Corona

Vragen over reizen en corona? MAX Ombudsman weet raad

Via MAX vandaag kan iedereen die dit wil een aan corona gerelateerde consumentenvraag stellen aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen. Er zijn al veel vragen binnengekomen, bijvoorbeeld over vakanties. Want wat moeten mensen die in het buitenland gestrand zijn nu doen? En wat is wijsheid voor mensen die binnenkort op vakantie zouden gaan? Jeanine Janssen geeft antwoord.

Let op! Onderstaande antwoorden, of een deel daarvan, zijn mogelijk door versoepeling en aanpassing van de corona-maatregelen achterhaald. 

Gestrand in het buitenland?

Momenteel zijn er ongeveer 200.000 Nederlanders in het buitenland op vakantie. Het gaat om mensen die een pakketreis hebben geboekt, maar het merendeel heeft een los vliegticket geboekt. Mensen die een pakketreis hebben geboekt en nu in het buitenland vastzitten moeten zich wenden tot hun reisorganisatie. Deze organisaties zullen vervolgens het proces van repatriëring in gang zetten. Personen die een los vliegticket hebben geboekt kunnen niet terugvallen op een organisatie en staan er eigenlijk alleen voor.

Contact met ministerie van Buitenlandse Zaken

Volgens Jeanine Janssen moeten al deze mensen zich aanmelden voor de speciale informatieservice van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Iedereen die dit doet krijgt een e-mail met aangepast reisadvies en een sms bij een dreigende crisis. Bovendien weet het ministerie zo waar u zich bevindt. Hoewel in de meeste gevallen het kwaad al is geschiet -Frankrijk zit al op slot en hetzelfde geldt voor Spanje, Italië en een aantal andere landen- is dit soort informatie toch nuttig. De situatie kan immers per uur veranderen en het ministerie beschikt over de meest actuele informatie.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft tevens een telefoonnummer dat 24 uur per dag gebeld kan worden: +31 247 247 247. Iedereen die dit belt wordt voorzien van de meest recente informatie. Het ministerie is ook te bereiken via social media-kanaal Twitter. Hun account is @24/7BZ.

Contact opnemen met het ministerie van Buitenlandse Zaken is dus erg belangrijk voor gestrande reizigers met een los vliegticket, maar Jeanine Janssen heeft nog wat aanvullende adviezen. “Neem ook telefonisch contact op met de Nederlandse ambassade in het land waar u bent. Als zij niet opnemen moet u blijven bellen. Blijf ook proberen om vliegtickets te boeken. Gisteren (17 maart 2020, red.) was er een overleg tussen ministerie van Buitenlandse Zaken, reisorganisatoren en luchtvaartmaatschappijen en ze hebben naar elkaar uitgesproken dat ze alles in het werk gaan stellen om mensen terug te laten komen.”

Binnenkort op reis? Eerst afwachten

Naast gestrande reizigers, zijn er ook veel mensen die binnenkort op vakantie zouden gaan. Veel reisorganisatie hebben hun reizen tot 1 april opgeschort, maar wat als u na deze datum vertrekt? Afwachten lijkt het sleutelwoord. “Annuleer niet zelf uw reis en wacht antwoord af van uw reisorganisatie.” Zelf contact opnemen kan, maar verwacht niet dat u direct antwoord krijgt. De meeste reisorganisaties hebben het bijzonder druk met het afhandelen van urgente vraagstukken. Omdat afwachten de meest verstandige optie is moet u zelf beslissen of u op dit moment een aanbetaling en resterende reissom wilt betalen. Juridisch bent u daar toe verplicht. Mocht u niet betalen dan kunt u een deurwaarder aan de deur krijgen. Dan kunt u bepleiten waarom u denkt dat de reisorganisatie de verplichtingen niet kunt nakomen.

Als u wel een aanbetaling of de hele reissom heeft betaald en uw reisorganisatie gaat failliet dan kunt u het bedrag terugkrijgen als de reisorganisatie waarbij u heeft geboekt is aangesloten bij de stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR)

Meer weten over welke rechten u heeft omtrent het al dan niet annuleren van een vakantiereis door corona? Consuwijzer beschikt over aanvullende informatie. Consuwijzer is een online overheidsloket waar burgers terecht kunnen met hun consumentenvragen.

Daarnaast is Jeanine Janssen op 18 maart 20202 te gast bij Tijd voor MAX om meer te vertellen over de vraagstukken die wij in dit artikel hebben behandeld. U ziet Tijd voor MAX elke werkdag om 17.10 uur op NPO 1.

(Bron: Consuwijzer, ministerie van Buitenlandse Zaken, Jeanine Janssen, Redactie Tijd voor MAX)

Geef een reactie

Reacties (9)

    HenkPijp says:

    facebook.com/story.php?story_fbid=2716186225156218&id=100002946004622
    Verhaal van een achterneef van ons dit vast zit in Columbia.
    Weet niet of jullie hier iets mee kunnen.

