een man rijdt in een automaat

Wel of niet een automaat? Dit zijn de voor- en nadelen

Voor steeds meer autokopers is een automaat een serieuze optie. 7 op de 10 nieuwe auto’s wordt inmiddels verkocht met een automatische versnellingsbak en er rijden er anno 2024 maar liefst 3,2 miljoen van rond in Nederland. In 2018 zijn dat er nog een miljoen minder. Wat zijn de voordelen van zo’n auto en zijn er ook nadelen aan verbonden?

Voordelen van een automaat

Een auto met automatische transmissie is eenvoudiger en minder vermoeiend te bedienen. Doordat de koppeling in dit geval ontbreekt, hoeft die ook niet langer meer ingetrapt te worden, wat naast remmen en gas geven een handeling scheelt. Ook het schakelen zelf hoeft niet meer te gebeuren, waardoor u zich daar niet op hoeft te concentreren. Dat kan een pluspunt zijn voor de wat meer onzekere chauffeur. Bovendien kan de motor niet afslaan en is er minder slijtage dan bij een handgeschakelde auto.

Nieuwe elektrische en hybride auto’s zijn tegenwoordig standaard uitgerust met een automaat. Tegenover het AD vertelt Steffart Buijs van de RAI Vereniging dat dit zeker in Nederland het comfort van het rijden verhoogt, vanwege de vele files in ons land en het rijgemak die het daarbij biedt. De ANWB stelt echter dat een elektrische auto geen versnellingsbak nodig heeft en dat er feitelijk dan ook geen sprake is van een automaat.

Nadelen van een automaat

Doordat een automaat wat complexer in elkaar zit en elektronische elementen bevat om te schakelen, is hij soms duurder in aanschaf dan een handgeschakelde auto. Al is het al lang niet meer zo dat alleen de grote, luxe modellen ermee uitgerust zijn. Er is nu ook volop keuze bij de middenklassers en kleine modellen. Op de tweedehands markt is de automaat nog wel in de minderheid. Wilt u een tweedehands auto aanschaffen, dan is dit dus iets om rekening mee te houden.

Een tweede nadeel is dat door die complexiteit een reparatie bij een automaat duurder kan uitvallen dan bij een handgeschakelde versie. In het geval van een oudere automaat kan het brandstofverbruik hoger zijn, doordat een automatische versnellingsbak soms meer brandstof verbruikt. Nieuwe modellen hebben dit probleem echter over het algemeen niet meer en zijn in sommige gevallen zelfs zuiniger. In dat geval kunt u dat dus toevoegen aan het rijtje voordelen hierboven.

Automaten die gebruik maken van een Continu Variabele Transmissie (CVT) kunnen gaan loeien bij accelereren. Wat oncomfortabel kan zijn. Vooral bij hybrides komt dit voor.

En als laatste kán een automatische versnellingsbak soms wat langzamer zijn in gebruik. Bijvoorbeeld het wegrijden uit stilstand kan soms wat hakkerig verlopen, zeker wanneer er veel gas wordt gegeven. Voor de meer sportieve rijder, die graag zelf de regie in handen heeft tijdens het rijden, kan dit een nadeel zijn. Al zijn er juist ook automaten die het systeem zo geoptimaliseerd hebben, dat ze zelfs sneller schakelen dan een chauffeur in een handgeschakelde auto dat ooit zal kunnen.

Waarop moet u letten bij de aankoop van een tweedehands auto
Lees ook: Een tweedehands auto kopen: hier moet u op letten

Welk rijbewijs is er nodig voor een automaat?

Met een B-rijbewijs mag u zowel een handgeschakelde auto als een automaat besturen. Heeft u afgereden in een automaat, dan heeft u een rijbewijs met aantekening Code 78. Het voordeel is dat dit rijbewijs meestal met minder lessen te halen is en soms minder stress geeft. U mag er in dat geval echter alleen in een automaat mee rijden (of een elektrische auto). Wilt u om welke reden dan ook over gaan naar een handgeschakelde auto, dan moet u daar eerst het examen voor behalen. Zo lang u dat niet heeft, mag u bijvoorbeeld niet de handgeschakelde auto van iemand anders lenen of in het buitenland met een handgeschakelde huurauto rijden. Aan het huren van een automaat zijn soms hogere kosten verboden. En moet uw auto naar een garage? Ook een eventuele vervangende auto moet dan een automaat zijn.

