De 60-jarige Raket, het populairste waterijsje van Nederland
Publicatiedatum: 16 maart 2022
Op 16 maart 1962 ligt het meest geliefde waterijsje van Nederland, de Raket, in de winkels. Het ijsje is direct een groot succes. In Nederland likken wij per jaar aan zo’n 50 miljoen Raketten! Hele generaties zijn ermee opgegroeid.
Robin Misdorp is 45 jaar en is werkzaam bij Unilever voor het merk OLA als brand builder ice cream The Netherlands. Je zou hem ook als de ‘OLA IJscoman van Nederland’ kunnen betitelen. Het ‘Raketje’ is één van de ijsjes die hij en zijn collega’s op de markt brengen en hij weet daarom alles over het meest geliefde waterijsje van Nederland.
In 1956 wordt OLA opgericht in België onder de naam HOLA, een succesvol margarinemerk. Misdorp: “En 3 jaar later is in Nederland het 1e OLA-ijsje verkrijgbaar onder de naam Fruti, een fruitig waterijsje met de smaken framboos en sinaasappel. In 1962 hebben we er ananas aan toegevoegd en is de Raket ontstaan. De Raket is min of meer de opvolger van de Fruti, al ziet dat ijsje er anders uit.”
Ruimtevaart
In 1961 is de Rus Joeri Gagarin de 1e mens in de ruimte. Ook de Amerikanen voeren in dat jaar hun 1e ruimtevluchten uit. Ruimtevaart spreekt bij veel volwassenen en kinderen tot de verbeelding, waardoor de ijscomannen en –vrouwen van OLA met het idee komen om een ijsje in de vorm van een raket te produceren. Misdorp: “Daar is uiteindelijk de drietrapsraket uit voort gekomen, met een frambozen topje, sinaasappel in het midden en daaronder ananas. Ruimtevaart is in die tijd groot nieuws in de wereld en daarom hebben we een waterijsje ontworpen in de vorm van een raket. OLA lanceert de Raket ten tijde van de opkomst van de ruimtevaart.”
De smaken en de kleuren hebben echter niets te maken met de ruimtevaart. De kleuren van het ijsje zijn gekozen op basis van de fruitige smaken. Begin jaren 60 is het technisch mogelijk om andere uitdagendere vormen en mooiere ijsjes te maken. De ijsmachine RIA (Rotating Icecream Assembler) kan een ijsje uit meerdere lagen produceren, zoals de raket. Dat is revolutionair in die tijd.
Ontwikkeling
Hoe wordt nou zo’n ijsje ontwikkeld? Misdorp: “We starten minimaal een jaar van te voren met het bedenken van een nieuw ijsje en doen natuurlijk eerst marktonderzoek. We kijken ook wat speelt in het jaar dat gaat komen. Zo brengen we in 2012 de Oranje Raket uit vanwege het EK-voetbal, de Olympische Spelen, Koninginnedag en het 50-jarig bestaan van de Raket. En in 2017 komt tijdens Koningsdag de Hollandse Raket op de markt. We letten op trends in de markt en bepalen dan hoe we daar leuk op inspelen.
We kijken naar wat de populaire smaken zijn en welke andere smaken bij de Raket passen. Er zijn verschillende ‘smaakprofielen’ in Europa. We onderzoeken welke smaken het beste passen binnen het Nederlandse profiel. Dan gaat onder andere ons ijsteam de smaken proeven. Uiteindelijk komen daar 3 smaken uit, want de Raket bestaat uit 3 lagen. Vervolgens vindt consumentenonderzoek plaats om te weten wat Nederlanders ervan vinden. Daarna komt het ‘winnende’ recept tot stand. Na nog een paar stappen is de Raket klaar voor productie.”
