Naar cookieinstellingen
camper

Weer weg met de camper? Dit zijn de aandachtspunten in Europa

Door de komst van het Europese coronacertificaat wordt reizen naar het buitenland vanaf 1 juli 2021 vermoedelijk een stuk eenvoudiger. Ook voor camperaars. Voor mensen die in het bezit zijn van zo’n voertuig is er op het Europese continent het een en ander verandert in het afgelopen jaar. Wij spreken hierover met Jos Kleinleugenmors van de NKC, de Nederlandse Kampeerauto Club. 

Populairder dan ooit

Voor de pandemie worden er al meer campers gekocht en verhuurd dan ooit tevoren, maar tijdens de corornacrisis lijken de bomen helemaal tot de hemel te reiken. De camper is een ongekend populair vakantievoertuig.

Nu de reisbeperkingen afnemen zullen veel camperaars dan ook met hun voertuig eropuit willen trekken. Misschien valt u zelf ook wel binnen die groep. Om de trip tot een succes te maken is het verstandig om goed voorbereid op weg te gaan. Dat houdt natuurlijk in dat u de nodige onderdelen van de camper moet controleren en dat u moet zorgen dat deze niet te zwaar beladen is, maar ook dat u de Europese camperregels moet kennen. Er verandert immers weleens wat en daar moet je als camperbezitter wel op anticiperen. Ook in 2020, het jaar waarin veel campers heel weinig kilometers hebben afgelegd, is dit gebeurd.

Milieuzones

Denk bijvoorbeeld aan de milieuzones, die sinds een aantal jaar van kracht zijn in bijna heel Europa. Milieuzones zijn gebieden waar men niet zomaar meer met elk voertuig in mag rijden. Dit om te voorkomen dat de lucht te vervuild raakt. Wie een milieuzone wil betreden, moet vooraf online een milieuvignet aanvragen. Op dit vignet wordt aangegeven hoe vervuilend het voertuig is. Soms is de uitstoot zo hoog dat er niet eens een vignet wordt afgegeven. In Frankrijk is dit bijvoorbeeld het geval bij campers die voor 1997 zijn gemaakt.Als uw wagen niet in aanmerking komt voor een vignet, moet u om een milieuzone heen rijden. Wie zich niet aan deze regels houdt, kan een boete krijgen die qua hoogte verschilt per land.

Er komen steeds meer milieuzones bij in Europa, waardoor er bij de NKC ook meer vragen over binnenkomen. “We krijgen weleens opmerkingen van leden die zeggen dat zij opeens een buitenlandse boete thuisgestuurd hebben gekregen omdat zij blijkbaar door een milieuzone hebben gereden waar zij helemaal niet mochten komen met hun camper”, legt Kleinleugenmors uit, die werkzaam is op de afdeling advies van de NKC.
Om dit soort situaties te voorkomen doen camperaars er volgens hem goed aan om vooraf te controleren waar de milieuzones zich bevinden in een land. U kunt dit achterhalen op de website van de NKC, waar u landspecifieke informatie vindt. Daarop staan linkjes naar de websites van de desbetreffende overheden waarop meer informatie te vinden is.

“Op dit moment zijn er vooral milieuzones afgekondigd in en rondom grote steden, maar er komen ook steeds meer zones in landelijkere gebieden. In België zijn ze bijvoorbeeld voornemens om van heel Wallonië een milieuzone te maken”, voegt Kleinleugenmors toe. Ook kan de hoeveelheid milieuzones in bepaalde landen per dag verschillen. In Frankrijk kan er bij veel luchtvervuiling van de een op andere dag een nieuwe milieuzone worden afgekondigd, bijvoorbeeld.

Camper van stal
Lees ook: Camper van stal? Vergeet niet deze zaken te controleren

Andere regels in Spanje

In Spanje je zijn er tijdens de coronacrisis een aantal zaken veranderd voor camperaars.  Zo is in het hele land de maximale snelheid binnen de bebouwde kom teruggeschroefd. “Die ligt nu op 30 kilometer per uur of nog lager.” Eerder is dit 50 kilometer per uur. Houd hier dus rekening mee, want het overtreden van de maximale snelheid kan u tussen de 100 en 600 euro kosten, afhankelijk van het aantal kilometer dat u te hard rijdt.

Daarnaast moeten mensen die naar Spanje afreizen volgens Kleinleugenmors ook rekening houden met aparte regels per deelstaat. “Op een camperplaats op de ene plek mag je maximaal 2 dagen blijven staan, terwijl het ergens anders in Spanje zonder beperking is.”