Het aantal handgeschakelde auto’s op de weg (5,8 miljoen) wint het voorlopig nog, maar het aantal automaten groeit hard. Dat komt doordat de voordelen voor steeds meer kopers opwegen tegen de nadelen en buiten de hogere aanschafwaarde de overige kosten behoorlijk zijn gedaald. Of het voor u ook een goede optie is, blijft natuurlijk helemaal uw persoonlijke keuze. Een proefrit of proefles bij een rijschool kan u wellicht bij deze overweging helpen.

(Bron: Achief, Autoweek, AD, ANWB, Radar, NPO Radio 1. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (21)

    Pukkie1948 says:

    Een automaat is veel relaxter rijden en zeker in dit land met zijn vele files.

    bob says:

    Nog een nadeel in een slip raken

    Peppie says:

    Die code 78 is achterhaald en totaal onzinnig.
    Meerdere landen hebben dat al afgeschaft.
    Als je van jaren lang geschakeld hebt gereden en overstapt op automaat, moet je net zo goed wennen als andersom.

    norm45 says:

    Ik heb van 2010 tot 2019 een geweldige pittige T5 automaat zonder enige probleem gereden. Gewoon puur de auto zijn beurt geven.

    sprankel says:

    Weer een ontzettende spruitjes lucht! Ik, 78 jaar, krijg toch regelmatig jeuk van het Max gereutel.

      ErnstR says:

      Lees je het toch lekker niet.

    Fedal says:

    Ik heb als taxichauffeur zijnde lange tijd in een mercedes 280sel gereden…een automaat en dat vond ik prachtig. Toen ik later in een pandaatje met automaat reed vond ik dat verschrikkelijk.

      Opa Flodder says:

      Tja, oude schakelbakken.
      Je voelde en hoorde ze schakelen.
      De Mercedes had z’n massa ook mee. Da’s logisch.

    Dikkie says:

    Rij sinds paar maanden een CVT automaat, maar rijd super, was even wennen, dat hij niet schakelt , maar het rijd heel rustig, en behoorlijk snel als het nodig is.

    Opa Flodder says:

    Het hele verhaal is enigszins gedateerd.
    De huidige automaten hebben meerdere versnellingsbakken, die vast “gereed” gezet worèen, waardoor er sneller en efficiënter geschakeld wordt.
    Elektrische aandrijflijnen worden hier niet besproken, en da’s jammer.
    Een EV of eigenlijk BEV (niet de auto van Johan Derksen) heeft geen versnellingsbak (nodig).
    Ik rijd inmiddels met m’n tweede EV en zelfs in ECO stand kan ik nog heel snel weg sprinten, maar doe dat niet vanwege het energie verbruik (ECO he).
    Dus ANWB, BOVAG etc. werk het artikeltje even bij.

    WIM VAN STRALEN says:

    AUTOMAAT RIJD ALTIJD DUURDER DAN EEN HAND GESCHAKELLENDE VERSNELINGS BAK MAAR ALLE AUTO’S IN HET BUITEN LAND ZIJN GOEDKOPER DAN IN NEDERLAND EN DAT GELD OOK VOOR BRANDSTOF DAT IS OOK GOEDKOPER EN ALS JE EEN AUTO KOOPT IN BUITENLAND BETAAL JE GGEEN B.P.N. .

      Roamin says:

      Een automaat is NIET altijd duurder in gebruik.
      Je kan zelfs zuiniger rijden met een automaat.. Met een handgeschakelde bak zijn de toren verschil tijds handgeschakelde rijden veel meer en acceleratie tijden schakelen door de bak veel inefficiënte en zuipt de benzine.

    Dirck says:

    Welk merk en bouwjaar, een vervuilde DSG bak en te late olie wissel kan zomaar €2800,- kosten voor revisie .
    Wel ben ik ervoor maar vele oudere en de laatste zijn goede, maar een aantal jaren lang is er ook veel dubieuze geleverd.

    Kijk eerst op Problem car pagina of ze bekend zijn in werkplaats of niet.
    Merk, type bak en bouwjaar kunnen veel ellende besparen en als koopje, vaak erg snel ellende en tijdig ingeruilde!

