Nederlandse successen tijdens de 24 uur van Le Mans, deel 2
Ook Jan Lammers weet samen met zijn teamgenoten een editie van de 24 uur van Le Mans te winnen. In deel 2 van het tweeluik over Le Mans leest u hier alles over.
Steve McQueen
Jan Lammers is geboren om te racen. Als pupil van Rob Slotemaker rijdt hij als 12-jarige op de slipbaan en haalt de meest fabelachtige capriolen uit in de Simca. In 1970 maakt hij op 14-jarige leeftijd kennis met de 24 uur van Le Mans, als Rob Slotemaker wordt ingehuurd om de stunts uit te voeren met de bolides voor de film Le Mans met Steve McQueen uit 1971. McQueen vertelt Slotemaker dat zijn zoon net is begonnen met motorcrossen. Slotemaker vertelt McQueen dat hij een ventje kent van dezelfde leeftijd, die alles met een auto kan op een droog wegdek. “Nou, neem hem eens mee”, zegt McQueen.
De mooiste auto op Le Mans
Lammers: “Dus ik ontmoet Steve McQueen. Ik m’n pirouetje gedaan. Ik kreeg een foto van hem met een handtekening. Dat was gelijk mijn eerste kennismaking met Porsche. Rob, de slipexpert in de wereld, deed alle spins in de Porsches en de Ferrari’s en ook het camerawerk. Ik stond aan het begin van het rechte stuk toen de opnames klaar waren voor de lunch. Plotseling hoor ik een geronk achter me, ik kijk om en daar staat die adembenemend mooie Porsche 917, tot de dag van vandaag de mooiste auto op Le Mans ooit. De deur gaat open en de man achter het stuur zegt: jij bent toch met Slotemaker? Stap in want we gaan lunchen. Ik erin, vooruitkijken ging niet, want ik lag op mijn rug in mijn korte broekie en zag de bomen op het rechte stuk aan me voorbij gaan. Die geur, dat geluid op dat lange rechte stuk waar geen eind aan komt,” vertelt Jan Lammers in het programma Herinneringen aan Le Mans.
God Save The Queen
In 1988 rijdt Lammers met teamgenoten Andy Wallace en Johnny Dumfries voor het TWR Jaguar-team van Tom Walkinshaw, de latere Formule 1-baas van Jos Verstappen. Met deze race schrijft Jan Lammers historie. Lammers: “Wij reden op kop, gevolgd door de Porsches. Ik ga rijden voor de laatste 2,5 uur, ik rijd een paar ronden, ik schakel van 2 naar 3 en hij spring uit z’n versnelling. Ik zet hem in zijn 4 en toen heb ik met mezelf afgesproken niet meer aan die versnellingspook te komen. Ik heb de rest van de race in z’n 4 gereden met witte knokkels: als ik een keer schokkend van m’n gas ga dan breekt de versnellingsbak, dacht ik. Ik heb zelfs nog een pitstop gemaakt met alleen de 4e versneling. Ik kon ook niets over de boardradio zeggen, omdat andere teams mee konden luisteren en wij vooral de ons naderende Porsches niets wilden vertellen over onze problemen. Later bleek dat de aandrijfas was gebroken en als ik nog 1 keer had geschakeld, dat dan de bak het had begeven.”
Winst!
Lammers komt als winnaar over de finish. Hij zit 13 van de 24 uur achter het stuur. Lammers en zijn team breken daarmee de hegemonie van Porsche, die sinds 1982 Le Mans overheersen. Zijn overwinning wordt in de autosport zo hoog aangeschreven dat de Britse koningin Elizabeth hem en zijn teamgenoten de zelden aan een buitenlander uitgereikte titel Honorary Member of the BRDC geeft. Op Le Mans zingen de Britten 3 maal God Save The Queen achter elkaar, omdat het zo lang geleden is dat een Britse auto succes heeft op Le Mans. De Nederlanders vieren zijn overwinning nauwelijks: Jan heeft de pech dat tijdens zijn overwinning het EK voetbal in Duitsland is en Oranje voor het eerst Europees Kampioen voetbal wordt.
Jos Verstappen
Veel Nederlanders hebben meegedaan aan de 24 uur van Le Mans en zijn daar ook succesvol geweest, zij het niet in de hoogste klasse. Zo wint Jos Verstappen in 2008 samen met Jeroen Bleekemolen en Peter van Merksteijn sr. De 24 uur in de LMP 2-klasse met de Van Mersteijn Porsche. Het is een geweldige overwinning als Jos met ruime voorsprong de Porsche over de finish brengt. Vooral de nachtstint (een opeenvolging van ronden die binnen een bepaalde periode gereden wordt) van de Limburger is zeer indrukwekkend.
2016, de 84ste editie
Ook in 2016 zijn Nederlanders van de partij in de 24uur van Le Mans. Giedo van der Garde, Nick de Bruijn, Ho-Pin Tung en Jeroen Bleekemolen rijden in de LMP 2-klasse, auto’s met minder gewicht en minder pk’s dan de LMP 1. Ook heeft de LMP 2, in tegenstelling tot de LMP 1, een open cockpit. Op 18 en 19 juni zijn zij en hun teams 24 uur in de weer om mens en machine op hun limiet te testen.
In deel 1 van het tweeluik leest u alles over de geschiedenis van Le Mans en over de eerste winst van Gijs van Lennep.
Meer beelden van vroeger zien? Neem eens een kijkje in het online archief van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid.