Waarom elektrische auto’s bij koud weer een kleiner rijbereik hebben dan bij warm weer
Publicatiedatum: 10 april 2023
Om en nabij de 350.000 Nederlanders rijden in een elektrische auto. Voor hen is het goed nieuws als de temperaturen omhoog gaan. Hoe hoger de temperaturen, hoe hoger de actieradius van hun auto en hoe verder ze kunnen rijden. En andersom. Waar komt dit verschil in actieradius door?
Waarom hebben elektrische auto’s een lage actieradius bij koud weer?
Elektrische auto’s zijn afhankelijk van hun oplaadbare accu. Deze presteert het best bij een bedrijfstemperatuur van 20 à 21 graden. Hoe kouder het is, hoe meer moeite het de accu kost om alsnog een ideale temperatuur te bereiken. Bovendien komt er nauwelijks warmte van de accu af. En daardoor kunt u minder kilometers maken. Koude temperaturen kunnen de actieradius zelfs met 100 kilometer verminderen. Extreme hitte heeft overigens ook invloed op de actieradius van een elektrische auto. Als u de airconditioning aan heeft staan, gaat dat weer ten koste van het aantal kilometers dat u kunt rijden.
Het kan helpen om van tevoren, bijvoorbeeld tijdens het laden, al een ideale temperatuur in te stellen. Ook kunt u de accu meestal koelen of juist verwarmen, indien nodig. Daarnaast hebben veel elektrische auto’s de mogelijkheid om alleen bepaalde stoelen te verwarmen. Als u toch alleen in de auto zit, kunt u hiervoor kiezen, om energie te besparen.
Welke andere factoren spelen een rol?
Niet alleen de temperaturen, ook uw rijstijl bepaalt deels hoeveel kilometers u kunt maken. Als u regelmatig moet afremmen en weer optrekken, helpt dat niet mee, net zoals bij brandstofauto’s het geval is. Een regelmatige snelheid werkt het beste voor de elektrische auto. Daarnaast is de actieradius hoger bij een snelheid van 100 kilometer per uur dan bij 120 kilometer per uur.
Ook de inhoud van uw elektrische auto is van belang. Hoe meer gewicht u meeneemt, hoe meer vermogen de accu nodig heeft. Een goede bandenspanning en een zo laag mogelijke luchtweerstand schelen al helemaal qua actieradius. En probeer eens de B-stand in de versnellingsbak te gebruiken.
Heeft een elektrische auto al evenveel actieradius als een brandstofauto?
Elektrische auto’s zijn een milieuvriendelijk alternatief voor de traditionele benzine- of dieselauto’s. Volgens onderzoek van de ANWB is opladen op jaarbasis flink goedkoper dan tanken. Als u tenminste niet te vaak de openbare snelladers onderweg gebruikt. Daar staat wel tegenover dat het opladen veel meer tijd kost dan een gemiddelde tankbeurt. En hoe zit het dan met de actieradius? Milieu Centraal komt uit op gemiddeldes van 425 kilometer (grote auto’s), 310 (middenklassers) en 230 (kleine auto’s).
Is het koud weer, dan blijft er ongeveer 85 procent van de actieradius over. Dan zakken de 3 gemiddeldes naar ongeveer 361,25 kilometer voor grote auto’s, 263,5 kilometer voor middenklassers en 195,5 kilometer voor kleine auto’s. Hoewel er elektrische auto’s met een veel groter rijbereik in ontwikkeling zijn, blijft de actieradius voorlopig achter op die van brandstofauto’s. De gemiddelde middenklasser kan op een volle brandstoftank namelijk meer dan 600 kilometer rijden. Al heeft ook een brandstofauto minder rendement als de temperaturen laag zijn. Zuinig en verstandig rijden is dus sowieso aan te raden, wat voor auto u ook heeft.
(Bron: Autovisie, ANWB, NU.nl, Autoweek, Fleximo, Manners Magazine, Milieu Centraal, United Consumers. Foto: Shutterstock)