Naar cookieinstellingen
Duur 01:24
Gepubliceerd op 1 april 2016

1 april, kikker in je bil!

Sinds jaar en dag worden er op 1 april grappen gemaakt, maar waar komt die traditie eigenlijk vandaan?

Bril kwijt?

Er zijn veel verschillende ideeën over de oorsprong van 1 april. In Nederland denkt men nog vaak dat de grappenmakerij begonnen is met de inname van Den Briel door de watergeuzen op 1 april 1572, zoals blijkt uit een bekend gezegde: Op 1 april verloor Alva zijn bril (Den Briel, haha!). Het feit dat ook buiten Nederland 1 aprilgrappen worden gemaakt, denk maar eens aan April Foolsday, spreekt deze verklaring echter tegen.

Gelukkig nieuwjaar!

Een andere gangbare theorie is die van de invoering van de Gregoriaanse kalender door Paus Gregorius XIII in 1582. Door de invoering van deze kalender werd het nieuwe jaar verplaatst naar 1 januari, tot die tijd werd het nieuwe jaar altijd gevierd tussen 25 maart en 1 april. Mensen die na de invoering van de nieuwe kalender het nieuwe jaar nog steeds op 1 april inluidden werden in de maling genomen.

Hilariteit

1 april als grappendag is echter al veel ouder, de eerste 1 april grap in Europa komt naar verluidt namelijk al uit 1508. Het is dus onwaarschijnlijk dat de bovenstaande theorie klopt. Een grappendag rond 1 april voert ons uiteindelijk helemaal terug tot de Romeinen. De Romeinen vierden ieder jaar op 25 maart namelijk het Hilaria-festival, waarbij mensen verkleed rondliepen en ‘hilarische’ grappen uithaalden met andere mensen.

Voor de gek

De laatste jaren wordt 1 april vooral door de media aangegrepen om mensen om de tuin te leiden. In 1957 vertoonde het BBC-programma Panaroma een reportage over de spaghetti-oogst in Zwitserland. In deze documentaire konden inwoners van een Zwitsers dorp de spaghetti zo van de bomen plukken. Naar aanleiding van deze uitzending werd de BBC platgebeld door kijkers met de vraag waar ze de spaghettibomen konden kopen. Wat bleek: ze waren voor de gek gehouden!

Afscheid van het raketje

In Nederland heeft vooral het Jeugdjournaal een naam hoog te houden. Ieder jaar verzinnen zij weer een nieuwe 1 april grap om de kijkers mee te foppen. Zo kwam er bij hen onder andere in het nieuws dat de regering belasting op zakgeld zou gaan heffen en dat er een mummie tot leven was gewekt. Steeds meer bedrijven proberen van 1 april een reclamestunt te maken, zo berichtte ijsjesfabrikant Ola vorige week dat het raketje zou verdwijnen en komt de Hema dit jaar met een speciale deodorant die naar tompoucen ruikt. Reisorganisatie Corendon komt volgens hun facebookpagina in 2016 met een speciale handdoekenservice waarmee u alvast een bedje aan het zwembad kunt reserveren en de MediaMarkt heeft wel een hele bijzondere oplossing voor het in de gaten houden van uw kinderen. Een overzicht van alle 1 april grappen van 2016 vindt u op de website van De Beste Social Media.  In bovenstaande video ziet u dat er ook in 1958 door de Nederlandse media een 1 april grap werd uitgehaald.

Heeft u wel eens een goeie 1 april grap uitgehaald?

Geef een reactie

Reactie

    Nelleke says:

    Heb nieuwe knie sinds 6 weken. Vandaag 1e controle in ziekenhuis. Had op Facebook gezet dat hij er weer uit moet omdat de arts per abuis een rechterknie in m’n linkerbeen gezet had!! ?

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.