Naar cookieinstellingen
Duur 12:51
Gepubliceerd op 5 juli 2016

Wat als uw partner op vakantie overlijdt?

Een naaste verliezen op vakantie is de nachtmerrie voor iedere reiziger. Een verschrikkelijke situatie waarbij reisgenoten en thuisblijvers overladen worden met heftige emoties en praktische vraagstukken. En helaas gebeurt het vaker dan we denken. Op dit soort momenten komt er enorm veel op nabestaanden af.

Alarmcentrales

Om de nabestaanden in zo’n geval bij te kunnen staan, zijn er in Nederland alarmcentrales opgericht. Deze centrales zijn 24/7 bereikbaar en zorgen ervoor dat iedereen die verzekerd is hulp krijgt. De eerste stap die u moet nemen als het u overkomt, is de alarmcentrale bellen. Het is belangrijk om altijd contact op te nemen met de alarmcentrale van uw reisverzekering. Het telefoonnummer van de alarmcentrale vindt u op het pasje van uw reisverzekering of in uw polis van de reisverzekering. Zij zijn de eerste Nederlandse instantie die u belt in zo’n situatie. Aan de hand van uw verzekering proberen zij u zoveel mogelijk uit de hand te nemen, maar behalve dat zijn zij ook een luisterend oor. U kunt uw eerste verhaal en ervaringen bij hen kwijt.

Reisverzekering

In Nederland moet er al veel geregeld worden bij een overlijden, maar vanuit het buitenland is het allemaal nog veel ingewikkelder. Daar kan de alarmcentrale bij helpen. Het stoffelijk overschot moet bijvoorbeeld naar Nederland en hoe komen de nabestaanden thuis? Als het allemaal heel lang gaat duren kan de alarmcentrale ervoor zorgen dat er familie overkomt. De alarmcentrales schakelen verder onder andere internationale begrafenisondernemers in die ervaring hebben met internationaal transport en de benodigde formaliteiten die hierbij horen. De alarmcentrale is ook precies op de hoogte van wat de reisverzekering in dit soort gevallen betaalt.

Wat kunt u doen?

Als u op vakantie bent en uw partner/medereiziger komt te overlijden, dan zijn er enkele zaken die u zelf moet regelen. Zo moet u het paspoort of de identiteitskaart van de overledene bijvoorbeeld bij het lichaam achterlaten. Een lokale arts moet het overlijden vaststellen en zorg dragen dat het lichaam naar een mortuarium wordt gebracht. Er moet papierwerk worden ingevuld en de nabestaanden moeten toestemming geven voor het transport van het stoffelijk overschot naar Nederland. Daarnaast bent u in Nederland verantwoordelijk voor het doen van aangifte van overlijden bij de gemeente. De begrafenisondernemer kan u hier ook bij helpen.

Papierwerk

Afhankelijk van het land waar u op vakantie bent moet er het een en ander qua papierwerk worden ingevuld. Belangrijk om goed te onthouden is dat de overlijdensakte in het Nederlands, Engels, Duits of Frans moet worden opgemaakt om in Nederland te kunnen gebruiken. Indien de akte in een andere taal is opgemaakt, dienen de nabestaanden deze door een beëdigd vertaler te laten vertalen. De kosten daarvoor kunnen vaak ingediend worden bij de reisverzekeraar.

Thuisblijvers

De thuisblijvers kunnen in veel gevallen niet meer doen dan alleen steun bieden. Afhankelijk van de situatie en uw verzekering kunnen familieleden overkomen naar de reisbestemming om u daar te steunen. Een onvoorzien overlijden valt in ieder geval onder de dekking van de reisverzekering voor onvoorziene kosten. Dat is de dekking die standaard in een reisverzekering zit. Het kan wel per polis verschillen hoeveel familieleden uit Nederland naar de nabestaanden in het buitenland kunnen op kosten van de reisverzekering. Het is verstandig om dit allemaal via de alarmcentrale te laten lopen, zij weten precies wat er verzekerd is en zij kunnen u ook helpen met het boeken van de tickets. Sommige zorgverzekeringen bieden wel dekking voor de repatriëring van het stoffelijk overschot, maar niet voor het overvliegen van familieleden.

