Naar cookieinstellingen
Alarmcentrale

Wanneer is het moment om te bellen met de alarmcentrale?

Wanneer we op vakantie in de problemen komen dan hebben we ze hard nodig: de alarmcentrales. Ze zijn een steunpunt voor vakantie vierende Nederlanders. Maar waar gaan de meeste meldingen over en wat is nou het moment waarop je de alarmcentrale belt?

Drukke zomer

De alarmcentrales hebben een drukke zomer achter de rug. De warmte, de bosbranden in onder andere Zweden, Griekenland, Zuid-Spanje en Portugal, het noodweer in Frankrijk en Duitsland en de aardbeving in Lombok zorgen voor een vloed aan klachten bij de alarmcentrales. Vooral vanwege de situatie in Lombok worden de centrales veel gebeld. Maar een opvallende dit jaar is het aantal meldingen van het aantal campers. In het algemeen is het aantal kampeervakanties toegenomen, maar er gaan dus ook steeds meer mensen op pad met de camper. Een andere opvallende melding dit jaar is het aantal oorontstekingen. Volgens Yda Matthijssen heel logisch gezien het warme weer. “Met het warme weer wordt er meer gezwommen wat het risico op een oorontsteking vergroot. ” Het lijkt, behalve vooral pijnlijk, een relatief klein probleem, maar iemand met oorontsteking mag niet vliegen.

Niet goed voorbereid

Wat ook blijkt is dat mensen niet goed voorbereid op vakantie gaan. Ze zijn in veel gevallen zelfs on- en onderverzekerd, ook naar verre bestemmingen. Een basis zorgverzekering vergoedt niet altijd alle kosten, maar veel reizigers hebben zich dit jaar niet goed bijverzekerd. Naast de slechte voorbereiding is ook een klein percentage reizigers maar op de hoogte dat zij de alarmcentrale van de reis- of zorgverzekering kunnen inschakelen in geval van nood. Maar liefst 73 procent van de ondervraagde reizigers heeft wel eens pech, ziekte of een ongeluk in het buitenland gehad, maar slechts 7 procent daarvan belt met de alarmcentrale voor hulp.

Wanneer belt u de alarmcentrale?

Maar wanneer is het moment om de alarmcentrale te bellen. “Niet te snel, maar zeker ook niet te laat”, aldus Yda Matthijssen. “Een bezoek aan de lokale (huis)arts kunt u vaak zelf nog wel regelen, maar zodra er een ziekenhuisopname aan te pas komt of specialistische hulp, dan is het sterkt aan te raden de alarmcentrale in te schakelen.” Het is niet alleen belangrijk om hen te bellen als u hulp nodig hebt, u dient te maken kosten ook eerst met hen te overleggen. Medische zorg is in het buitenland vaak duurder. En sommige (zorg)verzekeringen vergoeden alleen wat een behandeling in Nederland kost, maar de zorg in buitenlandse (privé)ziekenhuizen kan veel duurder uitvallen. Het verschil komt dan voor eigen rekening en dat kan in de papieren lopen. “Wanneer u dit van tevoren overlegt met de alarmcentrale dan weet u direct of het vergoed wordt.” Heeft u problemen onderweg met de auto, caravan of camper, dan kunt u natuurlijk ook altijd de alarmcentrale bellen van uw verzekering.

Dit onderwerp wordt besproken met Yda Matthijssen van de ANWB en Angela Looye van Eurocross Assistance in Groeten van MAX op maandag 27 augustus 2018.

Stel uw vraag aan Yda Matthijssen

U kunt van maandag 27 augustus tot donderdag 30 augustus 2018 10.00 uur uw vakantievragen stellen aan Yda Matthijssen. Na donderdag 30 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.

U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.

Geef een reactie

Reactie

    Geer-t says:

    Hallo mevrouw.
    Mijn vraag gaat over een vakantie in Nederland.
    ik ben een aantal keren geweest in het Fletcher Roermond hotel. Helaas is dat de laatste keren niet bevallen. ik heb hier een klacht over geschreven, naar de klanten service en de CEO de heer Hermans. Helaas geen reactie behalve een ontvangst bevestiging van de klanten service. Is dit normaal ? Is communicatie en toegeven zo moeilijk geworden?
    Hieronder stuur ik de email die ik had gestuurd
    graag een reactie van u.
    De email
    Met deze mail vraag ik u beleefd om eens zeer kritisch te kijken naar het Fletcher hotel Roermond.

    Ik ben er regelmatig geweest en gezien de ligging was dat erg gunstig.

    Helaas kan ik dit niet meer.

    De reden hiervoor is de sterk verwaarloosde kamers. Er zit zoveel schimmel in de kamers en overal onduidelijk vlekken. Het schoonmaken is beneden alle peil.

    Het is niet alleen de kamer maar ook de badkamer is ronduit vies en slecht onderhouden.

    Dit hotel is echt aan het verpauperen en niet Fletcher waardig.

    Elke week zie ik mooie reclames op tv van Fletcher maar dat is ongekend in verhouding tot het hotel in Roermond.

    Ik wijk in het vervolg uit naar het hotel Roermond en hoop ooit terug te komen naar Fletcher.

    Ik doe dit niet graag maar gezien de enorme achteruitgang laat Fletcher me geen andere keuze.

    Gezien de gespreken die ik voer, hoor ik dat ik niet de enige ben die uitkijkt naar een ander hotel in Roermond.

    Mond op mond reclame is krachtig en zal zeker geen goed doen aan Fletcher.

    Dus nogmaals een verzoek om hier wat aan te doen.

    Maak Fletcher Roermond weer een trots en schoon hotel met gemotiveerd personeel die meer bieden dan alleen maar een kunstje doen.

    Ik heb echt geen rancune naar Fletcher maar ben naar al die jaren nu echt teleurgesteld in Fletcher Roermond.

    Ik heb ook de CEO de heer Hermans een persoonlijke email gestuurd maar krijg geen reactie.

    Jammer van iemand die aangeeft een niet lullen maar poetsenmentaliteit te hebben.

    Ik hoop dat er nu echt wat wordt gedaan aan Fletcher Roermond.

    G. de Jong

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.