    Met vriendelijk groet ,
    Henk Pijp

    Kobis says:

    Ik heb losse tickets gekocht voor drie personen. De vakantie staart op 12 april naar Nagasaki Japan.
    Twee reizigers zijn hier in Nederland woonachtig. De derde persoon zal van uit Paramaribo naar Nederland komen om zich bij ons te vervoegen. De tickets heb ik gezamenlijk gekocht naar Japan. Suriname heeft alle vluchten verboden naar Nederland voor 30 dagen. Hoe zit het als blijkt dat de persoon uit Paramaribo niet naar Amsterdam kan vliegen en de twee anderen misschien wel naar Japan kunnen afreizen.
    Moet de tickets van die vertoon als verloren worden beschouwd?

      MAX Vandaag says:

      Beste Kobis, bedankt voor uw bericht. U kunt uw vraag via dit speciale formulier stellen aan MAX Ombudsman: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/stel-uw-corona-vraag-aan-jeanine-janssen/

    nelleke61 says:

    Onze reis naar Turkije van deze maand is uiteraard geannuleerd, we krijgen via het Duitse reisbureau de volledige reissom terug, zover geen probleem, alleen de kosten van de aangevraagde visums voor Turkije van 525,- voor 17 personen krijgen we niet terug, dit is reeds bevestigd door het Turkse consulaat. Eigenlijk hadden we de visums niet eens meer nodig, die zijn tussentijds afgeschaft, toen de reis nog doorging, hebben we dit ook al tevergeefs aangekaart: geen terugbetaling mogelijk. Dit vinden wij ronduit schandalig ! Omdat het om zo’n grote groep gaat, gaat het toch om een aanzienlijk bedrag. Suggesties ? Alvast bedankt !

    Tineke van Dijk says:

    Reactie op nelleke 61

    Schaam jullie voor het terugvragen van de visumkosten. Het is een aanzienlijk bedrag ja, gedeeld door 17 is het een stuk minder. Denk aan de organisatie die hier veel meer op verliest. Ik zou bij de 17 mensen met de pet rondgaan om hen te helpen. Ik hoop echt dat dit soort gedrag verandert door corona. Valse Hoop?
    Wees blijk dat je een groot deel teruggekregen hebt. Schandalig

    Met vr gr Tineke v Dijk

    luisse says:

    lang geleden vakantie geboekt naar zeeland ,deze week al.
    ben minder valide afhankelijk van scootmobiel dus reis altijd met Valys ,nu maakt valys gister bekent dat ze geen scootmobiel mogen vervoeren ,paniek wat nu??Het ministerie heeft bepaalt dat Rolstoelen wel mogen terwijl de chauffeur veel dichter bij de klant komt om de stoel vast te zetten .onbegrijpelijk met een scootmobiel rijd de chauffeur die zelf naar binnen terwijl de klant bij voordeur naar binnen gaat en plaats neemt op stoel op afstand van chauffeur. ik vind dit discriminatie van mensen die niet mobiel zijn .
    met vriendelijke groet,
    L.Bosman

    DASO says:

    Beste Max,
    D-reizen weigert mij de bemiddelingskosten terug te geven na het annuleren van de reis naar turkije op 20juli. Zij hebben de reis geannuleerd vanwege Corona. De consumentenbond geeft aan dat ik recht heb op mijn bemiddelingskosten. Graag jullie mening.
    ———
    Hartelijk dank voor uw email. U kunt deze informatie vinden bij de ANVR. Ik heb de link toegevoegd aan deze mail.
    Verder wil ik u er op attenderen dat wij voor u reis, een bemiddelaar zijn en de bemiddelingskosten niet onder
    uw reissom valt. De bemiddelingskosten worden berekend voor het werk wat wij voor u doen, zoals bijv.
    reageren op uw email, afhandelen van uw dossier enz.

    http://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=665

      MAX Vandaag says:

      Beste DASO, bedankt voor uw reactie. MAX-leden kunnen met vragen, problemen of klachten gratis terecht op het telefonisch spreekuur van de MAX Ombudsman op nummer 035-677 55 11, elke werkdag van 10 tot 12 uur. Daarnaast beantwoordt MAX Ombudsman Jeanine Janssen coronavragen via: https://www.maxvandaag.nl/sessies/paginas/oproep/stel-uw-corona-vraag-aan-jeanine-janssen/

    JeeWee says:

    Wij hebben op 29/08 een vakantie geboekt naar Frankrijk, Camping Le Garrigon(departement Vaucluse) en een aanbetaling via creditcard gedaan a € 154,40. Op de dag van vertrek werd het reisadvies voor het departement gewijzigd van geel naar oranje. Nu hebben wij direct de reis geannuleerd en gevraagd om het openstaande bedrag op de creditcard te verwijderen. De camping stuurt ons een voucher voor het genoemde bedrag waarna we hebben aangegeven dat we daar geen gebruik van maken en ons geld retour willen op moment van afschrijven. We hebben ook de bank gebeld om het openstaande bedrag te cancellen maar dit konden zij blijkbaar niet doen omdat het bedrag niet op gereserveerd staat. Nu zijn we bang dat het bedrag alsnog door de camping wordt afgeschreven ondanks herhaalde verzoeken om dit niet te doen. Het is geen schokkend bedrag maar we hebben geen gebruik gemaakt van de service. Hoe kunnen we er voor zorgen dat de aanbetaling niet geïncasseerd wordt?