Naar cookieinstellingen
Ford Museum

Geveilde auto’s Ford Museum brengen ruim 6 miljoen euro op

Met de veiling van de complete verzameling Fords van Piet den Hartogh is er officieel een einde gekomen aan het Ford Museum in Hillegom. In totaal heeft de verzameling een bedrag opgeleverd van 6.157.353 euro.

10 uur durende veiling

Tijdens de veiling, die bijna 10 uur geduurd heeft zijn, zijn 220 oldtimers van Ford en Lincoln en 49 snorfietsen onder de hamer gegaan. De in 2010 overleden Piet den Hartogh heeft zijn eerste Ford in 1956 aangeschaft en zijn collectie door de jaren uitgebouwd. Behalve auto’s, vrachtwagens en snorfietsen telt het historische wagenpark een ijscowagen, ambulances, brandweerauto’s en een Canadese sneeuwscooter. De collectie wordt gezien als de grootste ter wereld.

Voortzetten museum niet gelukt

De 3 kinderen hebben getracht het Ford Museum van hun vader in eigen handen te houden, maar het is niet gelukt het museum voort te zetten. “Natuurlijk hebben we geprobeerd de collectie te behouden, door een nieuwe eigenaar te zoeken voor het geheel. Dat is niet gelukt. Verzamelaars willen zélf hun eigen collectie opbouwen”, legt zoon Pieter eerder uit aan het Haarlems Dagblad.

Ford Museum

Historische gebeurtenis

Mensen van over de hele wereld hebben aan de veiling meegedaan. Veilingmeester Koen Samson, hoofd van de Nederlandse vestiging van het internationale veilinghuis Bonhams tegenover het Haarlems Dagblad: “We mochten de grootste verzameling van Fords ter wereld veilen. De opbrengst heeft onze verwachtingen overtroffen, we hadden 2 miljoen minder ingeschat. Dit was echt een historische gebeurtenis en voor mij was het een fantastische ervaring dat ik als Nederlandse veilingmeester van Bonhams het spits mocht afbijten. We deden de veiling met z’n vieren.”

Opbrengst boven verwachting

Eén van de auto’s heeft flink boven verwachting opgebracht. Koen Samson: “Helemaal spannend werd het bieden bij de ex-William F. Harrah en Imperial Palace Collection 1905 Ford Model B Side Entrance Tonneau. Het gevecht ging tussen een koper uit Nieuw-Zeeland en een Amerikaan. Het werd de langste en meest inspirerende bieding van de hele veiling. Tussendoor werd zelfs nog naar Nieuw-Zeeland gebeld of men het vooraf vastgesteld limiet mocht overschreden. Uiteindelijk kreeg de Amerikaan de Ford Mobiel B voor een recordprijs van 419.750 euro. “Een bedrag dat 7 keer hoger lag dan we aanvankelijk hadden ingeschat. Ook de opbrengst van een sneeuwmobiel verraste ons. De Ford uit 1930 met rupsbanden en ski’s werd uiteindelijk verkocht voor 87.400 euro. Dit aparte object verhuist nu naar een museum in Oost-Europa.”

(Bron: ANP, Haarlems Dagblad)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.