Naar cookieinstellingen
U2

Plaatwaarde: Boy van U2

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Boy van U2.

Begin van een lange carrière

In 2020 is het precies 40 jaar geleden dat de Ierse band U2 hun debuutplaat Boy uitbrengt. Boy is het begin van een imposante discobiografie die onder meer bestaat uit wereldberoemde albums als Achtung baby (1991) en The Joshua Tree (1987). Als deze laatstgenoemde platen uitkomen is U2 al lang en breed een band van wereldformaat, maar in 1980 is de internationale faam nog ver weg.

Positieve recensies

U2 ontstaat eind jaren 70 als drummer Larry Mullen een advertentie plaats om een band te beginnen. Er reageren 6 mensen, waaronder zanger Paul Hewson (Bono) gitarist David Evans (The Edge) en bassist Adam Clayton. Zij beginnen samen te spelen en krijgen uiteindelijk een platendeal onder de naam U2. In 1980 brengen zij hun allereerste album uit: Boy. Hoewel de nummers op de plaat nog niet allemaal het typische U2-geluid hebben ziet de muziekpers de potentie “Het is bijna onmogelijk om iets negatiefs te zeggen over de muziek van U2”, schrijft de Ierse muziekkrant Hot Press in hun recensie. Ook de Amerikaanse muziekjournalisten leggen Boy onder de pick-up en noteren hun bevindingen. De recensent van de Albuquerque Journal schrijft dat ‘de toekomst er rooskleurig uitziet voor U2’. De journalistiek van The Boston Globe is ook positief en beveelt de plaat van harte aan aan al zijn lezers. Hoewel er ook een aantal negatieve recensies tussen zitten (het Amerikaanse muziekblad Rolling Stone vindt de plaat bijvoorbeeld weinig samenhangend) krijgen de positief gestemde journalisten gelijk. Er wacht U2 inderdaad een glansrijke carrière vol hoogtepunten. Het eerste hoogtepunt vindt vlak na de uitkomst van Boy plaats in de vorm van hu eerste internationale tour door Europa en de Verenigde Staten. De optredens zijn volgens critici nog wat ongepolijst, maar men ziet de potentie. Een voorbeeld van één van hun optredens uit deze tijd vindt in het video hieronder. Ook het van Boy afkomstige nummer I Will Follow –over Bono’s overleden moeder- wordt een bescheiden hit.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Hoewel Boy ervoor zorgt dat mens U2 ook kent buiten Ierland, blijft het echte grote succes uit. Dat dient zich 2 jaar later aan, als de band met het album War komt. Dit album belandt op nummer 1 in de Britse hitlijsten en brengt de nummers New Year’s Day en Sunday Bloody Sunday voort. Beide zijn echte U2-klassiekers. Na War volgen nog vele, vele hit albums en hits die van U2 een van de allergrootste Europese bands ooit maakt.

Marjolein taxeert Boy

“De waarde van de lp Boy van U2 varieert van zo’n 8 tot ongeveer 1.000 euro. Dat laatste bedrag is neergeteld voor een exemplaar met alle handtekeningen van de bandleden. Ook zijn er testpersingen in omloop die het nodige hebben opgebracht. Als we naar de waarde van de ‘gewone’ exemplaren kijken, dan is een vroege Engelse persing het meest waardevol, namelijk zo’n 100 tot 150 euro in een perfecte staat. Nu zit daar meteen een addertje onder het gras. Vroege Engelse persingen hebben een stevige binnenhoes. Een beetje kenner weet, dat dat niet bevorderlijk is voor het vinyl.

Wat opvalt is dat de vroegste Amerikaanse persing uit 1981 stamt. Deze heeft een compleet andere hoes dan de Europese versies, namelijk met de afbeeldingen van de 4 bandleden. De waarde is beperkt, zo’n 20 tot 30 euro. Een vroege Nederlandse persing heeft een waarde van 10 tot 15 euro. Een opvallende persing om ook nog te vermelden is een Japanse, die na enkele dagen teruggetrokken is. Deze heeft al gauw een waarde van 60-100 euro. Daarnaast is er nog een Zweedse versie op blauw vinyl. Daar is geen waarde van bekend, maar deze is zeldzaam en zal op z’n minst een waarde van 100 euro hebben, wellicht bij veiling het veelvoudige.

Hieronder een beknopte omschrijving van de versies die ik heb genoemd. Dit is een richtlijn: er zijn circa 100 verschillende versies die onderling soms minieme verschillen hebben. Zelfs als de omschrijving klopt, kan het toch zijn dat het een andere versie betreft, omdat er meerdere kenmerken een rol spelen bij het bepalen van de versie. Daarnaast is de staat belangrijk. Bij alle waardes die ik noem is het uitgangspunt een perfecte staat van plaat en hoes. Daarnaast moet de originele binnenhoes aanwezig zijn.

Vroege Engelse persing

Catalogusnummer: ILPS9646. Label: Island. Belangrijkste kenmerken hoes: jongen op de voorkant, op de achterkant links foto’s van de bandleden. Rechtsboven het catalogusnummer, rechtsonder het Island-logo. Stevige kartonnen binnenhoes met ronde hoeken. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Zwart-wit label met rechts de afbeelding van het jongetje, linksboven de naam en titel. Het Island-logo staat linksonder. Een belangrijk detail is dat onderaan het label de tekst ‘EMI Records LTD staat voor ‘All rights….’ . Waarde: 100-150 euro.

Vroege Nederlandse persing

Catalogusnummer: 202 913-320. Label: Island Records. Belangrijkste kenmerken hoes: jongen op de voorkant, op de achterkant links foto’s van de bandleden. Rechtsboven het catalogusnummer. Witte binnenhoes met songteksten. Vermelding ‘Printed in West Germany’. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Zwart-wit label met rechts de afbeelding van het jongetje, linksboven de naam en titel. Het Island-logo staat linksonder, met daarboven ‘STEMRA’, de Nederlandse muziekrechtenorganisatie. Dat maakt het een Nederlandse uitgave. Waarde: 10-15 euro.

Vroege Amerikaanse persing

Catalogusnummer: ILPS 9646. Label: Island Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Wit met uitgerekte zwarte afbeeldingen van de bandleden en daarboven de naam en titel. Op de achterkant een langgerekte afbeelding met alle 4 bandleden (loopt in elkaar over). Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Lichtblauw met bovenaan de titel en onder het logo van Island, in dit geval een groene palm met een geelrode zon erachter. Rechts in het midden het catalogusnummer. Waarde: 20-30 euro.

Japanse persing

Catalogusnummer: ILS-81395. Label: Island Records. Belangrijkste kenmerken hoes: Afbeelding van jongen. Links een grijze OBI, dat is een grijze strip met hierop in het Japans informatie over het artikel. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Zwart-wit label met rechts de afbeelding van het jongetje, linksboven de naam en titel. Het Island-logo staat linksonder. Waarde: 60-100 euro.

Zweedse persing

Catalogusnummer: ILPS 9646. Label: Island records. Belangrijkste kenmerken label op de plaat: Zwart-wit label met rechts de afbeelding van het jongetje, linksboven de naam en titel. Blauw vinyl. Waarde: onbekend, maar zeker meer dan 100 euro.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 1 februari 2020 wordt Boy behandeld.Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

(Bron: Rolling Stone, British Charts, YouTube, NME)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.