Weer weg met de camper? Dit zijn de aandachtspunten in Europa
Publicatiedatum: 25 juni 2021
Door de komst van het Europese coronacertificaat wordt reizen naar het buitenland vanaf 1 juli 2021 vermoedelijk een stuk eenvoudiger. Ook voor camperaars. Voor mensen die in het bezit zijn van zo’n voertuig is er op het Europese continent het een en ander verandert in het afgelopen jaar. Wij spreken hierover met Jos Kleinleugenmors van de NKC, de Nederlandse Kampeerauto Club.
Populairder dan ooit
Voor de pandemie worden er al meer campers gekocht en verhuurd dan ooit tevoren, maar tijdens de corornacrisis lijken de bomen helemaal tot de hemel te reiken. De camper is een ongekend populair vakantievoertuig.
Nu de reisbeperkingen afnemen zullen veel camperaars dan ook met hun voertuig eropuit willen trekken. Misschien valt u zelf ook wel binnen die groep. Om de trip tot een succes te maken is het verstandig om goed voorbereid op weg te gaan. Dat houdt natuurlijk in dat u de nodige onderdelen van de camper moet controleren en dat u moet zorgen dat deze niet te zwaar beladen is, maar ook dat u de Europese camperregels moet kennen. Er verandert immers weleens wat en daar moet je als camperbezitter wel op anticiperen. Ook in 2020, het jaar waarin veel campers heel weinig kilometers hebben afgelegd, is dit gebeurd.
Milieuzones
Denk bijvoorbeeld aan de milieuzones, die sinds een aantal jaar van kracht zijn in bijna heel Europa. Milieuzones zijn gebieden waar men niet zomaar meer met elk voertuig in mag rijden. Dit om te voorkomen dat de lucht te vervuild raakt. Wie een milieuzone wil betreden, moet vooraf online een milieuvignet aanvragen. Op dit vignet wordt aangegeven hoe vervuilend het voertuig is. Soms is de uitstoot zo hoog dat er niet eens een vignet wordt afgegeven. In Frankrijk is dit bijvoorbeeld het geval bij campers die voor 1997 zijn gemaakt.Als uw wagen niet in aanmerking komt voor een vignet, moet u om een milieuzone heen rijden. Wie zich niet aan deze regels houdt, kan een boete krijgen die qua hoogte verschilt per land.
Er komen steeds meer milieuzones bij in Europa, waardoor er bij de NKC ook meer vragen over binnenkomen. “We krijgen weleens opmerkingen van leden die zeggen dat zij opeens een buitenlandse boete thuisgestuurd hebben gekregen omdat zij blijkbaar door een milieuzone hebben gereden waar zij helemaal niet mochten komen met hun camper”, legt Kleinleugenmors uit, die werkzaam is op de afdeling advies van de NKC.
Om dit soort situaties te voorkomen doen camperaars er volgens hem goed aan om vooraf te controleren waar de milieuzones zich bevinden in een land. U kunt dit achterhalen op de website van de NKC, waar u landspecifieke informatie vindt. Daarop staan linkjes naar de websites van de desbetreffende overheden waarop meer informatie te vinden is.
“Op dit moment zijn er vooral milieuzones afgekondigd in en rondom grote steden, maar er komen ook steeds meer zones in landelijkere gebieden. In België zijn ze bijvoorbeeld voornemens om van heel Wallonië een milieuzone te maken”, voegt Kleinleugenmors toe. Ook kan de hoeveelheid milieuzones in bepaalde landen per dag verschillen. In Frankrijk kan er bij veel luchtvervuiling van de een op andere dag een nieuwe milieuzone worden afgekondigd, bijvoorbeeld.
Andere regels in Spanje
In Spanje je zijn er tijdens de coronacrisis een aantal zaken veranderd voor camperaars. Zo is in het hele land de maximale snelheid binnen de bebouwde kom teruggeschroefd. “Die ligt nu op 30 kilometer per uur of nog lager.” Eerder is dit 50 kilometer per uur. Houd hier dus rekening mee, want het overtreden van de maximale snelheid kan u tussen de 100 en 600 euro kosten, afhankelijk van het aantal kilometer dat u te hard rijdt.
