Vertraging? Huurauto en geld kwijt
Publicatiedatum: 4 juli 2022
Gaat u deze zomer op vakantie en heeft u een auto gehuurd om daarmee de vakantiebestemming te verkennen? Dan is het goed om de ervaringen van de volgende families eens te lezen. Want als u een paar uur vertraging heeft, kan het zomaar zijn dat u de huurauto die u voor meerdere dagen of zelfs weken heeft gehuurd (en betaald) helemaal niet meer krijgt.
Auto weg, geen geld
In MAX vakantieman zien we het verhaal van 2 families die eind 2021 op vakantie gaan en na aankomst geconfronteerd worden met een vervelende mededeling: ‘Sorry, u bent te laat. De huurauto is inmiddels vergeven’. De ene familie staat na een flinke vertraging in het Roemeense Cluj en krijgt te horen dat er simpelweg geen huurauto’s meer te krijgen zijn. Ze zijn te laat en hebben niet het goede vluchtnummer doorgegeven. De familie moet uiteindelijk zelf vervoer regelen. Het geld voor de huurauto’s, die bij de boeking al betaald is, krijgen ze niet terug.
Aankomsttijd aangepast
De andere familie vliegt op Mallorca en komt keurig op tijd, maar ook voor hen blijkt er geen auto te staan. Hoewel ze het goede vluchtnummer hebben doorgegeven, is tijdens de boeking bij Edreams hun aankomsttijd versprongen naar 8:00 uur in de ochtend. De familie heeft dit echter niet opgemerkt. Een kostbaar foutje, want daardoor staan ze meer dan 6 uur ‘te laat’ bij de balie van Goldcar. Ook hun auto is weg en een andere huurauto kunnen ze alleen krijgen tegen een veel hoger lokaal tarief.
Mag dat zomaar?
Het is natuurlijk ongelofelijk zuur als u betaald heeft voor een huurauto en die vervolgens niet krijgt. De vraag is of dit zomaar mag? We leggen het voor aan jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum. “Dit gebeurt niet als de klant 1 minuut te laat is. Veel verhuurders hanteren een termijn van 1 uur. Daarna wordt het gezien als een no-show. Verhuurders moeten wel vooraf duidelijk aangeven wat de termijn is en die moet redelijk zijn” zegt Witvliet. Kortom: voor vertrek moet de verhuurder aangeven wat de termijn is. Vaak is dat dus 1 uur en soms is dat, zoals bij Goldcar, 6 uur.
Schaarste bij verhuurbedrijven
Wat goed is om te weten, is dat veel autoverhuurbedrijven momenteel ook kampen met schaarste. Tijdens de coronacrisis hebben veel bedrijven een deel van hun vloot verkocht. De auto’s werden immers toch niet verhuurd. Nu de crisis voorbij is, blijkt dat autofabrikanten problemen hebben met leveren en dus zijn er niet voldoende auto’s. Waar in het verleden altijd wel auto’s beschikbaar waren bij de verhuurbedrijven, zijn er nu soms simpelweg geen auto’s. Dat heeft invloed op de huurprijzen, maar ook op de flexibiliteit van de verhuurders.
Tips
Door onderstaande tips in gedachten te houden kunt u wellicht moeilijkheden voorkomen:
- Plan het ophalen van uw huurauto niet te kort na aankomst
- Geef vertragingen direct door
- Zorg dat u het juiste vluchtnummer doorgeeft
- Kies voor een verhuurbedrijf dat is aangesloten bij een geschillencommissie zodat u een klacht kunt indienen
Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 4 juli 2022 met jurist Martijn Witvliet van het Europees Consumenten Centrum.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Wat ik niet begrijp, is dat de auto al betaald is. Het volledige bedrag is al betaald. Dan maakt het toch niet uit dat je wat later bent? Wanneer ik een huisje boek van zaterdag tot zaterdag, maar besluit zondag pas te gaan, is het huisje toch ook niet doorverhuurd?
Jammer dat er daar geen aandacht aan gegeven wordt.
Dit hebben wij 3 jaar terug ook gehad in Italie. Vlucht was vertraagd, dat wisten wij al op vliegveld Eindhoven dus netjes naar de verhuurmaatschappij gebeld in Italie dat onze vlucht vertraagd was. We hadden nml in de voorwaarden gelezen dat je dat verplicht bent te doen als de vlucht meer dan een uur vertraagd is. We hadden 2 uur vertraging en dit dus netjes doorgegeven. Geen probleem ze zouden de auto netjes voor ons achter houden.
Maar eenmaal aangekomen in Italie komen wij bij de auto huur ( met een heel vliegtuig dat vertraagd was) en kregen wij doodleuk te horen dat onze auto al verhuurd was! We konden wel een andere auto krijgen, deze was wel een klasse hoger dus moesten we wel 250,00 bij betalen!!
Meteen met de tussenpersoon gebeld waar we de auto hadden geboekt ( rentalcars) maar die konden niks betekenen voor ons?!
We konden ons boos maken wat we wilde, we moesten bij betalen en anders geen andere auto.
Daar sta je dan savonds laat met 2 kinderen en kun je niet anders dan dat doen…
Maar het is toch belachelijk, de huurauto was al volledig betaald van te voren en we hadden ook nog netjes gebeld om door te geven dat we later waren!! En toch was onze auto weg…
Als of ze het er om doen om meer geld te verdienen.
Vliegvakantie hebben we daarna niet meer gedaan….door deze ervaring met huurauto hadden we geen zin meer.
Dit is toch super vreemd. Er is al volledig betaald voor de auto. Als je te laat bent wordt er gezegd de maatschappij wil ook wat. De auto verhuren. Maar dit is dus dubbele opbrengst. Als ik de auto huur is het mijn probleem hoeveel ik er mee rij. Al laat ik hem daar staan. Ik heb al betaald
Rentcars (niet Rentalcars) hanteert een tijd van 30 minuten te laat, geen garantie meer op een auto al is deze volledig vooruit betaald. Gewoon diefstal van deze cowboys.