    Arnolli says:

    Merendeel van wat u hier te berde brengt, is achterhaald.
    De laatste 20 jaar zeker, zijn automaten zuiniger dan de schakel-versies (lagere CO@ waarde > minder BPM = lagere aanschafwaarde).
    Het ‘loeien’ van een CVT-automaat komt volledig op het konto van de(be)rijder, het gaspedaal bij een CVT wagen kan men beter vergelijken met het stroom-pedaal van een elektrische auto en evenzo bedienen. Het ‘loeien’ is het typische gevolg van het pedaal rücksichtslos volledig intrappen, met als gevolg, volledige kickdown, toerental naar (te) hoge waarde. Gebruik het pedaal als een toerenregelaar ét voilà probleem opgelost. Het rijden met een automaat is minder hectisch, zeker i.c.m. een cruise-controle, daarbij schakelt een automaat veelal beter dan menig automobilist.
    Kosten? Al die slippende koppelingen, het ’tandengeknars’ ij schakelbakken, het ‘stoere’ handje op de pook, wat ten koste gaat van de synchro-ringen etc..
    Kortom, een zéér achterhaald verhaal van uw kant, ontstaan door een bijeen geraapt ‘zootje’ tekst, om blijkbaar een ‘verhaaltje’ te generen.
    Dat is géén journalistiek, maar ‘bladvulling, om de bladvulling’.
    Foei….

      Opa Flodder says:

      Mee eens.
      Heb jaren met een DAF33 gereden en had door mijn “zware” rechtervoet nogal last van versleten”bretels”, de aandrijfriemen. Dus het loeien komt mij bekend voor.
      Nu ik EV rijd, moet de motor vanwege wetsaanpassingen geluid maken tot een rijsnelheid van circa 50 km/h.
      Geen probleem, andere weggebruikers horen mij nu aankomen, een enkeling, SH, uitgezonderd.
      Wel levert de ene elektromotor meer geluid op tijdens het overgaan van serie naar parallel wikkelingen. Vergelijk dit met de oude elektrische (honde)kop treinen. Die hadden hetzelfde geluid: van serie naar parallel.

    J.Oosterlaak says:

    Nog steeds zijn mensen in de jaren 70 blijven hangen omtrent de automaten van toen. Vele hadden toen maar twee of drie versnellingen en ja dan is het brandstof verbruik hoger. De jaren 90 kwamen de eerste automaten met vier en vijf versnellingen of meer. En dan is de automaat bij normaal gebruik echt wel zuiniger. Maar het is moeilijk om dit uit de mind setting te krijgen. En in file rijden is automaat gewoon super.

    smidt067 says:

    In het buitenland kopen,maar betaal je bij invoer wel bpn dacht ik

      Luc says:

      Mijn tweedehands peugeot 206 automaat is 22j oud en ikzelf rij er al 19 jaar mee . Nooit problemen gehad en tevreden . Verbruik wel 10 l benzine per 100 km . PS. In Belgie is het ook zo als je exzamen aflegd voor automaat dat je dan alleen maar mag rijden met automaat . Voor mij totaal geen probleem heb pas begonnen met exzamen voor autorijbewijs te halen toen ik 42 j was , nu ben ik 62 j en zal bij nieuwe aankoop auto met plezier weer automaat kopen . Maar begrijp wel dat dit voor andere mensen soms een probleem is .

    Pukkie1948 says:

    Doordat ik na het plaatsen van een linker knieprothese 6 weken niet mocht autorijden ging dat voor mij niet op met mijn automaat. 😛

    marci says:

    Tegenwoordig zijn het geen auyomaten meer zoals vroeger het zijn robotbakken en dit is een schakelbak met een robot die met een dubbele koppeling werkt behalve bij de cvt systeem dat is net als de oude daf systeem. Maar ik zelf rijd al jaren met een automaat van de vag groep en bevalt me uitsteken, ook met een forse caravan aan gehaakt.

    Roamin says:

    Na mijn eerste ervaring met een automatische huurauto in de VS in 1976, heb ik nooit meer een handgeschakelde auto gekocht. Het is zoveel rustige en ontspannende rijden ermee.