Knetter Raket
De Raket is in meerdere landen te koop. Misdorp: “Elk land heeft zijn eigen ijsje, een ijsje dat in een bepaald land populair is. In Duitsland is dat bijvoorbeeld de zogenaamde Flutschfinger.” Ook in andere landen als België, Frankrijk en Groot-Brittannië kunnen mensen genieten van een Raket. In 2022 bestaat Wall’s, oftewel het OLA-merk in Groot-Brittannië, 100 jaar. Daarom lanceren ze speciaal de ‘Wall’s 100th Birthday Rocket’, maar dan met andere smaken. Misdorp: “Je ziet het format van de raket steeds vaker voor komen. In samenwerking met Disney lanceren we bijvoorbeeld in andere Europese landen dit jaar de vorm van het Raket ijsje onder de naam ‘Buzz Lightyear'”. Deze zal niet in Nederland te koop zijn.
“In Nederland introduceren we ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de Raket de ‘Knetter Raket’. Die heeft andere smaken dan de traditionele versie, namelijk bosvruchten, ananas en citroen. Het topje heeft de smaak van aardbei met knettersuiker, waardoor het ijsje lekker knettert in je mond.”
Opstand en 1 aprilgrap
In 2007 komt een deel van waterijs minnend Nederland in opstand als OLA het recept van de traditionele Raket verandert. Er wordt zelfs een actie gestart onder de noemer: ‘Geef de Raket zijn oude topje terug.’ Misdorp: “We hebben destijds besloten om meer fruit te stoppen in het topje en dat werd totaal niet geaccepteerd. De liefhebbers van de Raket wilden de ouderwetse smaak terug. Je moet nooit een goed recept veranderen, daar zijn we ondertussen wel achter gekomen. We zijn daarom ook niet van plan om nog iets aan het recept te veranderen.”
Op 1 april 2016 is het weer raak als Unilever als 1 aprilgrap wereldkundig maakt dat het bedrijf stopt met de productie van de Raket. Misdorp: “En binnen een half uur stonden alle telefoons roodgloeiend. Ik was met stomheid geslagen dat dit zo groot werd opgepikt! Op Facebook werden protestgroepen opgestart. Onze klanten belden ons, evenals alle nieuwszenders. De grap stond in de top-3 van de trending topics die dag. Het was een grapje, maar veel mensen namen het serieus. En de reacties kwamen uit alle lagen van de bevolking. Mensen zijn aan het Raketijsje verknocht, van jong tot oud. Kom niet aan onze Raket!”
Het geheim van de Raket
Hele generaties zijn opgegroeid met het ijsje, waardoor de Raket ook nostalgische gevoelens naar boven brengt. Misdorp: ”Als peuter krijg je van je ouders je 1e waterijsje. Als tiener ga je naar een attractiepark of dierenpark en daar kom je ook de Raket tegen. Vervolgens ga je naar festivals waar de Raket eveneens te koop is. En de grootouders trakteren hun kinderen en kleinkinderen ook graag op een Raketje. Zo is eigenlijk iedereen in Nederland opgegroeid met het Raketje en is het een geliefde traktatie geworden voor alle generaties.”
De Raket viert dit jaar zijn 60e verjaardag en heeft qua populariteit niet ingeboet. Wat is nu het geheim van de Raket? Misdorp: “Het geheim is dat de Raket na 60 jaar een echt iconisch ijsje is geworden voor heel veel Nederlanders. Het staat voor sentiment uit het verleden. Mensen zijn gewend aan de unieke smaken van de Raket. In de zomer, met het zonnetje op je hoofd, nemen mensen vaak een verfrissende Raket. Overigens worden op een zomerse dag ongeveer 10 maal zoveel ijsjes verkocht dan als het weer minder zonnig is. Daarnaast is de Raket vrijwel overal verkrijgbaar. Van horeca, strandtent tot attractiepark en in de supermarkt. Het ijsje staat overal standaard op onze OLA ijskaart. Voor veel Nederlanders is de Raket synoniem geworden voor een waterijsje en is de Raket van OLA de enige echte van Nederland. Wij zijn hier natuurlijk enorm trots op.”
(Foto’s: ANP, OLA, Foto: OLA)