekijken samen met Marjolein welke binnengekomen titels interessant zijn om te behandelen.
Met vriendelijke groeten,
Redactie MAX Vandaag