vertraging

Vertraging met de trein: wanneer krijgt u compensatie?

Niets zo vervelend als een trein met vertraging, zowel tijdens de werkweek als op vakantie. Als uw trein te laat aankomt – en u bijvoorbeeld een overstap of een belangrijke afspraak mist – kunt u recht hebben op compensatie. Dat geldt voor zowel binnenlandse als internationale treinreizen. Wij leggen uit wanneer dit wel en niet het geval is.

Binnenlandse treinreizen

Wanneer krijgt u wel geld terug?

Bij binnenlandse treinreizen die minstens 30 minuten vertraagd zijn, kunt u tot 3 maanden na de reisdatum bij de NS terecht. Als u een geldig vervoersbewijs heeft en als de NS verantwoordelijk is voor de vertraging, krijgt u geld terug. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) komt u zelfs bij 15 minuten vertraging al in aanmerking voor compensatie. Het gaat hier om de trajecten Amsterdam-Rotterdam-Breda en Den Haag-Breda-Eindhoven.

Wanneer krijgt u geen geld terug?

Dat is niet het geval als er sprake is van aangekondigde werkzaamheden of overmacht. Bij landelijke (stroom)storingen, terreurdreiging of extreme weersomstandigheden is de NS bijvoorbeeld niet aansprakelijk. Dat is ook zo als er weer coronamaatregelen in het openbaar vervoer gelden en de NS een beperkt aantal reizigers mag toelaten. Als u daardoor niet mee kunt met de trein, ontvangt u ook geen compensatie. Daarnaast is het van belang om onderscheid te maken tussen de verschillende vervoerders. Als een vertraging ontstaat bij regionale lijnen als Arriva, Keolis en Connexxion, kan de NS niets voor u betekenen.

trein
Lees ook: Digitip: zo kunt u uitzoeken hoe druk het is in de trein

Hoeveel geld kunt u terugkrijgen?

Hiervoor zijn 2 factoren van belang. Ten 1e: wat voor ticket gebruikt u? Ten 2e: is de vertraging 30 à 59 minuten of meer dan 60 minuten? In het geval van de HSL gaat het om 15 à 29 minuten of meer dan 30 minuten. Als u meer dan 1 uur vertraging heeft én op saldo reist, krijgt u de volledige ritprijs terug. Maar als u een OV-abonnement heeft of een los kaartje gebruikt, krijgt u de prijs van een vertraagde rit slechts gedeeltelijk terug. In dit overzicht (PDF) kunt u zien in welke NS-categorie uw vertraging valt en waar u recht op heeft. Let op: Arriva en Connexxion maken onderscheid tussen de regio’s waar ze actief zijn.

StationInternationale treinreizen

Wanneer krijgt u wel geld terug?

In verreweg de meeste gevallen gebeurt dat pas als uw trein meer dan 60 minuten achterloopt op schema. Als u een geldig vervoersbewijs heeft en zelf geen schuld heeft aan een eventuele vertraging, kunt u via NS International geld terugvragen. Dit geldt wel alleen voor vertraging op trajecten van bijvoorbeeld de Thalys of de Eurostar. Als u eerst via een NS-traject reist en daar vertraging oploopt – terwijl de internationale trein wél op tijd rijdt – ontvangt u géén compensatie voor de internationale reis. In dit geval kunt u wel bij de binnenlandse tak van de NS terecht.

Wanneer krijgt u geen geld terug?

Bij minder dan 1 uur vertraging is er in de meeste gevallen dus geen compensatieregeling. Als u reist met Eurostar, Interrail en Eurail, kunt u niet bij NS International terecht. Wel kunt u contact opnemen met de betreffende vervoerders, mocht u recht hebben op compensatie.

huurauto contract
Lees ook: Vertraging? Huurauto en geld kwijt

Hoeveel geld kunt u terugkrijgen?

Dit is afhankelijk van de buitenlandse vervoerder waar u mee reist. ICE International, Intercity Brussel, Intercity Berlijn en TGV betalen 25 procent van de ritprijs terug bij 60 à 119 minuten vertraging. Bij meer dan 2 uur is dat 50 procent van de ritprijs. Hetzelfde geldt voor de Thalys als er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld stakingen, een aanrijding of tussenkomst van de douane bij de grens. Als de Thalys als vervoerder zelf aansprakelijk is, is de compensatieregeling iets soepeler. 20 procent van de ritprijs bij 30 à 59 minuten vertraging, 25 procent bij 60 à 119 minuten en 50 procent bij meer dan 2 uur. U kunt ook kiezen voor Thalys-tegoedbonnen: ter waarde van 50 procent van de ticketprijs bij 60 à 119 minuten, de volle mep bij meer dan 120 minuten.

Hoe kunt u uw compensatie aanvragen?

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de NS en NS International. Als u een Twitter-account heeft, is dat één van de snelste communicatiemiddelen. De online chat en de telefoon zijn eveneens opties om relatief snel contact te leggen. Daarnaast kunt u via e-mail of via het formulier op de website – ook bereikbaar als u een NS-app heeft – compensatie aanvragen. Via deze weg kan het echter wel meerdere weken duren voordat u antwoord krijgt.

lift
Lees ook: Hoe zit het? Wat te doen als de lift op het station niet werkt?

(Bron: NS, NS International, Arriva, Connexxion, Keolis. Foto’s: Shutterstock)

Geef een reactie