Naar cookieinstellingen
huurauto contract

Vertraging? Huurauto en geld kwijt

Gaat u deze zomer op vakantie en heeft u een auto gehuurd om daarmee de vakantiebestemming te verkennen? Dan is het goed om de ervaringen van de volgende families eens te lezen. Want als u een paar uur vertraging heeft, kan het zomaar zijn dat u de huurauto die u voor meerdere dagen of zelfs weken heeft gehuurd (en betaald) helemaal niet meer krijgt.

Auto weg, geen geld

In MAX vakantieman zien we het verhaal van 2 families die eind 2021 op vakantie gaan en na aankomst geconfronteerd worden met een vervelende mededeling: ‘Sorry, u bent te laat. De huurauto is inmiddels vergeven’. De ene familie staat na een flinke vertraging in het Roemeense Cluj en krijgt te horen dat er simpelweg geen huurauto’s meer te krijgen zijn. Ze zijn te laat en hebben niet het goede vluchtnummer doorgegeven. De familie moet uiteindelijk zelf vervoer regelen. Het geld voor de huurauto’s, die bij de boeking al betaald is, krijgen ze niet terug.

Aankomsttijd aangepast

De andere familie vliegt op Mallorca en komt keurig op tijd, maar ook voor hen blijkt er geen auto te staan. Hoewel ze het goede vluchtnummer hebben doorgegeven, is tijdens de boeking bij Edreams hun aankomsttijd versprongen naar 8:00 uur in de ochtend. De familie heeft dit echter niet opgemerkt. Een kostbaar foutje, want daardoor staan ze meer dan 6 uur ‘te laat’ bij de balie van Goldcar. Ook hun auto is weg en een andere huurauto kunnen ze alleen krijgen tegen een veel hoger lokaal tarief.

Mag dat zomaar?

Het is natuurlijk ongelofelijk zuur als u betaald heeft voor een huurauto en die vervolgens niet krijgt. De vraag is of dit zomaar mag? We leggen het voor aan jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum. “Dit gebeurt niet als de klant 1 minuut te laat is. Veel verhuurders hanteren een termijn van 1 uur. Daarna wordt het gezien als een no-show. Verhuurders moeten wel vooraf duidelijk aangeven wat de termijn is en die moet redelijk zijn zegt Witvliet. Kortom: voor vertrek moet de verhuurder aangeven wat de termijn is. Vaak is dat dus 1 uur en soms is dat, zoals bij Goldcar, 6 uur.

Schaarste bij verhuurbedrijven

Wat goed is om te weten, is dat veel autoverhuurbedrijven momenteel ook kampen met schaarste. Tijdens de coronacrisis hebben veel bedrijven een deel van hun vloot verkocht. De auto’s werden immers toch niet verhuurd. Nu de crisis voorbij is, blijkt dat autofabrikanten problemen hebben met leveren en dus zijn er niet voldoende auto’s. Waar in het verleden altijd wel auto’s beschikbaar waren bij de verhuurbedrijven, zijn er nu soms simpelweg geen auto’s. Dat heeft invloed op de huurprijzen, maar ook op de flexibiliteit van de verhuurders.

Tips

Door onderstaande tips in gedachten te houden kunt u wellicht moeilijkheden voorkomen:

  • Plan het ophalen van uw huurauto niet te kort na aankomst
  • Geef vertragingen direct door
  • Zorg dat u het juiste vluchtnummer doorgeeft
  • Kies voor een verhuurbedrijf dat is aangesloten bij een geschillencommissie zodat u een klacht kunt indienen

Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 4 juli 2022 met jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum.

Geef een reactie

Reacties (4)

    Wolf7005 says:

    Wat ik niet begrijp, is dat de auto al betaald is. Het volledige bedrag is al betaald. Dan maakt het toch niet uit dat je wat later bent? Wanneer ik een huisje boek van zaterdag tot zaterdag, maar besluit zondag pas te gaan, is het huisje toch ook niet doorverhuurd?
    Jammer dat er daar geen aandacht aan gegeven wordt.

    bestmayo says:

    Dit hebben wij 3 jaar terug ook gehad in Italie. Vlucht was vertraagd, dat wisten wij al op vliegveld Eindhoven dus netjes naar de verhuurmaatschappij gebeld in Italie dat onze vlucht vertraagd was. We hadden nml in de voorwaarden gelezen dat je dat verplicht bent te doen als de vlucht meer dan een uur vertraagd is. We hadden 2 uur vertraging en dit dus netjes doorgegeven. Geen probleem ze zouden de auto netjes voor ons achter houden.
    Maar eenmaal aangekomen in Italie komen wij bij de auto huur ( met een heel vliegtuig dat vertraagd was) en kregen wij doodleuk te horen dat onze auto al verhuurd was! We konden wel een andere auto krijgen, deze was wel een klasse hoger dus moesten we wel 250,00 bij betalen!!
    Meteen met de tussenpersoon gebeld waar we de auto hadden geboekt ( rentalcars) maar die konden niks betekenen voor ons?!
    We konden ons boos maken wat we wilde, we moesten bij betalen en anders geen andere auto.
    Daar sta je dan savonds laat met 2 kinderen en kun je niet anders dan dat doen…

    Maar het is toch belachelijk, de huurauto was al volledig betaald van te voren en we hadden ook nog netjes gebeld om door te geven dat we later waren!! En toch was onze auto weg…
    Als of ze het er om doen om meer geld te verdienen.
    Vliegvakantie hebben we daarna niet meer gedaan….door deze ervaring met huurauto hadden we geen zin meer.

    Stet says:

    Dit is toch super vreemd. Er is al volledig betaald voor de auto. Als je te laat bent wordt er gezegd de maatschappij wil ook wat. De auto verhuren. Maar dit is dus dubbele opbrengst. Als ik de auto huur is het mijn probleem hoeveel ik er mee rij. Al laat ik hem daar staan. Ik heb al betaald

    paleeuw says:

    Rentcars (niet Rentalcars) hanteert een tijd van 30 minuten te laat, geen garantie meer op een auto al is deze volledig vooruit betaald. Gewoon diefstal van deze cowboys.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.