Naar cookieinstellingen
vertraging

Vertraging met de trein: wanneer krijgt u compensatie?

Niets zo vervelend als een trein met vertraging, zowel tijdens de werkweek als op vakantie. Als uw trein te laat aankomt – en u bijvoorbeeld een overstap of een belangrijke afspraak mist – kunt u recht hebben op compensatie. Dat geldt voor zowel binnenlandse als internationale treinreizen. Wij leggen uit wanneer dit wel en niet het geval is.

Binnenlandse treinreizen

Wanneer krijgt u wel geld terug?

Bij binnenlandse treinreizen die minstens 30 minuten vertraagd zijn, kunt u tot 3 maanden na de reisdatum bij de NS terecht. Als u een geldig vervoersbewijs heeft en als de NS verantwoordelijk is voor de vertraging, krijgt u geld terug. Op de Hogesnelheidslijn (HSL) komt u zelfs bij 15 minuten vertraging al in aanmerking voor compensatie. Het gaat hier om de trajecten Amsterdam-Rotterdam-Breda en Den Haag-Breda-Eindhoven.

Wanneer krijgt u geen geld terug?

Dat is niet het geval als er sprake is van aangekondigde werkzaamheden of overmacht. Bij landelijke (stroom)storingen, terreurdreiging of extreme weersomstandigheden is de NS bijvoorbeeld niet aansprakelijk. Dat is ook zo als er weer coronamaatregelen in het openbaar vervoer gelden en de NS een beperkt aantal reizigers mag toelaten. Als u daardoor niet mee kunt met de trein, ontvangt u ook geen compensatie. Daarnaast is het van belang om onderscheid te maken tussen de verschillende vervoerders. Als een vertraging ontstaat bij regionale lijnen als Arriva, Keolis en Connexxion, kan de NS niets voor u betekenen.

trein
Lees ook: Digitip: zo kunt u uitzoeken hoe druk het is in de trein

Hoeveel geld kunt u terugkrijgen?

Hiervoor zijn 2 factoren van belang. Ten 1e: wat voor ticket gebruikt u? Ten 2e: is de vertraging 30 à 59 minuten of meer dan 60 minuten? In het geval van de HSL gaat het om 15 à 29 minuten of meer dan 30 minuten. Als u meer dan 1 uur vertraging heeft én op saldo reist, krijgt u de volledige ritprijs terug. Maar als u een OV-abonnement heeft of een los kaartje gebruikt, krijgt u de prijs van een vertraagde rit slechts gedeeltelijk terug. In dit overzicht (PDF) kunt u zien in welke NS-categorie uw vertraging valt en waar u recht op heeft. Let op: Arriva en Connexxion maken onderscheid tussen de regio’s waar ze actief zijn.

StationInternationale treinreizen

Wanneer krijgt u wel geld terug?

In verreweg de meeste gevallen gebeurt dat pas als uw trein meer dan 60 minuten achterloopt op schema. Als u een geldig vervoersbewijs heeft en zelf geen schuld heeft aan een eventuele vertraging, kunt u via NS International geld terugvragen. Dit geldt wel alleen voor vertraging op trajecten van bijvoorbeeld de Thalys of de Eurostar. Als u eerst via een NS-traject reist en daar vertraging oploopt – terwijl de internationale trein wél op tijd rijdt – ontvangt u géén compensatie voor de internationale reis. In dit geval kunt u wel bij de binnenlandse tak van de NS terecht.

Wanneer krijgt u geen geld terug?

Bij minder dan 1 uur vertraging is er in de meeste gevallen dus geen compensatieregeling. Als u reist met Eurostar, Interrail en Eurail, kunt u niet bij NS International terecht. Wel kunt u contact opnemen met de betreffende vervoerders, mocht u recht hebben op compensatie.

huurauto contract
Lees ook: Vertraging? Huurauto en geld kwijt

Hoeveel geld kunt u terugkrijgen?

Dit is afhankelijk van de buitenlandse vervoerder waar u mee reist. ICE International, Intercity Brussel, Intercity Berlijn en TGV betalen 25 procent van de ritprijs terug bij 60 à 119 minuten vertraging. Bij meer dan 2 uur is dat 50 procent van de ritprijs. Hetzelfde geldt voor de Thalys als er sprake is van overmacht, bijvoorbeeld stakingen, een aanrijding of tussenkomst van de douane bij de grens. Als de Thalys als vervoerder zelf aansprakelijk is, is de compensatieregeling iets soepeler. 20 procent van de ritprijs bij 30 à 59 minuten vertraging, 25 procent bij 60 à 119 minuten en 50 procent bij meer dan 2 uur. U kunt ook kiezen voor Thalys-tegoedbonnen: ter waarde van 50 procent van de ticketprijs bij 60 à 119 minuten, de volle mep bij meer dan 120 minuten.

Hoe kunt u uw compensatie aanvragen?

U kunt op verschillende manieren contact opnemen met de NS en NS International. Als u een Twitter-account heeft, is dat één van de snelste communicatiemiddelen. De online chat en de telefoon zijn eveneens opties om relatief snel contact te leggen. Daarnaast kunt u via e-mail of via het formulier op de website – ook bereikbaar als u een NS-app heeft – compensatie aanvragen. Via deze weg kan het echter wel meerdere weken duren voordat u antwoord krijgt.

lift
Lees ook: Hoe zit het? Wat te doen als de lift op het station niet werkt?

(Bron: NS, NS International, Arriva, Connexxion, Keolis. Foto’s: Shutterstock)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.