Naar cookieinstellingen
Plaatwaarde

Plaatwaarde: At San Quentin van Johnny Cash

De lp is helemaal terug van weggeweest! En dat is goed nieuws voor iedereen die ze nog op zolder heeft liggen, want sommige oude platen zijn inmiddels veel geld waard. In Plaatwaarde bespreekt lp-kenner Marjolein van Dam elke 2 weken een bijzondere lp. Deze week: At San Quentin van Johnny Cash

Geen kleurloos type

Zijn bijnaam mag dan wel The Man in Black (de man in het zwart) zijn, maar countryzanger Johnny Cash is tijdens zijn leven alles behalve een kleurloos type. De countryzanger komt uit voor zijn mening en leeft lange tijd een wild leven vol drank en drugs. Door zijn drank- en drugsprobleem komt hij meerdere keren in aanraking met de politie. Een gevangenisstraf krijgt hij nooit, maar dat komt volgens Cash alleen omdat hij de muziek heeft om voor te leven.

Optredens in gevangenissen

Omdat hij jarenlang zelf op het randje leeft, kan Cash veel sympathie opbrengen voor degenen die door een misstap wel achter slot en grendel zijn belandt. Hij gelooft er sterk in dat ook deze mensen een tweede kans verdienen en probeert hun middels gratis concerten een hart onder de riem te steken. Eind jaren 50 begint het mij deze concerten en in die tijd doet hij verschillende grote gevangenissen door het hele land aan waaronder de zwaarbewaakte Folsom Prison en San Quentin. In die laatste gevangenis treedt hij meerdere keren op, waaronder in 1969. Het optreden uit dat jaar wordt opgenomen en onder de naam At San Quentin uitgebracht op lp. Alhoewel, het grootste gedeelte van het concert, want er is op de lp geen plek voor het hele concert. Daardoor zijn sommige nummers ingekort of afgekapt.

Commercieel succes

Het is na At Folsom Prison zijn 2e live-album opgenomen in gevangenis. Uiteindelijk wordt het album Johnny Cash at San Quentin meer dan 3 miljoen keer verkocht in Amerika en wint Cash in 1970 een Grammy Award voor het nummer A Boy Named Sue. De Grammy Awards zijn voor muziek wat de Oscars voor film zijn.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Meer weten over deze bijzondere plaat? Eerder dit jaar schrijven wij een uitgebreid artikel over At San Quentin.

Marjolein taxeert At San Quentin

“De lp At San Quentin is in circa 70 verschillende persingen verschenen. Deze plaat van Johnny Cash wordt nog regelmatig verkocht en verhandeld op vinyl, zowel nieuw als tweedehands. Desondanks is de waarde niet heel erg hoog, op een paar uitzonderingen na.

Eerste persingen

De eerste Amerikaanse persing is uitgebracht op het label Columbia. Omdat het een grote release was, is de plaat is in verschillende perserijen geperst. Op de voorkant van de hoes staat linksboven het logo van Columbia en het catalogusnummer: CS 9827. Daaronder staan de titels van de nummers. Het label op de plaat is rood, met bovenin de tekst ‘COLUMBIA’, in het midden aan weerszijden het logo van Columbia, links in het midden in zwarte letters het catalogusnummer CS 9827 en rechts de plaatkant en nummer XSM 139760. Onderaan het label de tekst ‘360 sound Stereo’ en ‘Printed in the U.S.A.’ De waarde van deze versie in een perfecte staat ligt tussen de 20-40 euro. Afhankelijk van de perserij waar de plaat gemaakt is zijn er uitschieters. Overigens daalt de waarde snel als de plaat of de hoes in minder goede staat is.

Een eerste Engelse persing is in Mono. Aan de voorkant van de hoes staat links het logo van CBS met daaronder het catalogusnummer 63629, en daaronder de titels van de tracks. Het label op de plaat is oranje. Links van het midden staat de tekst ‘MONO’, in het midden het logo van CBS en rechts daarvan het catalogusnummer M 63629. Onderaan het label staat ‘Made in England’. De waarde van deze versie in een perfecte staat en met de originele CBS-binnenhoes ligt tussen 40-60 euro. Afhankelijk van het aanbod van het moment, want de plaat is in 2016 al eens verhandeld voor meer dan 100 euro.

De eerste Nederlandse persing is op het label CBS en heeft catalogusnummer S 63629. Op de voorkant van de hoes staat linksboven het logo van CBS met daaronder het nummer S 63629 en de titels van de nummers daar weer onder. Het label van de plaat is oranje, met bovenin de titel van de plaat en in het midden het logo van CBS. Onderaan het label staat de tekst ‘Made in Holland’. De waarde van deze versie is niet heel erg hoog, in een uitstekende staat van plaat en hoes zo tussen de 10-15 euro.

Bijzondere persing

Er is een Amerikaanse promoversie met een wit label. De hoes van deze plaat heeft op de voorkant een witte sticker met daarop de tekst ‘Columbia Records Radio station service. Not for resale’. Het catalogusnummer is CS 9827. Het label op de plaat is wit, met bovenin de naam van het label: Columbia. De waarde van deze promo in een uitstekende staat ligt tussen de 30-40 euro.

Zoals gezegd zijn er geen heel waardevolle versies van deze plaat. De versies met de hoogste waarde zijn eerste persingen in de originele seal. Die worden gemiddeld voor rond de 100 euro verhandeld.”

Plaatwaarde in Wekker-Wakker-Weekend!

Jan Rietman vertelt elke 2 weken in het MAX-radioprogramma Wekker-Wakker-Weekend! het verhaal achter de platen die Marjolein in Plaatwaarde taxeert. Op 27 april bespreekt hij At San Quentin in de uitzending. Wekker-Wakker-Weekend! is elke zaterdag van 06.00 tot 10.00 uur te beluisteren op NPO Radio 5.

Luister hier het fragment terug

(Bron: Rolling Stone, BBC, National Public Radio, archief)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.