Waar is dat gaatje in een vliegtuigraam voor? Deze 2 belangrijke functies heeft het
Publicatiedatum: 18 oktober 2023
Tijdens een vliegreis heeft u veel tijd om door het raam naar buiten te kijken. Of om foto’s van het uitzicht te maken. Dan is het u misschien weleens opgevallen dat zo’n raam een klein gaatje bevat. Zo’n gaatje in een vliegtuigraam heeft vast een functie, maar welke eigenlijk? We hebben het voor u uitgezocht.
Luchtdruk
Zo’n gaatje in een vliegtuigraam zit er om 2 belangrijke redenen. De 1e is voor het reguleren van de luchtdruk. Op grote hoogte is de lucht ijl, maar in het vliegtuig zelf wordt de druk hoger gehouden. Hierdoor kunnen passagiers veilig en prettig vervoerd worden. Tussen de buitenlucht en de lucht in de cabine zit zo’n groot luchtdrukverschil, dat dat gecompenseerd moet worden. Anders wordt de druk op het raam te groot.
Daarom bevat een vliegtuig ramen met 3 verschillende lagen, waarvan de middelste van het gaatje voorzien is. Aan de binnenzijde van het vliegtuig zit een laag die het daadwerkelijke raam beschermt. Het wordt ‘scratch panel’ genoemd en dient onder andere ter bescherming tegen krassen. De buitenste laag is de dikste laag en die komt rechtstreeks in contact met de buitenlucht. De middelste laag, met het gaatje, zorgt ervoor dat de luchtdruk tussen de binnenste en buitenste laag in balans wordt gebracht. Tussen het middelste en de 2 buitenste raamlagen zit een smalle ruimte, die met lucht gevuld is. Het gaatje werkt als een soort ventilatiegaatje. En zo blijft de druk aan beide zijden in balans.
Condens
Naast het reguleren van druk dient het gaatje in een vliegtuigraam ook voor het reguleren van vocht. Het zorgt er zo voor dat er geen condens tussen de ramen komt te staan, wat naar buiten kijken anders onmogelijk maakt. Buiten het voorkomen van het beslaan van de ramen, voorkomt het ook dat de ramen bevriezen. Al kunnen er soms wel wat onschuldige kristallen ontstaan.
Dat de ramen uit 3 lagen bestaan, is ook meteen goed voor het buitenhouden van het lawaai van de motoren en de vrieskou op grote hoogte.
Dichtzittende oren
De één is gevoeliger voor een veranderende luchtdruk tijdens een vlucht dan de ander. In een eerder artikel geven we tips die helpen tegen dichtzittende oren en oorpijn tijdens het rijden in de bergen, die ook kunnen helpen in het geval van een vliegtuigreis.
(Bron: 3 op reis, Zoover, vlucht-vertraagd.nl, NRC, libelle.nl, nieuwsblad.be, Quest. Foto: Shutterstock)