Naar cookieinstellingen
autopech in buitenland

Uiteenlopende wachttijden bij autopech in het buitenland: wat is de reden?

Autopech is nooit leuk, maar al helemaal niet tijdens een vakantie in het buitenland. Uiteraard wil elke automobilist zo snel mogelijk weer de weg op, maar niet in elk Europees land worden gestrande automobilisten even snel geholpen. Hoe dat komt? Wij zoeken het uit.

Hulp van de wegenwacht

In Nederland kunt u zich bij verschillende organisaties verzekeren voor pechhulp in Europa. De wegenwacht, onderdeel van de ANWB, is de grootste organisatie en wordt in de zomerperiode dan ook verreweg het vaakst gebeld door gestrande reizigers. Om hulp te krijgen via de Nederlandse wegenwacht, moeten reizigers in de meeste gevallen eerst de alarmlijn van de ANWB bellen. De (Nederlandssprekende) mensen die hier werken zorgen ervoor dat de hulptroepen uitrukken, maar hoe snel deze bij de kapotte auto zijn, verschilt erg per situatie en per land.

Sneller hulp in land mét wegenwacht

In landen met een eigen wegenwacht krijgt u meestal binnen afzienbare tijd hulp. Het is niet mogelijk om ‘binnen afzienbare tijd’ te definiëren, omdat dit ook erg afhangt van de plek waar de auto staat en wat ermee aan de hand is.
Hoewel er dus geen gemiddelde wachttijd te noemen is, is het dus wel zo dat mensen met autopech in landen met een wegenwachtservice vaak sneller geholpen kunnen worden dan in landen zonder zo’n organisatie. De volgende Europese landen hebben een eigen wegenwacht:

Duitsland, Cyprus, Italië, België, Denemarken, Oostenrijk, Zwitserland, Kroatië, Griekenland, Zweden, Finland , Polen, Ierland, Hongarije, Luxemburg, Groot-Brittannië, Spanje, Tsjechië, Portugal, Noorwegen, Roemenië en Slovenië.

De ANWB werkt samen met de wegenwachtorganisaties in deze landen, waardoor mensen die hier langs de kant van de weg komen te staan alleen maar naar de ANWB Alarmcentrale hoeven te bellen. Zij regelen de rest.

Hulp in landen zonder wegenwacht

Wat nu als u pech krijgt in een ander Europees land en u bij de ANWB verzekert bent voor pechhulp in het buitenland? Dan is het protocol iets anders. Als u bijvoorbeeld in Frankrijk langs de kant van de weg strandt, moet u in eerste instantie zelf hulp inroepen. Dit doet u door te bellen naar noodnummer 112 of u kunt zich wenden tot een praatpaal. Deze palen staan langs de kanten van snelwegen. Als u op een andere plek pech krijgt, kunt u dus het best 112 bellen. Het is verstandig om meteen aan te geven dat u pech heeft. De Franse term hiervoor is en panne, uit te spreken als an pan. Ook is het verstandig om de naam van de weg alvast op te zoeken voordat u hulp inroept. Hier zal zeker naar gevraagd worden. U kunt er ook voor kiezen om de gratis app SOS Autoroute te downloaden in uw appstore. Hierdoor kunnen hulpdiensten direct zien waar u bent. Het nadeel is wel dat deze app alleen in het Frans en Engels beschikbaar is.

Vervolgens zal er een zogenoemde dépanneur (berger) naar u toekomen. Deze persoon sleept uw auto weg naar een garage in de buurt, waar er gekeken wordt wat er aan de hand is en of het gemaakt kan worden. Eenmaal aangekomen bij de garage belt u pas de ANWB alarmcentrale. Door de tussenkomst van de dépanneur duurt het allemaal wat langer voordat u echt geholpen wordt.

Bel bij twijfel

Natuurlijk kan het ook voorkomen dat u in landen waar wel een wegenwacht is een bezoek moet brengen aan de garage. In sommige landen kunnen deze garages op sloperijen lijken. Niet per se een geruststellende aanblik, maar ook niet direct reden voor zorgen. Het uiterlijk zegt vaak niet zoveel over de kwaliteit van de reparaties, weet de ANWB. Als u toch twijfelt kunt u altijd opnieuw contact opnemen met de alarmcentrale. Het nummer is +0031 70 314 14 14.

Meer over met de auto naar het buitenland

Gaat u binnenkort met de auto naar het buitenland? Dan zijn de volgende artikelen ook handig om te lezen.

Kent u deze nieuwe, buitenlandse verkeersregels al?

Nog steeds winterbanden onder de auto? In deze landen kan dit een boete opleveren.

In veel landen moet u verplicht een aantal objecten in de auto hebben liggen.

Bereid u goed voor als u met d auto naar het buitenland gaat.

Dit zijn de toltarieven van 2019 op de Europese snelwegen.

(Bron: ANWB, AD)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    De meeste automobielmerken hebben een internationale servicepas, die verstrekt wordt als de auto in onderhoud is bij de merkdealer. Dat houdt in dat je bij pech, een telefoonnummer op de pas moet bellen en er komt meteen hulp. Daar heb je geen ANWB voor nodig.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.