een man rijdt in een automaat

Wel of niet een automaat? Dit zijn de voor- en nadelen

Voor steeds meer autokopers is een automaat een serieuze optie. 7 op de 10 nieuwe auto’s wordt inmiddels verkocht met een automatische versnellingsbak en er rijden er anno 2024 maar liefst 3,2 miljoen van rond in Nederland. In 2018 zijn dat er nog een miljoen minder. Wat zijn de voordelen van zo’n auto en zijn er ook nadelen aan verbonden?

Voordelen van een automaat

Een auto met automatische transmissie is eenvoudiger en minder vermoeiend te bedienen. Doordat de koppeling in dit geval ontbreekt, hoeft die ook niet langer meer ingetrapt te worden, wat naast remmen en gas geven een handeling scheelt. Ook het schakelen zelf hoeft niet meer te gebeuren, waardoor u zich daar niet op hoeft te concentreren. Dat kan een pluspunt zijn voor de wat meer onzekere chauffeur. Bovendien kan de motor niet afslaan en is er minder slijtage dan bij een handgeschakelde auto.

Nieuwe elektrische en hybride auto’s zijn tegenwoordig standaard uitgerust met een automaat. Tegenover het AD vertelt Steffart Buijs van de RAI Vereniging dat dit zeker in Nederland het comfort van het rijden verhoogt, vanwege de vele files in ons land en het rijgemak die het daarbij biedt. De ANWB stelt echter dat een elektrische auto geen versnellingsbak nodig heeft en dat er feitelijk dan ook geen sprake is van een automaat.

Nadelen van een automaat

Doordat een automaat wat complexer in elkaar zit en elektronische elementen bevat om te schakelen, is hij soms duurder in aanschaf dan een handgeschakelde auto. Al is het al lang niet meer zo dat alleen de grote, luxe modellen ermee uitgerust zijn. Er is nu ook volop keuze bij de middenklassers en kleine modellen. Op de tweedehands markt is de automaat nog wel in de minderheid. Wilt u een tweedehands auto aanschaffen, dan is dit dus iets om rekening mee te houden.

Een tweede nadeel is dat door die complexiteit een reparatie bij een automaat duurder kan uitvallen dan bij een handgeschakelde versie. In het geval van een oudere automaat kan het brandstofverbruik hoger zijn, doordat een automatische versnellingsbak soms meer brandstof verbruikt. Nieuwe modellen hebben dit probleem echter over het algemeen niet meer en zijn in sommige gevallen zelfs zuiniger. In dat geval kunt u dat dus toevoegen aan het rijtje voordelen hierboven.

Automaten die gebruik maken van een Continu Variabele Transmissie (CVT) kunnen gaan loeien bij accelereren. Wat oncomfortabel kan zijn. Vooral bij hybrides komt dit voor.

En als laatste kán een automatische versnellingsbak soms wat langzamer zijn in gebruik. Bijvoorbeeld het wegrijden uit stilstand kan soms wat hakkerig verlopen, zeker wanneer er veel gas wordt gegeven. Voor de meer sportieve rijder, die graag zelf de regie in handen heeft tijdens het rijden, kan dit een nadeel zijn. Al zijn er juist ook automaten die het systeem zo geoptimaliseerd hebben, dat ze zelfs sneller schakelen dan een chauffeur in een handgeschakelde auto dat ooit zal kunnen.

Waarop moet u letten bij de aankoop van een tweedehands auto
Lees ook: Een tweedehands auto kopen: hier moet u op letten

Welk rijbewijs is er nodig voor een automaat?

Met een B-rijbewijs mag u zowel een handgeschakelde auto als een automaat besturen. Heeft u afgereden in een automaat, dan heeft u een rijbewijs met aantekening Code 78. Het voordeel is dat dit rijbewijs meestal met minder lessen te halen is en soms minder stress geeft. U mag er in dat geval echter alleen in een automaat mee rijden (of een elektrische auto). Wilt u om welke reden dan ook over gaan naar een handgeschakelde auto, dan moet u daar eerst het examen voor behalen. Zo lang u dat niet heeft, mag u bijvoorbeeld niet de handgeschakelde auto van iemand anders lenen of in het buitenland met een handgeschakelde huurauto rijden. Aan het huren van een automaat zijn soms hogere kosten verboden. En moet uw auto naar een garage? Ook een eventuele vervangende auto moet dan een automaat zijn.

Het aantal handgeschakelde auto’s op de weg (5,8 miljoen) wint het voorlopig nog, maar het aantal automaten groeit hard. Dat komt doordat de voordelen voor steeds meer kopers opwegen tegen de nadelen en buiten de hogere aanschafwaarde de overige kosten behoorlijk zijn gedaald. Of het voor u ook een goede optie is, blijft natuurlijk helemaal uw persoonlijke keuze. Een proefrit of proefles bij een rijschool kan u wellicht bij deze overweging helpen.

(Bron: Achief, Autoweek, AD, ANWB, Radar, NPO Radio 1. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (5)

    Pukkie1948 says:

    Een automaat is veel relaxter rijden en zeker in dit land met zijn vele files.

    bob says:

    Nog een nadeel in een slip raken

    Peppie says:

    Die code 78 is achterhaald en totaal onzinnig.
    Meerdere landen hebben dat al afgeschaft.
    Als je van jaren lang geschakeld hebt gereden en overstapt op automaat, moet je net zo goed wennen als andersom.

    norm45 says:

    Ik heb van 2010 tot 2019 een geweldige pittige T5 automaat zonder enige probleem gereden. Gewoon puur de auto zijn beurt geven.

    sprankel says:

    Weer een ontzettende spruitjes lucht! Ik, 78 jaar, krijg toch regelmatig jeuk van het Max gereutel.