Naar cookieinstellingen
Schiphol

Zo houdt u het hoofd koel op Schiphol

Op 30 juli 2018 vervoert Schiphol meer dan 200.000 (!) mensen en dat maakt het de drukste dag van het jaar. Vliegt u op deze datum vanaf de luchthaven? Met deze tips komt u de dag stressvrij door. 

Toptip: kom op tijd

Op tijd op de Schiphol aanwezig zijn is het allerbelangrijkste om stress te voorkomen. Als het erg druk is, zoals op de 30e, is het verstandig om zo’n 3 uur van tevoren aanwezig te zijn. Ook als u binnen Europa vliegt.

Check van tevoren in

Anno 2018 is het bijna altijd mogelijk om vooraf online in te checken. Bijzonder handig, want zo kunt u alvast de instapkaarten uitprinten en uw stoel reserveren. Dat zorgt ervoor dat u niet eeuwig hoeft te wachten voor de incheckbalie én bovendien weet u zo zeker dat u op de door u gewenste plek in het vliegtuig kunt zitten.

Online inchecken niet mogelijk? geen nood!

Voor sommige vliegreizen is online inchecken niet mogelijk. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u een pakketreis heeft geboekt en vervoerd wordt door een buitenlandse airliner. In dat soort gevallen hoeft u meestal ook niet in de rij te staan om in te checken, want Schiphol heeft veel zogenoemde incheck-kiosken in de vertrekhallen. Dit zijn blauwe (voor KLM-vluchten) of gele (overige maatschappijen) zuilen waar u de boarding passes kunt uitprinten.  Dit doet u door uw paspoort voor de scanner op de zuil te houden. Handig om te onthouden als u niet met KLM vliegt: de gele zuilen die corresponderen met de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt, staat in de buurt van de incheckbalie van deze airliner. U hoeft dus niet alle vertrekhallen te doorzoeken.

Incheck-kiosk

De blauwe incheck-kiosken van KLM.

Bagage inchecken

Bagage inleveren kan anno 2018 vaak ook automatisch. Veel luchtvaart maatschappijen (waaronder KLM en Transavia) hebben een systeem waarbij u zelf de koffer kunt inchecken. U doet de koffer dan in de hiervoor bestemde machine, die deze vervolgens weegt. Als de bagage niet te zwaar is, print het systeem een label dat u zelf kunt bevestigen aan de bagage. Vervolgens zorgt de machine dat de bagage op de juiste plek terecht komt. In het buitenland is dit soms de enige manier waarop bagage ingecheckt kan worden.

bagage schiphol

De bagage incheck-machine op Schiphol in actie.

Goed voorbereid door de veiligheidscontrole

Na het inleveren van de bagage, moet u door de algemene veiligheidscontrole. Om oponthoud te voorkomen is het handig om eventuele vloeistoffen vooraf in een doorzichtig zakje te doen. Let er goed op dat het zakje niet te groot is en dat u in totaal niet meer dan 1 liter mag meenemen. Deze liter moet verdeeld zijn over flacons die niet groter zijn dan 100 milliliter.  Zorg ervoor dat u het zakje met vloeistoffen bovenop al uw andere bagage legt, zodat u het makkelijk kan pakken als u het uit uw tas moet halen.

Dat u in de handbagage vloeistoffen moet scheiden, is niets nieuws onder de zon. Wat wel nieuw is, is dat u schoenen die hoger reiken dan de enkel moet uitrekken voordat u door de veiligheidsscan gaat. Ook zijn er in sommige vertrekhallen aparte rijen voor mensen die kleine tassen meenemen als handbagage. Zij hoeven dan niet te wachten totdat mensen met een trolley alles in gereedheid hebben gebracht.

Schengenland of niet?

Wie binnen Europa op vakantie gaat, doet er goed aan om te checken of de bestemming een Schengenland is. Als dit het geval is, kunt u na de veiligheidscontrole meteen doorlopen. Is het geen Schengenland? dan moet u na de algemene veiligheidscontrole door de douane. Dit is bijvoorbeeld het geval als u naar Ierland, Groot-Brittannië, Kroatië of Cyprus gaat. De rijen voor de douane kunnen lang zijn, dus wees daarop voorbereid. Extra tip: u kunt binnen Europa reizen met uw identiteitskaart, maar de douanecontrole gaat sneller als u reist met een paspoort. Tegenwoordig heeft Schiphol poortjes die het werk van de douaniers over kunnen nemen, waardoor het controleren nog maar enkele seconde duurt. Ook in het buitenland is de doorstroom bij de douane veel sneller als u een paspoort heeft.

automatische paspoortcontrole

Automatische paspoortcontrole op Schiphol.

Wees op tijd bij de gate

Als u eenmaal achter de douane bent, is het verstandig om de tijd goed in de gaten te houden. Niet alle gates zijn even dichtbij en u wil natuurlijk niet te laat komen. Vertrouw overigens niet altijd op de bordjes die aangeven hoe ver u moet lopen om bij bepaalde gates te komen; op drukke dagen duurt de wandeling zo 5 a 10 minuten langer.

Houd paspoort en reispapieren goed in de gaten

Misschien ten overvloede, maar het is belangrijk om altijd uw eigendommen en reispapieren bij u te houden als u wacht op de vlucht. Het komt geregeld voor dat mensen hun identiteitsbewijs verliezen als zij al door de douane zijn.

In Groeten van MAX op 30 juli 2018 wordt er gesproken over de drukste dag op Schiphol. U ziet Groeten van MAX om 20.35 uur op NPO 1.

Stel uw vraag aan Jeanine Janssen

U kunt van maandag 30 juli tot donderdag 2 augustus 2018 10.00 uur uw vragen stellen aan Ombudsman Jeanine Janssen over reizen. Na donderdag 2 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reacties (2)

    Minx says:

    Ik wil graag een vraag stellen aan mevrouw Janssen :
    ik heb per mail en per brief een klacht ingediend over het B&B FROUARD no 1 hotel in Frankrijk, maar ik krijg geen antwoord. Hebt u een tip voor mij hoe ik de klacht wel kan indienen? Het gaat over de zeer slechte staat hygiëne.van het hotel.
    Met vriendelijke groet,
    Marleen Hendriks

    graag een compliment voor uw fijne vakantieprogramma.

      MAX Vandaag says:

      Beste mevrouw Hendriks, bedankt voor uw bericht. U kunt uw vakantieklacht naar Groeten van MAX sturen via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/meld-uw-vakantieklacht/ Vanwege het grote aantal reacties kan de redactie echter helaas niet elke klacht behandelen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.