Naar cookieinstellingen
Tina

Meisjesblad Tina blaast 50 kaarsjes uit

Hele generaties zijn opgegroeid met meisjesblad Tina. In 2017 viert zij haar 50ste verjaardag en dat wordt gevierd met een speciale musical. Hierover later meer in Tijd voor MAX, maar eerst: een duik in de geschiedenis van dit tijdschrift.

“Hallo meisjes!”

Tina ziet op 10 juni 1967 het levenslicht. ‘Het grootste weekblad voor meisjes’ luidt de slogan en bestaat volledig uit strips. In een van die strips is Tina, de naamgeefster van het blad, de hoofdpersoon. In het allereerste nummer richt zij zich tot de lezeressen met de woorden: “Hallo meisjes! Hier is dan het eerste nummer van jullie nieuwe blad. Ik weet zeker dat jullie er net zo blij mee zijn als ik. Ik hoop dat jullie Tina leuk vinden en dat het gauw je lievelingsblad zal worden. Hartelijke groeten van je vriendin Tina.”

Jongensstrips met meisje in hoofdrol

En blij zijn ze er zeker mee. Tina wordt al snel het lijfblad van veel meisjes die wekelijks de strips lezen. In het begin heeft het blad, dat een een-op-een kopie is van een Engels variant, mannelijke hoofdredacteuren, waardoor de strips ook een mannelijk tintje hebben. “Het waren in wezen jongensstrips met meisjes in de hoofdrol”, vertelt Hanneke van Onna, Marketingmanager bij Tina, hierover in Het Parool. Later, als er vrouwelijke hoofdredacteuren komen, verandert dit. Opeens gaan de hoofdpersonen uit de strips niet meer de bergen in, maar paardrijden op de manage.

tina

Cover van Tina uit 1970

Noortje

Naarmate de tijd vordert, breidt Tina uit. Er komt ruimte voor artikelen en pagina’s met tips, maar strips blijven altijd de basis. Een van de bekendste is Noortje, over de gelijknamige tiener en haar vrienden en familie. Noortje staat al vanaf 1975 in het blad en viert in 2015 haar 40-jarige verjaardag. Figuurlijk, want in de strip wordt zij natuurlijk nooit ouder.

Veranderingen

Hoewel veel hetzelfde is gebleven, is er ook het een en ander veranderd. Zoals de doelgroep, bijvoorbeeld. Voorheen lezen zij de Tina wel tot hun zestiende, maar dat is niet meer zo. “Meisjes zijn eerder wijs. Op de middelbare school, als ze pubers zijn, hoef je niet meer aan te komen met Tina“, aldus hoofdredacteur Joan Lommen in Het Parool. Daardoor richt het blad zich nu op meisjes van 8 tot 12. Dit heeft ook consequenties voor de onderwerpen die er worden aangesneden. Dingen zoals ongesteldheid en andere ontwikkelingen aan het lichaam komen niet aan bod. Ook zaken als zoenen worden niet besproken. “Kussen vinden ze bèèèèèh”, aldus marketingmanager Van Onna.

Nog steeds populair

Ondanks dat het blad veel is veranderd, blijft het populair. Niet zo gek, denkt hoofdredacteur Lommen. “Wat we vaak horen van lezeressen is dat de ouders het niet goed vinden dat ze hun telefoon mee naar bed nemen. Lezen voor het slapen gaan mag wel. Dat is hun verwenmoment met Tina. Daarnaast snijdt het blad onderwerpen aan die universeel en van alle tijden zijn, hoe erg de wereld ook veranderd. “Ze zijn nog altijd bezig met hun kamer, vriendinnen, vriendjes, hun oma, posters, lieve dieren en idolen. Vroeger waren ze gek op The Beatles, nu op Justin Bieber.”

Tijd voor MAX besteedt op 29 september 2017 aandacht aan Tina de musical, een theaterproductie die speciaal is gemaakt om het 50-jarige bestaan van Tina te vieren. In de uitzending zijn verschillende acteurs te gast om te praten over het stuk en het blad.

Heeft u vroeger ook de Tina gelezen?

(Bron: de Volkskrant, Het Parool, Metro)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.