Automobilisten die van Rotterdam-Zuid naar de noordkant van de stad willen reizen, kunnen de komende 2 jaar geen gebruik maken van de Maastunnel. De oudste tunnel van Nederland gaat dicht voor renovatie. Een kleine geschiedenis van dit rijksmonument.
Het begin
Na de eerste wereldoorlog groeit het aantal automobilisten in Rotterdam zo hard dat de enige brug die de 2 Maasoevers met elkaar verbindt niet meer afdoende is. De gemeente begint na te denken over een oplossing, maar die blijkt moeilijker te vinden dan gedacht. Een brug waardoor de halve binnenstad afgebroken moet worden is het voorstel, maar dit stuit op veel weerstand. Uiteindelijk wordt door een aannemer voorgesteld om een onderdoorgang met 2 buizen en een fiets- en voetgangerstunnels te maken. Rijkswaterstaat stemt in en zodoende is het plan voor de Maastunnel een feit. Het is dan eind jaren 20.
In 1937 begint de bouw. Al snel wordt de bouwput van de Maastunnel een ware attractie voor de Rotterdammers. Dit filmpje van het Polygoonjournaal geeft inzicht in hoe de bouw in zijn werking gaat:
Accepteer de cookies om dit element te weergeven.
Opening
Op 30 januari 1942 wordt de Maastunnel geopend als eerste auto-onderdoorgang van Nederland. Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat de tunnel op die dag open gaat, maar dit moet noodgedwongen toch. Dit heeft alles te maken met het autoveer dat op 30 januari 1942 niet kan varen door het koude weer. Er drijven namelijk ijsschotsen in de Maas. Daardoor wordt het verkeer omgeleid door de nieuwe Maastunnel. De buis die reizigers van zuid naar noord brengt, wordt in februari van dat jaar geopend.
In 2006 dient het Rotterdamse college van B&W voor om de tunnel uit te roepen tot rijksmonument. De aanvraag wordt gehonoreerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Rijksmonument
Het feit dat de tunnel een monument is betekent dat het beschermt is; er mag niet zomaar iets aan veranderd worden. Daar wordt ook rekening mee gehouden tijdens de renovatie, bijvoorbeeld bij het ophangen van de nieuwe lampen. Deze moeten goudgeel licht blijven geven, maar eenvoudig is dat niet. In het filmpje hieronder ziet u dat er een heel team werkt aan het bereiken van de juiste lampkleur.
Accepteer de cookies om dit element te weergeven.
Renovatie
Vanaf 3 juni 2017 is de tunnel die auto’s van noord naar zuid vervoert 2 jaar dicht. Dit is nodig omdat er in 2019 een wet van kracht wordt waardoor de tunnel aan strengere eisen moet voldoen. Bovendien is de rijweg van de Maastunnel versleten, laat de betegeling los en is het beton aangetast. De tunnelbuis die van zuid naar noord gaat, blijft open zodat het centrum en het Erasmus Medisch Centrum bereikbaar blijven. De gemeente Rotterdam bereidt zich al 5 jaar voor op de renovatie.
Bent u weleens door de Maastunnel gereden?
(Bron: Gemeente Rotterdam, NOS)