Treinverkeer voortaan niet meer plat bij brandalarm Schipholtunnel
Publicatiedatum: 1 augustus 2017
Tot 8 keer toe is de Schipholtunnel in 2016 gestremd geweest door rook in de tunnel. Met urenlange vertragingen tot gevolg. ProRail zet nu een speciaal team in om hier een einde aan te maken.
Speciaal bijstandsteam
Brandmeldingen in de Schipholtunnel zullen volgens spoorbeheerder ProRail niet meer leiden tot chaos op het spoor in de Randstad. Met een speciaal bijstandsteam hoopt de spoorbeheerder een eind te maken aan urenlange vertragingen in de spoortunnel, die tot veel ongemak en ongenoegen bij de reizigers hebben geleid. Het team, dat sinds kort 24 uur per dag en 7 dagen per week inzetbaar is, moet binnen 10 minuten kunnen bepalen wat er aan de hand is als de rookmelders in de tunnel afgaan.
Relatief ongevaarlijke incidenten
Tot nu toe zijn de brandmelders vaak afgegaan na kleine, relatief ongevaarlijke incidenten. Ook in die gevallen zijn de treinen meteen geschrapt en alle 4 de tunnelbuizen verplicht dicht gegaan. Zo’n sluiting heeft volgens ProRail elke keer al gauw vertraging voor zo’n 50.000 reizigers in de Randstad veroorzaakt.
Nieuwe procedure
Vanaf nu rijden treinen bij een brand- of rookmelding in de Schipholspoortunnel langzaam door naar de luchthaven. De nieuwe procedure levert bij loos alarm hooguit vertraging op. ProRail heeft de afgelopen jaren al maatregelen genomen om het aantal storingen aan de Schipholtunnel en de hinder door brandmeldingen voor treinreizigers te verminderen. Zo is de aanrijdtijd van storingsmonteurs verkort en wordt de Schipholtunnel regelmatig gestofzuigd om te voorkomen dat het rondvliegend stof voor storingen zorgt. Het aantal stremmingen door rook in de tunnel is de afgelopen jaren daardoor al gestaag gedaald. In 2012 zijn het er nog 32. Vorig jaar 8 en dit jaar tot nu toe 3. Binnenkort zullen we weten of de vertragingen met de nieuwste maatregelen helemaal tot het verleden behoren.
(Bron: ANP)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Treinverkeer staat alleen nog vast bij: blaadjes op de rails, in de herfst, ijs op rails in de winter, regenwater op de rails in het voorjaar en hete spoorstaven in de zomer. …