Naar cookieinstellingen
hema

90 jaar HEMA

Op 4 november 2016 bestaat HEMA maar liefst 90 jaar. Ooit begonnen als warenhuis voor de gewone man en nog steeds niet uit het straatbeeld weg te denken.

Eenheidsprijzen

Voor de komst van de HEMA konden alleen rijkbedeelden hun goederen kopen bij warenhuizen. In die warenhuizen was het een chique bedoening en er werd Frans gesproken. De directie van de Bijenkorf wilde daar verandering in brengen en bedacht een warenhuis voor de gewone man waar producten werden verkocht tegen eenheidsprijzen van 10, 25 en 50 cent.

Opening eerste winkel

Op 4 november 1926 openden Bijenkorf-directeuren Arthur Isaac en Leo Meyer de deuren van het eerste filiaal van hun Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam: HEMA in de Kalverstraat in Amsterdam. Een warenhuis waar mensen met een klein inkomen voor weinig geld artikelen van goede kwaliteit voor het dagelijks leven konden kopen. Al een paar dagen later werd het tweede filiaal geopend in de Oude Hoogstraat. Het concept sloeg aan en in 1927 werd de eerste winkel buiten Amsterdam geopend. Een jaar later waren er al 10 vestigingen.

Hier Eet Men Afval

Het personeel bestond vooral uit ongehuwde vrouwen die in witte bedrijfskleding, zo’n 75 uur per week werkten. Door de lage prijzen werd de winkel lang gezien als ‘armeluiswinkel’ en de afkorting werd ook wel verbasterd tot ‘Hier Eet Men Afval’. Sommige mensen wilden zelfs niet in de HEMA gezien worden. In 1928 werd het prijzenaanbod uitgebreid en konden er ook artikelen gekocht worden met bedragen van 75 cent en 1 gulden. Na de Tweede Wereldoorlog had de gemiddelde Nederlander meer te besteden en HEMA liet het prijzensysteem varen. In 1969 zou de prijs van 100 gulden echter pas worden overschreden. De kassa’s waren niet op zulke hoge bedragen berekend en het personeel loste dat op door 2 bedragen aan te slaan: één van fl. 99,- en één met het resterende bedrag.

‘Wereldberoemde’ rookworst

Laat mensen 1 product van de HEMA opnoemen en grote kans dat zij als eerste ‘rookworst’ zullen zeggen. De verkoop van de warme rookworsten begon in 1936 in het filiaal Nieuwendijk in Amsterdam. Eerder werden de worsten ook al verkocht, maar dan koud. Dat daar verandering in is gekomen komt doordat de filiaalhouder teveel worsten besteld had en besloot ze op te warmen en zo te verkopen aan het winkelend publiek. Dat viel in de smaak en andere filialen namen dit initiatief over.

Unox

Tijdens een staking bij Unilever in 2007 klapte een medewerker uit de school en vertelde dat de HEMA worst bij Unox gemaakt wordt.

Rookworst in het buitenland

Het is de bedoeling dat op termijn ook in de buitenlandse filialen rookworsten te koop zijn. Dat dat nu nog niet het geval is, is een logistieke keuze. Nu rijdt HEMA nog niet zo ver met gekoelde vrachtwagens, maar als er steeds meer buitenlandse winkels bij komen, wordt het aanbieden van versproducten daar veel aantrekkelijker.

Franchiseorganisatie

Het aantal vestigingen bleef snel groeien en het doel was in elke grote plaats een filiaal te openen. Uitiendelijk ging HEMA ook over de grenzen. Inmiddels zijn er ruim 700 winkels in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland Spanje en Engeland. Daarvan is 40% een ‘aangesloten bedrijf’. HEMA was in de jaren ’50 de eerste franchiseorganisatie in Nederland en is nog steeds de grootste franchisegever van Nederland.

Le Lapin fluitketel

Sinds 1983 houdt HEMA jaarlijks een ontwerpwedstrijd voor studenten van vormgeversopleidingen. Het winnende ontwerp wordt opgenomen in de vaste collectie van de HEMA en het bekendste voorbeeld van zo’n winnend ontwerp is de fluitketel Le Lapin, die in 1990 door Nïkolai Carels werd ingezonden en sinds 1991 te koop is. Inmiddels is het uitgegroeid tot een echt iconische HEMA-klassieker.

Toekomst

Van de ruim 700 filialen liggen er nu zo’n 600 in Nederland. Over 10 jaar wil HEMA het grootste gedeelte van zijn omzet uit het buitenland halen. Volgens topman Tjeerd Jegen is internationaal uitbreiden hét antwoord op de huidige problemen in de detailhandel. Daarbij wil de keten online sterk groeien en HEMA is al begonnen met het drastisch vernieuwen van zijn webwinkels.

Jubileum

In de winkels kunt u niet om het 90-jarig bestaan heen en HEMA viert het jubileum onder andere met een speciale verjaardagstaart, die in de winkels te koop is. Ook is er een speciale HEMA-editie van damesblad LINDA.

(Bron: hema.net, isgeschiedenis.nl, wikipedia.nl, sprout.nl, ANP)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.