Naar cookieinstellingen
Duur 02:47
Gepubliceerd op 9 oktober 2017

Bloot op tv, met alle gevolgen van dien

Op 9 oktober 1967 is er voor het eerst een naakt persoon op tv te zien in het VPRO-programma Hoepla! De uitzending met het blote fotomodel Phil Bloom wordt een historisch tv-moment, maar zorgt destijds vooral voor veel verontwaardiging onder de bevolking, bij de pers én in politiek Den Haag.

Wild, maar niet zó wild

Er bestaan maar 2 afleveringen van Hoepla! Niet veel, maar dat heeft een reden. Hoewel 1967 een ‘wild’ jaar is, is het bloot uit Hoepla! net iets te wild voor veel Nederlanders. In de eerste aflevering van het programma, dat gemaakt wordt door Amsterdamse kunstenaars, is al een semi-naakte Phil Bloom te zien. Het enige wat zij draagt zijn een paar tactisch geplaatste plastic bloemen. De uitzending doet veel stof opwaaien en sommigen spreken er schande van. Een krant probeert de boel te sussen door te schrijven dat Bloom niet echt naakt is, maar een huidskleurige maillot draagt. Ondanks alle geschrokken reacties, krijgt het jongerenprogramma ook positieve reacties en dus komt er een 2de aflevering van Hoepla!

Mysterie rondom de opname

Ook hiervoor vragen de makers Phil Bloom om haar opwachting te maken. 1 minuut, om precies te zijn, maar dit keer moet zij wel volledig naakt gaan. De bedoeling is dat zij in evakostuum een recensie uit dagblad Trouw voorleest over Hoepla’s eerste aflevering. De scène wordt al op 22 september 1967 opgenomen, maar is nooit uitgezonden. Er gaan 2 verhalen rond waarom dit nooit is gebeurd. Het eerste scenario is dat de VPRO bezwaar maakt nadat de omroep op uitgelekte foto’s ziet dat er een auto-advertentie op de krant staat die Bloom vasthoudt en daarom wil dat de makers de scène opnieuw opnemen met een krant zonder advertenties. Een ander mogelijk scenario is dat Trouw op de uitgelekte foto’s ziet dat de krant in verband wordt gebracht met een naaktmodel. Het dagblad is hier niet blij mee en dreigt een rechtszaak aan te spannen tegen de VPRO. Daarom besluiten de makers om in te binden: Bloom zal de recensie niet uit Trouw voorlezen, maar uit het Vrije Volk. Deze krant is het Hoepla!-team immers wel goed gezind. Welk scenario de grootste kern van waarheid bevat, zullen we misschien nooit weten, maar feit blijft dat de scène over moet.

De uitzending

Op 9 oktober 1967 is de inmiddels al veelbesproken uitzending dan eindelijk op tv en deze zorgt voor nog meer commotie dan de eerste. In aflevering 2 zijn jodelzangeres Olga Lowina en dichter Clinge Doorenbos te gast, maar het enige wat de kijkers zich na afloop herinneren is die ene minuut waarin model Phil Bloom het Vrije Volk dichtslaat en naakt in beeld komt. Hoewel de uitzending ontzettend goed is bekeken, wordt er de dag erna schande van gesproken in verschillende kranten. De Telegraaf -in 1967 met 500.000 abonnees een van de grootste kranten van Nederland- verwijst de Hoepla!-uitzending naar het land van de pornografie. Voor veel leden van de VPRO is het ook de druppel: de omroep ziet het ledenbestand met 5000 teruglopen in een paar dagen tijd.
Phil Bloom

Kamervragen

En dan zijn er ook nog de politici in Den Haag. Verschillende partijleden stellen Kamervragen naar aanleiding van de uitzending. Zo zegt SGP-lid Van Dis het volgende tegen de toenmalige minister van Cultuur, Marga Klompé: “U zult wel begrijpen, waar het over gaat, zodat ik geen verdere explicatie behoef te geven. Ik begrijp niet dat de vrouwelijke minister van cultuur, recreatie en maatschappelijk werk gedoogt dat de eerbied voor de vrouw – ook door allerlei plaatwerk – zo omlaag wordt gehaald. De regering behoort hier krachtig in te grijpen. Zeker een regering die een vernieuwing van de ethiek en de moraal voorstaat. Door deze televisie-uitzending dreigt het aantal misdrijven toe te nemen.” Deze kritiek doet veel Kamerleden in lachen uitbarsten, maar hier stoppen zij snel mee als een lid van het Gereformeerd Politiek Verbond (GVP) verkondigd dat hij niet snapt dat er gelachen wordt om volledig terechte kritiek. Ook minister-president Piet de Jong van de KVP vindt de 2de Hoepla!-uitzending ‘niet getuigen van goede smaak’, maar verbieden wil hij het programma niet.

Een verbod is uiteindelijk ook niet nodig, want Hoepla! sterft een stille dood. Hoewel het programma ten onder is gegaan, heeft het wel de weg vrijgemaakt voor andere tv-shows. Zodoende is naakt op tv nu niet meer raar, maar heel gewoon. Of beter: Blootgewoon.

Hallo Nederland besteedt op 9 oktober 2017 aandacht aan 50 jaar bloot op tv. Hierin komt Phil Bloom zelf aan het woord. U ziet Hallo Nederland iedere werkdag om 18.30 uur op NPO 2.

(Bronnen: Eindhovens Dagblad, Het Parool, de Volkskrant, oplagecijfers Telegraaf, Reformatorisch Dagblad)

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.