Daarnaast moeten mensen die naar Spanje afreizen volgens Kleinleugenmors ook rekening houden met aparte regels per deelstaat. “Op een camperplaats op de ene plek mag je maximaal 2 dagen blijven staan, terwijl het ergens anders in Spanje zonder beperking is.”
Boetes door tolpoortjes in Italië
We blijven even in Zuid-Europa, want volgens Kleinleugenmors zijn de tolpoortjes in Italië ook een punt van aandacht. Waar ze in andere landen gewoon dichtblijven als de betaling is mislukt, gaan ze in Italië altijd open. Dus ook als de automaat uw pas niet heeft kunnen aflezen, kunt u gewoon doorrijden. “Als de poortjes open gaan komt er een bonnetje uit het apparaat. Neem dat altijd mee, want hierop staat of u betaald heeft of niet. Indien dit niet het geval is kunnen mensen het bedrag binnen 30 dagen alsnog voldoen.”
Dit systeem is niet nieuw, maar momenteel komen er veel vragen binnen van NKC-leden die opeens een Italiaanse tolboete op de mat vinden. “Eens in de 5 jaar worden via een incassobureau de in Italië openstaande boetes naar mensen toegestuurd”, legt Kleinleugenmors uit. “Gezien de hoeveel vragen lijkt dat moment nu weer aangebroken.” Dat de boete soms pas na 5 jaar wordt toegestuurd komt omdat tolboetes in Italië niet na 1 jaar verjaren, zoals bij verkeersboetes wel het geval is.
Regels voor zwaardere campers
Door naar de zware campers, exemplaren van 3.5 ton of meer. Volgens Kleinleugenmors hebben steeds meer Nederlanders er één. Niet alleen is er dan een groot rijbewijs nodig, maar er gelden dan ook in het buitenland soms andere regels. “In Oostenrijk kun je dan bijvoorbeeld niet meer af met een normaal tolvignet, maar moet je een tolkastje hebben waarmee je tol kunt betalen. Dit heet een Go-Box en kun je kopen bij de Oostenrijkse verkeersorganisatie ASFINAG. Dit is een verplichting. De Oostenrijkse wet maakt overigens geen uitzondering voor mensen die slechts op doorreis zijn.” Als u naar Oostenrijk reist zonder zo’n kastje en u komt op een tolweg, dan kunt u een flinke boete krijgen.
In Noorwegen, Zweden en Denemarken zijn dergelijke regels rondom voertuigen van meer dan 3,5 ton, dus lees u ook wat deze landen betreft goed in voordat u vertrekt.
Tolregels in Zwitserland voor zware campers
In Zwitserland zijn er ook speciale regels voor dit soort campers. Iedereen met een voertuig van 3.500 kilo of meer moet een zogenoemd schwerverkehrabgabe tekenen. U kunt het document (enkel verkrijgbaar in het Frans, Italiaans of Duits) downloaden, uitprinten, invullen en afleven aan de Zwitserse grens, of u kunt het ter plekke invullen. U kunt het document ook vinden in een speciale app. De schwerverkehrabgabe zorgt ervoor dat u elke dag dat u in Zwitserland verblijft tol betaalt. Dit is een wettelijke verplichting. De hoogte van de tol per dag hangt af van hoeveel dagen u blijft en hoe zwaar uw voertuig is.
Groot-Britannië na Brexit
Britannië hoort niet meer bij de Europese Unie, en dat heeft ook potentiële gevolgen voor camperaars. Zo mag u op de terugreis vrijwel geen zuivel, vlees of vis meenemen die u in het Verenigd Koninkrijk heeft gekocht. Zelfs op een belegde boterham is het niet toegestaan. Daarnaast is een identiteitskaart vanaf oktober 2021 geen geldig reisbewijs meer. U moet dan in het bezit zijn van een paspoort, benadrukt Kleinleugenmors.
Meer campers, meer drukte
Tot slot is het volgens Kleinleugenmors ook van belang dat camperaars zich beseffen dat de populariteit van het voertuig gevolgen kan hebben voor de reis. “We zien in Nederland dat stallingen soms geen plek meer hebben en dat mensen camperplaatsen reserveren”, vertelt hij. Het is onduidelijk of de situatie in de rest van Europa ook zo is, maar het is goed om in elk geval in het achterhoofd te houden dat drukte er mogelijk voor zorgt dat u niet altijd op de gewenste plek kunt staan.