Naar cookieinstellingen
vlucht

Vlucht geannuleerd? Geld binnen 7 dagen terug op uw rekening

Door de voortdurende coronacrisis worden vliegreizen vaker geannuleerd door de vliegmaatschappij zelf. De reiziger heeft dan vaak recht op geld terug. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stelt dat luchtvaartmaatschappijen vanaf begin oktober 2020 7 dagen de tijd hebben om de reissom terug te storten.

Europese regels

Dat reizigers binnen 7 dagen hun geld terug moeten krijgen is geen idee uit de koker van de ILT. Het is een Europese richtlijn die staat beschreven in een verordening uit 2004. Geen nieuw beleid dus, maar wél beleid waar de ILT vanaf oktober 2020 weer op gaat handhaven. Eerder is dit volgens een persvoorlichter van de toezichthouder niet verantwoord: “We zijn sinds mei 2020 weer begonnen met het handhaven, maar we konden toen niet tegen luchtvaartmatschappijen die al financiële problemen hadden zeggen: je gaat al je klanten binnen 7 dagen terugbetalen. Dan zouden ze zijn omgevallen.”

Maanden wachten

Dat de ILT er opnieuw op gaat toezien dat luchtvaartmaatschappijen hun klanten binnen de afgesproken termijn hun geld teruggeven is vooral gunstig voor de mensen die in de nabije toekomst te maken krijgen met een geannuleerde vlucht. Nederlanders van wie de vlucht al eerder in de coronacrisis geannuleerd wordt moeten soms maanden wachten op hun geld en kunnen soms maar moeilijk contact krijgen met de luchtvaartmaatschappij. In totaal komen hier van maart tot september 2020 1.3000 klachten over binnen bij de ILT.

Reactie MAX Ombudsman

Hoewel niet alle door de coronacrisis gedupeerde vliegreizigers kunnen profiteren van dit ILT-initiatief, is MAX Ombudsman Jeanine Janssen blij met het besluit. “Ik vind dit een positief bericht en ik ga er vanuit dat de minister actie onderneemt als blijkt dat de luchtvaartmaatschappijen hun klanten alsnog te laat geld teruggeven.” De verantwoordelijke minister is in dit geval Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie waar ook de ILT onderdeel van uitmaakt.

Heeft u een klacht?

Heeft u een vlucht geboekt die geannuleerd is door de vliegmaatschappij? Of heeft u een andere luchtvaartgerelateerde klacht? U kunt uw verhaal neerleggen bij de ILT. Let op! De ILT behandelt alleen klachten inzake de volgende onderwerpen:

  • Assistentie bij mobiliteitsbeperking en/of handicap
  • U heeft uw aansluitende vlucht gemist
  • Uw vlucht had meer dan drie uur vertraging
  • Uw vlucht werd geannuleerd
  • U werd de toegang tot de vlucht geweigerd

Lees ook

Europese Commissie spreekt zich uit over vakantievoucher en reizen binnen Europa

Krijgt u ook geld terug als u al een vliegvoucher in huis heeft?

Geld terugkrijgen van de luchtvaartmaatschappij? Dit kunt u doen

(Bron: ILT, NOS, MAX Ombudsman, archief)

Geef een reactie

Reacties (2)

    san en von says:

    Ik heb hier een vraag over. Wij hebben vorig jaar een vlucht geboekt richting Engeland via Cheaptickets met Easy Jet. De trip zou in mei plaatsvinden. Wegens Corona is dus alles geannuleerd echter er is nog steeds niet over gegaan tot het betalen van de totale reissom. Via Easy Jet hadden we te horen gekregen dat zij wilden overgaan tot het betalen van de reissom maar dat zij niet zeker wisten of Cheap Tickets het hele bedrag zou overmaken naar ons. Hiermee begon de ellende. Geen telefoonnummer van Cheaptickets te vinden. Gemaild – geen antwoord. Weer gemaild – geen antwoord. Op gegeven moment een standaard mail waaruit bleek dat zij onze mails niet gelezen hadden. (we waren inmiddels 5 mails en 3 meldingen op social media verder). Na een stevig antwoord op de nietszeggende mail kregen we op 24 juli eindelijk een antwoord. We moesten een formulier invullen bij Easy Jet met een speciaal mailadres wat door Cheaptickets was gecreëerd. Cheaptickets kon nl niet zelf overgaan tot het regelen van de terugbetaling. Zo gezegd zo gedaan.
    Na lang wachten komt op 29 september minder dan 1/3 van de reissom via Cheaptickets terug op onze rekening. Geen mail – geen info – enkel een melding van onze creditcard maatschappij.
    We zijn nu een maand verder en we hebben nog steeds niet ons hele bedrag terug gekregen. Maar ook geen enkel teken vanuit Cheaptickets.

    wat nu????

    met vriendelijke groet,
    Sander en Yvon

    JeaninedeJong says:

    Op verzoek van Ryanair heb ik een papieren en gegevens toegestuurd aan Ryanair voor teruggave van geannuleerde tickets van mei 2020. Ik kreeg een referentienummer 2823798 en de mededeling dat de
    gevraagde informatie is ontvangen en dat zij hierover spoedig contact zouden opnemen. Dat is nu ruim
    een maand geleden en ik heb niets gehoord. Kunt u mij vertellen hoe lang ik hierop zal moeten wachten?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.