Naar cookieinstellingen
hotels

Vies beddengoed, vuile handdoeken: hygiëne in hotels laat te wensen over

In tijden van corona is hygiëne extra belangrijk. Toch worden veel hotelkamers in ons land niet goed schoongemaakt, blijkt uit onderzoek van consumentenprogramma Kassa. Toiletten en bedden worden niet schoongemaakt en soms worden zelfs vieze handdoeken niet vervangen. 

Steekproef

Tijdens een steekproef onder 6 bekende hotelketens worden met een UV-markeerstift markeringen op 20 verschillende objecten achtergelaten. Kort daarna wordt onder een andere naam een nieuwe reservering gemaakt in exact dezelfde kamer. Nu wordt met UV-licht gecontroleerd of de markeringen nog te zien zijn en er dus niet goed is schoongemaakt, of dat deze markeringen wel zijn weggepoetst. In bijna alle gevallen blijkt er niet goed te zijn schoongemaakt.

Vies beddengoed

In 4 van de 6 hotels worden de bedden niet goed schoongemaakt, zo worden bijvoorbeeld de kussenslopen, dekbedovertrekken en lakens niet vervangen. Ook blijken meerdere handdoeken niet te zijn vervangen en bij slechts 1 hotel wordt het toilet volledig schoongemaakt.

Vieze lichtschakelaars

In 5 van de 6 kamers wordt een groot deel van de achtergelaten UV-markeringen teruggevonden op nachtkastjes, lichtschakelaars en bureaus. In 1 hotel wordt zelfs het eerder gebruikte plastic wegwerpbekertje opnieuw aangetroffen.

Tijdsdruk

Dat er vaak onvoldoende wordt schoongemaakt in hotels heeft volgens Vakbond CNV te maken met de tijdsdruk waaronder schoonmakers moeten werken. “Hotels willen het allemaal zo goedkoop en dus zo snel mogelijk. 3 tot 4 kamers in een uur, dan kun je een kamer echt niet goed schoonmaken”, stelt CNV-bestuurder Jan Kampherbeek.

Schoonmaakcode

CNV hamert daarom al jaren op het belang van de zogenoemde Schoonmaakcode. In de code beloven hotels hun schoonmakers op een nette manier te behandelen en volgens de cao te betalen. 1 november 2020 publiceert de bond een lijst met hotels die de code inmiddels hebben ondertekend. Op die lijst kunt u dus zien waar u hoogstwaarschijnlijk een schone kamer zult aantreffen. Er zijn ook hotels die de code niet ondertekenen. “Die publiceren wij ook”, zegt Kampherbeek. “Ons advies: boek daar geen kamer tot de hotels hun verantwoordelijkheid nemen en de code ondertekenen.”

OSB-keurmerk

Waar u ook op kunt letten bij het boeken van een hotel, is of deze het OSB-keurmerk draagt. In hotels met dit keurmerk wordt regelmatig gemeten of de werkdruk onder schoonmakers niet te hoog is en dus of zij voldoende tijd krijgen om de kamers echt goed schoon te maken. Leden van de OSB (Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten) hebben bijvoorbeeld ook extra afspraken gemaakt over de schoonmaakeisen die gesteld worden met betrekking tot het coronavirus, waardoor hotelkamers corona-proof en veilig worden schoongemaakt. Want een handdoek hergebruiken is naast niet fris, ook zeker niet corona-proof.

Lees ook:

Hotels in Nederland vaak ronduit smerig

Tips van de mysterieguest bij de keuze van uw hotelkamer

Dit wordt er vaak gestolen uit hotels

(Bron: Kassa, ANP Nieuws)

Geef een reactie

Reacties (6)

    B.Harmsen says:

    Wel toevallig dat het lukt om steeds weer de zelfde kamer te kunnen boeken en als ik zie hoeveel moeite ze moeten doen om de markeringsstift teken weg te poetsen wil dat niet zeggen dat er niet met een poetslap overheen gegaan is. Dat de lakens etc. niet verschoond zijn is natuurlijk niet goed te praten.

    Niburgh says:

    4 dagen Parkhotel in Oberhausen, 4 sterren, de Luxe kamer.
    GEEN SERVICE, DUS GEEN SCHOON BEDDEGOED, GEEN SCHONE HANDDOEKEN, ZELF HALEN BIJ DE DESK. VLOERBEDEKKING VOL MET VLEKKEN. OP VERZOEK GEEN BADKAMER MAAR DOUCHE..TOCH DOUCHE IN BAD MET HOGE IN-EN UITSTAP.
    NORSE MEDEWERKERS. NOOIT MEER DAAR HEEN.

    Niburgh says:

    slechtste 4 sterren ooit. geen service, geen schoon beddegoed, geen schone handdoeken, veel vlekken in de vloerbedekking. Gevraagd om alleen een douche-ruimte en geen bad…..dus WEL douche IN BAD met hoge in-en uitstap. Nors personeel.
    Niet meer daarheen.

    Groenleven says:

    mensen willen alles wat een ander heeft, ongeacht of men het kan betalen. het bedrijfsleven speelt daarop in maar ook hoteleigenaars willen ook weer wat de grotere, rijkere hoteleigenaren hebben en zullen alles doen om zoveel mogelijk winst te maken, voor hun eigen zak.
    overal wordt bezuinigd op personeel-kosten. zie wat in de jaren 60 gebeurde, men wilde niet meer per uur betalen en dus werden vliegtuigen met turken en Marokkanen ingevlogen. later gingen productiebedrijven naar zuid-oost Europa en weer later naar china, Thailand, Vietnam etc om maar zo min mogelijk kosten te hebben. toen en nu gaat het in die landen niet goed met personeel/rechten/lonen/veiligheid want dat kost geld.
    als men niet meer wil betalen dan moet men een andere keuze maken. kleine portemonnee: vakantie in eigen land op camping of b&b, of 1x per 3 jaar op vakantie. bedenk andere oplossingen maar gun ook personeel in een andere omgeving een goed loon, gezondheid, leven etc

    Carmen Wijngaarde says:

    Weet U dat badhanddoeken en theedoeken zeer vaak als dweil gebruikt werden en worden,Corona Eyeopener?Wie verandert gewoonten vanaf de jeugd meegenomen.Wat zijn je eigen normen zond dwangmatig genoemd te worden?

    Carmen Wijngaarde says:

    Weet U dat badhanddoeken en theedoeken zeer vaak als dweil gebruikt werden en worden,Corona Eyeopener?Wie verandert gewoonten vanaf de jeugd meegenomen.Wat zijn je eigen normen zond er dwangmatig genoemd te worden?

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.