Naar cookieinstellingen
Invoegen invoegstrook snelweg

Veilig invoegen met de auto: meteen naar links of zo lang mogelijk op de invoegstrook blijven?

U rijdt in uw auto en u nadert de snelweg, via een toerit. Hoe werkt het dan ook alweer met invoegen? Is het de bedoeling dat u zo snel mogelijk invoegt of dat u juist zo lang mogelijk gebruik maakt van de invoegstrook?

Invoegen op een doorgaande weg? Dan heeft de ander voorrang

Volgens de ANWB geldt invoegen als een bijzondere manoeuvre. De weggebruikers op de doorgaande weg, aan de andere kant van de blokmarkering, hebben immers voorrang. Zij kunnen u helpen door hun snelheid te verminderen of door 1 rijbaan naar links op te schuiven. Maar dat zijn ze niet verplicht.

Nieuw advies: zo lang mogelijk op de invoegstrook blijven

Stap 1 van het invoegen is dus zorgen dat u genoeg ruimte heeft. En als dat eenmaal het geval is, schuift u dan zo snel mogelijk op naar links? Het lijkt voor de hand liggend en misschien heeft u dat nog zo geleerd tijdens uw rijlessen. Maar tegenwoordig geldt het advies om zo lang mogelijk op de invoegstrook te blijven. Want zo kunt u eerst op de juiste snelheid komen, voordat u invoegt. U mag bovendien rechts van de blokmarkering inhalen op een invoegstrook, zodat u veilig voor een andere bestuurder langs kunt kruisen.

Gemiddeld is een invoegstrook zo’n 200 meter lang, maar het kan zijn dat u minder ruimte heeft. Op zo’n korte invoegstrook (te herkennen aan het bijbehorende blauwe verkeersbord) kunt u natuurlijk minder lang wachten met invoegen, anders belandt u op de vluchtstrook. Zorg dus sowieso dat u een goed overzicht heeft op het verkeer om u heen. Blijf constant in uw spiegels en over uw schouder kijken en geef richting aan als u invoegt. En pas uw snelheid aan op de snelheid van de overige weggebruikers. De ANWB legt in deze animatievideo uit wat er precies komt kijken bij veilig invoegen.

Accepteer de cookies om dit element te weergeven.

Uit- en invoegen: let goed op in de weefvakken

Wees extra goed op uw hoede in de zogeheten weefvakken, waar u kunt uit- én invoegen. Op dit soort stroken kunnen auto’s dus van links naar rechts, maar ook van rechts naar links bewegen. Degenen die niet invoegen en op de weefstrook blijven rijden, hebben dan voorrang, zoals MAX vakantieman in dit artikel uitlegt. Maar wat als de ene bestuurder invoegt en de andere tegelijkertijd uitvoegt? Vervelend genoeg is er geen duidelijke voorrangsregel voor zo’n situatie. Dan is het helemaal zaak om goed te blijven kijken, duidelijk richting aan te geven en op uw snelheid te letten.

(Bron: MAX vakantieman, Algemeen Dagblad, ANWB, CBR, AutoWeek, Theoriecursus.nl, Univé. Foto: TasfotoNL/Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (4)

    Johan Dekkers says:

    Ik heb al in 1970 geleerd dat je zo lang mogelijk op de invoegstrook snelheid moet maken. Dit is vandaag de dag niks nieuws. Doe ik altijd.

    beltesassar1 says:

    Ben je ook wel eens naar de linker baan gedrukt is door een invoeger die op het eind van zijn invoegstrook zat?

    1. Zorg eerst dat je veilig op de invoegstrook komt te rijden. Vooral bij het verlaten van tankstations langs snelwegen voegen rijstroken vaak samen. Kijk daar vooral goed uit..
    2. Zodra je op de invoegstrook naast de snelweg rijdt moet je zo snel mogelijk de snelheid bereiken van de auto’s links naast je. Dus flink gas geven. Met een elektrische auto bereik je die snelheid heel snel. Nu heb je nog veel invoegstrook voor je liggen en ga je met een rustig gevoel kijken tussen twee auto’s voldoende ruimte lijkt te komen.
    3. Geef met je richtingaanwijzer aan dat je wilt invoegen. Is er niet voldoende ruimte? Geen probleem want de, nu nog lange invoegstrook, geeft je de tijd om iets langzamer of sneller te rijden naar een ruimte waar je wel in kunt voegen. Of even wachten op een invoegmoment. Dat komt snel want het is veilig invoegen als beide auto’s even hard rijden.

    Het voordeel van deze manier is dat je niet door het naderende eind van de invoegstrook gestrest raakt. Je houdt zicht op veel invoegstrook, zeker als we allemaal elektrisch rijden. Ook doet deze manier van invoegen een beroep op anticiperend rijden. Een essentiele vaardigheid op drukke wegen.

    Loes63 says:

    Toevallig had ik zaterdag zoiets. Ik wilde de snelweg af waar anderen erop wilden. Mijn snelheid was flink hoger en er was een hele lange afrij/oprijstrook, dus ik reed door om voor de voorste twee bijna aan elkaar geplakte auto’s te komen die voor het oprijden van de snelweg net bij de blokken aankwamen. Tot mijn schrik trok de voorste auto gewoon het stuur om en ging naar links. De auto die erachter plakte werd wakker en gaf gas waardoor ik alsnog naar rechts kon. Dit op de eerste meters van de af- en oprit. Er was nog een heel lang stuk om te kunnen afslaan.
    Iets inhouden om erachter of ertussen in te voegen kon eerder ook niet omdat daar geen ruimte voor was.
    Hierbij dan ook meteen het andere probleem.. dat aan elkaar vastplakken bij het af- en oprijden. Zo ook bij klavertjes. Zorg dat er ruimte is om te kunnen uit- en invoegen.

    MinzeB says:

    Het gaat er niet om hoe lang je op de invoegstrook blijft, maar dat je pas invoegt op de hoofdrijbaan als je minstens de snelheid hebt aangenomen van het daar rijdende verkeer.
    Hoe eerder je op snelheid bent, hoe meer invoegstrook je nog beschikbaar hebt om veilig in te voegen.

    Als vrachtwagens willen invoegen, zul je die mogelijk de ruimte moeten geven, omdat die eigenlijk altijd met een lagere snelheid invoegen dan het overige verkeer heeft.

    Wat in 1970 aangeleerd is, zo lang mogelijk snelheid maken tot einde invoegstrook, dat lijkt me gevaarlijk.
    Dan rijd ik aan het eind van de invoegstrook 160.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.