Vakantiewoning huren via Airbnb: hoe betrouwbaar is dat?
Slapen in het huis van een ander. Het is een vaak betaalbare oplossing voor een goed vakantieadres. De verhuursites van dit soort vakantiewoningen groeit nog altijd. Bij de Nederlandse consument is Airbnb een van de populairste sites. Voor de zomer van 2017 wordt verwacht dat meer dan de helft van de vakantiegangers een vakantiewoning zoekt via deze site. Maar waar moet u op letten bij het boeken via Airbnb?
Populariteit verhuursites
De populariteit van het boeken van accommodatie via Airbnb, Wimdu of andere verhuursites kent ook een keerzijde. Het zijn vooral de grote steden waar Airbnb populair is. Bewoners verhuren massaal hun huis. Dat levert geld op, maar in sommige gevallen ook overlast. Zo kwam recent in het nieuws dat een verhuurder een huurder van de trap had geduwd.
Daarnaast blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat de hotels in de grote steden behoorlijke concurrentie ervaren van de verhuursites. Vooral de hotels met tussen de 20 en 100 kamers zeggen minder reserveringen te hebben gehad. Maastricht ervaart met 36 procent de meeste concurrentie, gevolgd door ‘s-Gravenhage, Utrecht en Rotterdam. In Amsterdam wordt het meeste aantal woningen aangeboden en dit aanbod blijft stijgen. Zij staan op de 5e plaats van steden die veel concurrentie ervaart. Amsterdam deelt wel meer boetes uit voor illegale verhuur van woningen.
Tip: de superhost
Verhuurder worden bij Airbnb gaat niet zomaar. Hier stelt het bedrijf hoge eisen aan. Naast de nodige gegevens vragen ze de verhuurder ook om een ID-check. Hiervoor vragen ze een foto en een foto van het identiteitsbewijs op. De foto’s moeten overeen komen. Daarnaast is een goede verhuurder te herkennen aan de term superhost. Deze verhuurders hebben minstens 10 reserveringen afgerond en hebben bij minimaal 80 procent van hun recensies een goede score gehaald. De superhost is te herkennen aan het logo met medaille en daarachter het groene vinkje dat de verhuurder is geverifieerd.
Recensie
Een recensie op Airbnb is ook betrouwbaar te noemen. In tegenstelling tot veel andere beoordelingssites, is het schrijven van een recensie alleen mogelijk als u ook daadwerkelijk in een van de vakantiewoningen bent geweest. Pas na de betaling en het verblijf krijgt u de mogelijkheid om een recensie te schrijven.
Dit onderwerp is besproken in Groeten van MAX op 17 juli 2017.
—
Stel uw vraag aan Jeanine Janssen
U kunt van maandag 17 juli tot en met woensdag 19 juli 2017 hieronder vragen stellen aan MAX Ombudsman Jeanine Janssen, over vakantiewoningen huren. Na woensdag 19 juli 2017 mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U kunt voor meldingen van de koffiefeesten van 1-2-Butterfly terecht op het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman. Dit is te bereiken op werkdagen van 10.00 – 12.00 uur op 035 – 677 55 11 (lokaal tarief).
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Hallo
Mijn vraag is ik ben met Tunis air teruggevlogen van enfidha naar Düsseldorf was een pakket reis. Ik had een vertraging van 4 uur. Nu zegt reisorganisatie its waar ik geboekt heb dat ik pas een vergoeding zou krijgen naar 5 uur vertraging. Klopt dit?
Groetjes Mario
Geaçhte Marionator,
Zoals ik het nu zie heeft u geen recht op een vertragingsvergoeding op basis van de Europese Verordening. U vloog namelijk vanuit een niet Europees land naar een Europese luchthaven met een niet Europese luchtvaartmaatschappij. Mocht het toch anders in elkaar zitten, dan kunt u even bellen met ons spreekuur zodat ze daar even met u meekijken.
Er zou eventueel wel sprake kunnen zijn van gederfd reisgenot waar dan wel een vergoeding tegenover moet staan. Dat zijn echter geen standaard bedragen.
Met vriendelijke groet,
Jeanine Janssen
Op 7/7 om 16.30 uur telefonisch aan Sunweb gevraagd wat het zou kosten om in januari 2018 2 weken in hotel A te verblijven en vervolgens 2 weken in hotel B in Playa Blanca, Lazarote. Ons werd voorgerekend, dat dit in totaal 3366,= euro zou kosten. Wij waren op dat moment niet thuis, gaven aan, dat wij hier wel wat voor voelden en zouden hier zsm op terug komen. Op zondag via de mail bevestigd, dat wij hiermee akkoord gingen. Op maandag gaf Sunweb aan, dat de prijs inmiddels (vanwege de flexibele prijzen) ca. 200 euro hoger uitkwam, terwijl de prijzen van deze hotels op de site onveranderd waren en zijn.
Hierover al een week in de slag, maar bij ieder contact wordt een andere, hogere prijs genoemd.
Hoe kan ik Sunweb aan zijn eerste belofte houden?
Geachte Ria Burg,
Ik kan u helaas niet anders melden dan dat u geen rechten kunt ontlenen aan een overeenkomst die niet is gesloten. De reisprijzen fluctueren dagelijks, soms zelfs per uur. En al kost het hotel hetzelfde, andere onderdelen van de reis kunnen duurder geworden zijn. Vaak is dat de vlucht.
Het spijt me u niet anders te kunnen berichten.
Met vriendelijke groet,
Jeanine Janssen