Naar cookieinstellingen
Metro

Gratis krant Metro bestaat 20 jaar: een terugblik

Metro bestaat op 21 juni 2019 precies 20 jaar. De krant wordt in 1999 gelanceerd en is anno 2019 de enige nog bestaande gratis krant van het land. Tijd voor een kleine duik in de historie van deze krant.

Eerste nieuwe krant in 9 jaar

Metro is een van oorsprong Zweedse krant die in 1995 voor het eerst verschijnt is dat land. Het ligt op de stations, zodat reizigers de krant zelf kunnen pakken. In Zweden heeft het concept succes, iets wat de Nederlandse ondernemer Bart Lubbers niet ontgaat. Samen met een andere ondernemer en een Duitse journalist besluit hij de krant naar Nederland te halen. Een gewaagd idee, want Nederland is niet gewend aan nieuwe spelers op de krantenmarkt. De meeste landelijke titels bestaan al sinds jaar en dag en de pogingen die er gedaan worden om nieuwe titels te introduceren verlopen niet altijd succesvol. Zo houdt de Krant op Zondag (geïntroduceerd in 1990) het nog geen 2 jaar vol.

Niet heel positief

Buiten het feit dat het verleden de metro niet zo goed gezind is, staan ook de hoofdrolspelers uit de journalistieke wereld niet te juichen om de nieuwe titel. Direct na het uitkomen van de eerste editie vraagt de Volkskrant een aantal hoofdredacteuren naar hun mening. “Het is onduidelijk wat belangrijk is, en wat niet. De lezer raakt de weg kwijt”, is het commentaar van de eigen hoofdredacteur Pieter Broertjes destijds. Ben Roogmans van het Brabants Dagblad/ De Stem noemt de voorpagina ‘buitengewoon slecht’. De enige die positief is, is NRC-hoofdredacteur Folkert Jensma. “Eindelijk gebeurt er iets opwindends in de krantenwereld”, laat hij in 1999 weten. Hij hoopt dat deze krant ervoor zorgt dat meer jongeren de krant gaan lezen, want ook 20 jaar geleden daalt het aantal jonge mensen dat de krant leest gestaag. Het artikel van de Volkskrant beschrijft na Jensma’s uitspraak dat de NRC– hoofdredacteur Metro overigens niet heeft kunnen vinden op het station van zijn woonplaats Leiden. Hij is die dag vrij en komt dus pas later die ochtend op het station. Alle exemplaren van Metro zijn dan al weg.

Metro

21 juni 1999: treinreizigers lezen de eerste editie van Metro.

Grootste gratis dagblad van Nederland

Dat laatste illustreert hoe het Metro uiteindelijk zal vergaan in Nederland. Ondanks de ‘slechte’ voortekenen en de kritiek weet de lezer de krant te vinden en groeit deze uit tot het grootste gratis dagblad van Nederland. In 2003 heeft de krant een oplage van 335.000 en wordt het uitgegeven in 16 landen en 14 talen. Inmiddels verschijnt de krant in 22 landen, maar is de oplage wel geslonken.

Metro

De Zweedse editie van Metro bestaat ook nog steeds.

Andere gratis kranten

Deze vlieger gaat niet op voor de andere gratis dagbladen die Nederland ooit kende. Als antwoord op Metro lanceren verschillende mediabedrijven hun eigen gratis kranten. De Telegraaf is als eerste bij met Sp!ts. Het idee voor deze krant ligt al langere tijd op de plank bij de krant, maar het komt nooit van de grond. Totdat de uitgever hoort dat Metro van plan is om een Nederlandse editie te lanceren. Sp!ts houdt het lang vol, maar uitgeverij Telegraaf Media Groep besluit in 2014 om te stoppen met deze titel. Andere gratis kranten als De Pers (eerste jaargang in 2007) en DAG (dito) bestaan ook niet meer.

( Bron: de Volkskrant, Metro, Reformatorisch Dagblad, AD, ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.