Naar cookieinstellingen
Plaatwaarde

Plaatwaarde: Blonde on Blonde van Bob Dylan

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: Blonde On Blonde van Bob Dylan.

Eén van de beste ooit

Mensen die het werk van Bob Dylan nog niet zo goed kennen en zich willen verdiepen in zijn muziek, doen er goed aan om het album Blonde on Blonde aan te schaffen. Dit album, één van de eerste dubbel elpee’s uit de geschiedenis, wordt door veel muziekkenners gezien als één van de beste ooit gemaakt. Het is zijn 7e studioplaat en wordt uitgebracht in 1966. Dylan is dan al een gevestigde naam in de muziekwereld en dit album verstevigt deze positie alleen maar. Op de plaat staan onder meer grote hits als I want you en Just like a Woman. Ook het bejubelde Visions of Johanna komt van Blonde on Blonde, net als  Fourth Time Around. Laatstgenoemde liedje is een persiflage van het Beatles nummer-Norwegian Woods (1965). Wie goed luistert, hoort dat het is opgenomen in dezelfde maat en dat Dylan de tekst net zo verhalend vertelt als John Lennon.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Opnameproces

BobDylan neemt het album voor het grootste gedeelte op in Nashville, maar doet daarvoor al een poging in New York. Samen met zijn begeleidingsband The Hawks (later bekend geworden onder de naam The Band) gaat hij hier de studio in, maar deze samenwerking is vruchteloos. In de maanden dat zij samenwerken, wordt er slechts 1 bruikbaar nummer gemaakt. Achteraf zegt Dylan dat het mislukken van de opnames in New York aan The Hawks ligt, maar dat hij dit destijds niet inziet.

Na het staken van het opnameproces in New York, vertrekt Dylan naar Tennessee, waar hij een aantal sessiemuzikanten inhuurt om de klus te klaren. Dat blijkt een goede zet, want binnen een paar dagen staat alles op tape.

Commercieel succes

Op 20 juni 1966 wordt de plaat uitgebracht in de Verenigde Staten, waar het een succes wordt. Het haalt de top 10 van de Billboard Top 200, een Amerikaanse hitlijst. In Europa scoort de plaat ook goed. Zo stijgt het in de Britse hitlijsten naar de 3e positie.

Marjolein taxeert Blonde On Blonde

“Het album Blonde on Blonde is in meer dan 130 verschillende persingen uitgebracht. De plaat is er als dubbel-lp, maar hij is ook uitgebracht als 2 losse lp’s (vol. 1 en vol. 2). Bij de dubbel-lp zijn er variaties in de hoes. Aan de binnenzijde van de hoes staan 9 foto’s, waaronder aan de rechterkant een van Claudia Cardinale en een foto van een onbekende vrouw. Het gebruik van eerstgenoemde foto was zonder medeweten van Claudia, en haar advocaten maakten bezwaar tegen het gebruik. De foto is daarom vervangen door een grote foto van Bob Dylan. De foto van de onbekende vrouw is daarbij ook komen te vervallen. In Amerika al begin 1968, maar in Europa pas na 1970. De vroegste persingen hebben dus 9 foto’s.

Eerste persingen

Amerikaans
De eerste Amerikaanse persingen zijn op het label Columbia. De MONO-persing heeft catalogusnummer C2L 41 dat links op de voorkant van de hoes vinden is, boven het logo van Columbia. De rode labels van de plaat hebben een diepe persgroef, met aan de binnenkant van de groef de titels en de bestelnummers, en aan de buitenrand de tekst ‘COLUMBIA’ bovenaan. In het midden de logo’s en de tekst 360 sound onderaan. Er zijn in het eerste jaar van de release zowel MONO als STEREO persingen gemaakt. De STEREO-persingen hebben dezelfde kenmerken, alleen is het woord MONO vervangen door STEREO, en op de voorkant van de hoes staat naast het logo de tekst ‘STEREO’. Het catalogusnummer van deze versie is C2S 841. De plaat is in verschillende perserijen gemaakt met verschil in waarde, maar dat is te specifiek om op in te gaan. In het algemeen is de MONO-versie in een uitstekende staat van plaat en hoes tussen de 100-150 euro waard, en de STEREO-versie tussen de 60-85 euro. De staat is wel belangrijk. De waarde keldert snel als hoes of plaat van mindere kwaliteit is.

Engels
De eerste Engelse persing (MONO) heeft het CBS-logo aan de rechterkant. Hierbij is de foto van Bob Dylan in horizontale positie geplaatst. Aan de onderkant staat de tekst ‘Featuring I want you…enz.’ Op de oranje labels op de plaat staat bovenaan de titel en artiest, in het midden het logo van CBS met rechts daarvan het catalogusnummer DDP66012. Links staat de snelheid 33, wat in latere persingen veranderd is in 33 1/3. De tracks staan op de onderste helft en helemaal onderaan ‘MADE IN ENGLAND’. Deze persing heeft oranje CBS-binnenhoezen met reclame voor andere lp’s er op. In een uitstekende staat, inclusief de originele binnenhoezen, is deze persing tussen de 100-150 euro waard. De stereoversie met nagenoeg dezelfde kenmerken, is tussen de 50-75 euro waard.

Nederlands
Het is lastig een eerste persing aan te geven, omdat er waarschijnlijk in het begin exemplaren vanuit andere landen hier verkocht werden. Een vroege Nederlandse persing uit 1967 heeft Duitse tekst op de hoes, zoals ‘Auch MONO abspielbar’. Het label van de plaat is egaal oranje met in het midden het CBS-logo en rechts daarvan het catalogusnummer S 62739 met daaronder het woord STEMRA, de naam van de Nederlandse muziekrechtenorganisatie. Onderaan het label staat ‘MADE IN HOLLAND’. De waarde in een perfecte staat ligt tussen de 20-25 euro.

Bijzondere persingen

Er is een Japanse versie met daarop de helft van de dubbel-lp, met de titel Rainy Day Women 12&35. Deze versie heeft een compleet andere hoes met een witte voorkant en een foto van een jonge Bob Dylan. De waarde hiervan in een uitstekende staat ligt rond de 150 euro.

Het audiofiele label Mobile Fidelity Sound Lab heeft in 2013 een genummerde 3LP van het album uitgebracht met catalogusnummer MFSL 3-45009. Deze versie is nu rond de 100 euro waard.

Waardevolle versies

De duurste versie van Blonde on Blonde is een Amerikaanse MONO-promo met hierop de sticker ‘Special MONO Radio station copy’ en een sticker  met daarop ‘Bob Dylan’s New album’. De plaat heeft witte labels. Deze versie is in seal al verhandeld voor 3300 euro, maar zonder seal in een perfecte staat is deze nog steeds tussen de 1000 tot 1500 euro waard.

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 15 juni 2019 bespreekt hij Blonde On Blonde in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Luister hier het fragment uit Wekker-Wakker-Weekend! terug.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.