Naar cookieinstellingen
Maastunnel

De Maastunnel: van begin tot renovatie

Automobilisten die van Rotterdam-Zuid naar de noordkant van de stad willen reizen, kunnen de komende 2 jaar geen gebruik maken van de Maastunnel. De oudste tunnel van Nederland gaat dicht voor renovatie. Een kleine geschiedenis van dit rijksmonument.

Het begin

Na de eerste wereldoorlog groeit het aantal automobilisten in Rotterdam zo hard dat de enige brug die de 2 Maasoevers met elkaar verbindt niet meer afdoende is. De gemeente begint na te denken over een oplossing, maar die blijkt moeilijker te vinden dan gedacht. Een brug waardoor de halve binnenstad afgebroken moet worden is het voorstel, maar dit stuit op veel weerstand. Uiteindelijk wordt door een aannemer voorgesteld om een onderdoorgang met 2 buizen en een fiets- en voetgangerstunnels te maken. Rijkswaterstaat stemt in en zodoende is het plan voor de Maastunnel een feit. Het is dan eind jaren 20.

In 1937 begint de bouw. Al snel wordt de bouwput van de Maastunnel een ware attractie voor de Rotterdammers. Dit filmpje van het Polygoonjournaal geeft inzicht in hoe de bouw in zijn werking gaat:

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Opening

Op 30 januari 1942 wordt de Maastunnel geopend als eerste auto-onderdoorgang van Nederland. Eigenlijk is het helemaal niet de bedoeling dat de tunnel op die dag open gaat, maar dit moet noodgedwongen toch. Dit heeft alles te maken met het autoveer dat op 30 januari 1942 niet kan varen door het koude weer. Er drijven namelijk ijsschotsen in de Maas. Daardoor wordt het verkeer omgeleid door de nieuwe Maastunnel. De buis die reizigers van zuid naar noord brengt, wordt in februari van dat jaar geopend.

In 2006 dient het Rotterdamse college van B&W voor om de tunnel uit te roepen tot rijksmonument. De aanvraag wordt gehonoreerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Rijksmonument

Het feit dat de tunnel een monument is betekent dat het beschermt is; er mag niet zomaar iets aan veranderd worden. Daar wordt ook rekening mee gehouden tijdens de renovatie, bijvoorbeeld bij het ophangen van de nieuwe lampen. Deze moeten goudgeel licht blijven geven, maar eenvoudig is dat niet. In het filmpje hieronder ziet u dat er een heel team werkt aan het bereiken van de juiste lampkleur.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Renovatie

Vanaf 3 juni 2017 is de tunnel die auto’s van noord naar zuid vervoert 2 jaar dicht. Dit is nodig omdat er in 2019 een wet van kracht wordt waardoor de tunnel aan strengere eisen moet voldoen. Bovendien is de rijweg van de Maastunnel versleten, laat de betegeling los en is het beton aangetast. De tunnelbuis die van zuid naar noord gaat, blijft open zodat het centrum en het Erasmus Medisch Centrum bereikbaar blijven. De gemeente Rotterdam bereidt zich al 5 jaar voor op de renovatie.

Bent u weleens door de Maastunnel gereden?

(Bron: Gemeente Rotterdam, NOS)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.