Meisjesblad Tina blaast 50 kaarsjes uit
Publicatiedatum: 29 september 2017
Hele generaties zijn opgegroeid met meisjesblad Tina. In 2017 viert zij haar 50ste verjaardag en dat wordt gevierd met een speciale musical. Hierover later meer in Tijd voor MAX, maar eerst: een duik in de geschiedenis van dit tijdschrift.
“Hallo meisjes!”
Tina ziet op 10 juni 1967 het levenslicht. ‘Het grootste weekblad voor meisjes’ luidt de slogan en bestaat volledig uit strips. In een van die strips is Tina, de naamgeefster van het blad, de hoofdpersoon. In het allereerste nummer richt zij zich tot de lezeressen met de woorden: “Hallo meisjes! Hier is dan het eerste nummer van jullie nieuwe blad. Ik weet zeker dat jullie er net zo blij mee zijn als ik. Ik hoop dat jullie Tina leuk vinden en dat het gauw je lievelingsblad zal worden. Hartelijke groeten van je vriendin Tina.”
Jongensstrips met meisje in hoofdrol
En blij zijn ze er zeker mee. Tina wordt al snel het lijfblad van veel meisjes die wekelijks de strips lezen. In het begin heeft het blad, dat een een-op-een kopie is van een Engels variant, mannelijke hoofdredacteuren, waardoor de strips ook een mannelijk tintje hebben. “Het waren in wezen jongensstrips met meisjes in de hoofdrol”, vertelt Hanneke van Onna, Marketingmanager bij Tina, hierover in Het Parool. Later, als er vrouwelijke hoofdredacteuren komen, verandert dit. Opeens gaan de hoofdpersonen uit de strips niet meer de bergen in, maar paardrijden op de manage.
Noortje
Naarmate de tijd vordert, breidt Tina uit. Er komt ruimte voor artikelen en pagina’s met tips, maar strips blijven altijd de basis. Een van de bekendste is Noortje, over de gelijknamige tiener en haar vrienden en familie. Noortje staat al vanaf 1975 in het blad en viert in 2015 haar 40-jarige verjaardag. Figuurlijk, want in de strip wordt zij natuurlijk nooit ouder.
Veranderingen
Hoewel veel hetzelfde is gebleven, is er ook het een en ander veranderd. Zoals de doelgroep, bijvoorbeeld. Voorheen lezen zij de Tina wel tot hun zestiende, maar dat is niet meer zo. “Meisjes zijn eerder wijs. Op de middelbare school, als ze pubers zijn, hoef je niet meer aan te komen met Tina“, aldus hoofdredacteur Joan Lommen in Het Parool. Daardoor richt het blad zich nu op meisjes van 8 tot 12. Dit heeft ook consequenties voor de onderwerpen die er worden aangesneden. Dingen zoals ongesteldheid en andere ontwikkelingen aan het lichaam komen niet aan bod. Ook zaken als zoenen worden niet besproken. “Kussen vinden ze bèèèèèh”, aldus marketingmanager Van Onna.
Nog steeds populair
Ondanks dat het blad veel is veranderd, blijft het populair. Niet zo gek, denkt hoofdredacteur Lommen. “Wat we vaak horen van lezeressen is dat de ouders het niet goed vinden dat ze hun telefoon mee naar bed nemen. Lezen voor het slapen gaan mag wel. Dat is hun verwenmoment met Tina. Daarnaast snijdt het blad onderwerpen aan die universeel en van alle tijden zijn, hoe erg de wereld ook veranderd. “Ze zijn nog altijd bezig met hun kamer, vriendinnen, vriendjes, hun oma, posters, lieve dieren en idolen. Vroeger waren ze gek op The Beatles, nu op Justin Bieber.”
Tijd voor MAX besteedt op 29 september 2017 aandacht aan Tina de musical, een theaterproductie die speciaal is gemaakt om het 50-jarige bestaan van Tina te vieren. In de uitzending zijn verschillende acteurs te gast om te praten over het stuk en het blad.
Heeft u vroeger ook de Tina gelezen?
(Bron: de Volkskrant, Het Parool, Metro)