Terug naar Nederland

Hoe lang het duurt om het lichaam van de overledene weer terug naar Nederland te halen, verschilt per land en per situatie. De overledene kan pas naar Nederland gebracht worden zodra alle lokale formaliteiten zijn afgehandeld. Voorbeelden van landen waarin het relatief snel geregeld (2-3 dagen) is, zijn België, Duitsland en Oostenrijk. Landen waar het vrij lang duurt (10 a 20 dagen) zijn Zweden, China en Argentinië. Het gemiddelde is zo’n 5 à 8 dagen. Het advies is dus ook om nog geen uitvaart in Nederland te plannen, zolang de overledene nog niet in Nederland is.

Tip: informeer de tuisblijvers goed

Geef de thuisblijvers als u op vakantie gaat behalve gegevens over de accommodatie waar u verblijft, ook altijd uw verzekeringsgegevens. Mocht u iets overkomen en u reist alleen, of u en uw reispartner overkomt allebei iets, dan moeten de thuisblijvers alles regelen. Laat hen dus goed weten hoe en waar uw verzekerd bent.

Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op maandag 4 juli 2016.

Geef een reactie

Reacties (10)

    Jacq says:

    Mijn ervaring met de alarmcentrale van Unive was zeer goed.
    Eind augustus,. jl. Is mijn man tijdens onze vakantie dood voor mij neer gevallen tijdens het fietsen op weg naar de camping in Croatie.Het contact met de alarmcentrale was heel goed. Alles werd duidelijk uitgelegd en er was ook direct contact met het thuisfront. Zij hebben alles voor mij geregeld.
    Binnen 24 uur was mijn zoon bij mij en 2 dagen later zijn we samen terug gevlogen.
    Er werd om de paar uur gebeld om te vragen hoe het met mij ging en hoe de zaken ervoor stonden , bij wisseling van de dienst belde nieuwe contact persoon even om met mij door te nemen wat er allemaal gebeurde.
    Van mij dus niets dan lof voor de alarmcentrale van de universiteit

    Met vriendelijke groet,
    Jacqueline Moraal

      Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Beste Jacqueline Moraal, fijn dat u goede ervaringen heeft met de hulp van een Alarmcentrale in zo’n moeilijke periode. Dank voor het delen van uw ervaringen.

    Fred Luppes says:

    Betreft het artikel over illegaal downloaden in Duitsland. Ik woon al sinds 2008 in Duitsland en ben helaas ervaringsdeskundige op dit gebied. Echter het gaat vooral om het uploaden, of anders het ter beschikking stellen van derden wat strafbaar is. Er zijn inderdaad enkele in dit soort zaken gespecialiseerde advocatenkantoren o.a. Waldorf en Frommer uit Munchen . Een in auteursrecht gespecialiseerde advocaat in de hand nemen heeft veel zin. Je halveert je schikking en nooit het document tekenen wat men je toestuurt vanaf de eisende partij. neem zo snel mogelijk contact op met je eigen, Duitse advocaat, die regelen alles verder tegen een vast tarief. Voor heel veel informatie hierover “google”de term Abmahnung maar eens. Of indien er meer info nodig is kan ik die graag verstrekken

      Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Beste Fred Luppes, dank voor het delen van uw ervaringen. Het gaat inderdaad ook over uploaden. Het was dit jaar dat we voor het eerst hoorden dat toeristen ook een rekening ontvingen. Reden genoeg om te waarschuwen.

    Hannyjansen says:

    Na de tsunami in 2004 ben ik een aantal jaren contact persoon voor de ANWB geweest in Thailand. Een aantal mensen met problemen heb ik kunnen helpen. Was er voor deze meneer niemand ter beschikking of bestaat deze service verlening niet meer.

      Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Beste Hannyjansen, de ANWB Alarmcentrale heeft nog steeds contactpersonen (vrijwilligers) op veel plaatsen in de wereld. Andere Alarmcentrales hebben dit niet. Daarom heb ik het ook niet genoemd. Voor nabestaanden is het natuurlijk heel prettig als er snel een contactpersoon ter plaatse is die hem of haar kan bijstaan en kan spreken in de eigen taal. Fijn dat u dat werk een aantal jaren voor ons hebt gedaan.

    alievos says:

    Wij hebben hele goede ervaringen met de alarmcentrale van de ANWB.
    9 jaar geleden is mijn moeder tijdens een vakantie in Spanje in het ziekenhuis beland. Ze kreeg hartproblemen . En moest geopereerd worden. ( hartklep operatie)Gelukkig hadden ze een reisverzekering van de ANWB. Mijn man en ik mochten met het vliegtuig naar haar toe. De verwachting was dat het 14 dagen zou duren. De vriend van mijn moeder werd al wat ondersteund door vrijwilligers van de ANWB. Na 14 dagen is ze pas geopereerd , kwam op intensive -care , was erg zwak, min of meer in coma.
    De vrijwilligers hebben zoveel voor ons gedaan: ze kwamen 2-3 keer per week bij ons, functioneerden als tolk, hadden nauw contact met de alarmcentrale. Na 6-7 weken hebben we weer wat met haar kunnen praten
    Al met al heeft het negen weken geduurd!! 1 juni was het de bedoeling dat we naar Nederland zouden vertrekken. Mijn moeder en ik in een speciaal vliegtuig , mijn man en de vriend met een lijnvliegtuig , in Nederland was alles geregeld.mijn moeder lag een dag op zaal, werd toen weer onwel, moest weer naar intensive -care. Niet naar huis dus.
    Die nacht is mijn moeder overleden.
    Een hele bijzondere ervaring. 9 weken met zijn drieën elkaar steunen met de zorg over mijn moeder. Dit hebben we vooral met de steun van de vrijwilligers kunnen doen.
    Wij zijn later op de dag wel vertrokken naar Nederland. Alles geregeld door de alarmcentrale
    Moeder is dagen later naar Nederland gekomen. 13 juni is moeder gecremeerd. Ook de vrijwilligers waren bij de plechtigheid aanwezig.
    Heel veel waardering en dankbaarheid voor deze mensen.
    Ook voor de ANWB alle lof. Alles is perfect afgehandeld ook op financieel gebied.

    Dit wou ik even kwijt.we denken er nog vaak aan terug met diep respect.

    Een reisverzekering is van groot belang!

    Fam Vos

      Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Beste familie Vos, dank voor uw reactie. Fijn dat u de goede hulp heeft gekregen en uw verhaal geeft goed aan hoe belangrijk de reisverzekering is.

    Johanna01 says:

    Ik ga als alleenstaande ouder met mijn zoon van 8 jaar op vakantie naar La Palma (canarisch eiland). Graag zou ik tips krijgen over hoe goed voorbereid te zijn in geval er iets met mij gebeurd. Ik heb tijdens andere reizen altijd een envelop in zijn rugzak met kopieën van alle belangrijke documenten.
    Hartelijke groet
    Johanna

      Yda Matthijssen - juridisch expert ANWB says:

      Beste Johanna, we hebben u met de uitzending zeker niet ongerust willen maken. U doet het al heel verstandig met kopieën in de rugzak. Mijn advies is daarbij ook het nummer van een contactpersoon thuis te bewaren. Verder adviseer is u ook bij de thuisblijvers de gegevens van uw zorg- en reisverzekering achter te laten. Als er iets met u gebeurd dan kunnen mensen ter plaatse en de thuisblijvers de gegevens vinden die nodig zijn. Natuurlijk zal een Alarmcentrale in die gevallen rekening houden met uw kind. En dan wens ik een fijne en zorgeloze vakantie.

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.