Boetes door tolpoortjes in Italië

We blijven even in Zuid-Europa, want volgens Kleinleugenmors zijn de tolpoortjes in Italië ook een punt van aandacht. Waar ze in andere landen gewoon dichtblijven als de betaling is mislukt, gaan ze in Italië altijd open. Dus ook als de automaat uw pas niet heeft kunnen aflezen, kunt u gewoon doorrijden. “Als de poortjes open gaan komt er een bonnetje uit het apparaat. Neem dat altijd mee, want hierop staat of u betaald heeft of niet. Indien dit niet het geval is kunnen mensen het bedrag binnen 30 dagen alsnog voldoen.”
Dit systeem is niet nieuw, maar momenteel komen er veel vragen binnen van NKC-leden die opeens een Italiaanse tolboete op de mat vinden. “Eens in de 5 jaar worden via een incassobureau de in Italië openstaande boetes naar mensen toegestuurd”, legt Kleinleugenmors uit. “Gezien de hoeveel vragen lijkt dat moment nu weer aangebroken.” Dat de boete soms pas na 5 jaar wordt toegestuurd komt omdat tolboetes in Italië niet na 1 jaar verjaren, zoals bij verkeersboetes wel het geval is.

camper vakantie
Lees ook: Voor het eerst op vakantie met de camper? Deze tips helpen u op weg
tolpoortjes italië

De tolpoortjes in Italië gaan dus altijd open, ook als uw betaling is mislukt.

Regels voor zwaardere campers

Door naar de zware campers, exemplaren van 3.5 ton of meer. Volgens Kleinleugenmors hebben steeds meer Nederlanders er één. Niet alleen is er dan een groot rijbewijs nodig, maar er gelden dan ook in het buitenland soms andere regels. “In Oostenrijk kun je dan bijvoorbeeld niet meer af met een normaal tolvignet, maar moet je een tolkastje hebben waarmee je tol kunt betalen. Dit heet een Go-Box en kun je kopen bij de Oostenrijkse verkeersorganisatie ASFINAG. Dit is een verplichting. De Oostenrijkse wet maakt overigens geen uitzondering voor mensen die slechts op doorreis zijn.” Als u naar Oostenrijk reist zonder zo’n kastje en u komt op een tolweg, dan kunt u een flinke boete krijgen.

In Noorwegen, Zweden en Denemarken zijn dergelijke regels rondom voertuigen van meer dan 3,5 ton, dus lees u ook wat deze landen betreft goed in voordat u vertrekt.

Tolregels in Zwitserland voor zware campers

In Zwitserland zijn er ook speciale regels voor dit soort campers. Iedereen met een voertuig van 3.500 kilo of meer moet een zogenoemd schwerverkehrabgabe tekenen. U kunt het document (enkel verkrijgbaar in het Frans, Italiaans of Duits) downloaden, uitprinten, invullen en afleven aan de Zwitserse grens, of u kunt het ter plekke invullen. U kunt het document ook vinden in een speciale app. De schwerverkehrabgabe zorgt ervoor dat u elke dag dat u in Zwitserland verblijft tol betaalt. Dit is een wettelijke verplichting. De hoogte van de tol per dag hangt af van hoeveel dagen u blijft en hoe zwaar uw voertuig is.

Groot-Britannië na Brexit

Britannië hoort niet meer bij de Europese Unie, en dat heeft ook potentiële gevolgen voor camperaars. Zo mag u op de terugreis vrijwel geen zuivel, vlees of vis meenemen die u in het Verenigd Koninkrijk heeft gekocht. Zelfs op een belegde boterham is het niet toegestaan. Daarnaast is een identiteitskaart vanaf oktober 2021 geen geldig reisbewijs meer. U moet dan in het bezit zijn van een paspoort, benadrukt Kleinleugenmors.

Meer campers, meer drukte

Tot slot is het volgens Kleinleugenmors ook van belang dat camperaars zich beseffen dat de populariteit van het voertuig gevolgen kan hebben voor de reis. “We zien in Nederland dat stallingen soms geen plek meer hebben en dat mensen camperplaatsen reserveren”, vertelt hij.  Het is onduidelijk of de situatie in de rest van Europa ook zo is, maar het is goed om in elk geval in het achterhoofd te houden dat drukte er mogelijk voor zorgt dat u niet altijd op de gewenste plek kunt staan.

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.