Trein steeds beter alternatief voor vliegtuig
Publicatiedatum: 18 december 2018
Het afgelopen jaar is de discussie over de hoge CO2-uitstoot van het vliegverkeer weer behoorlijk opgelaaid. Vliegen is weliswaar goedkoop, maar zeer belastend voor het milieu. En juist dat zorgt ervoor dat we het afgelopen jaar vaker met de trein op reis zijn gegaan. De NS en reisorganisatie Treinreiswinkel zien een duidelijke groei van het aantal internationale treinreizen, zo meldt Trouw.
Milieu bewust
Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat vliegen vervuilend is. Reizen met de trein wordt gezien als een goed alternatief. Het aantal reizigers naar Berlijn is volgens de NS met 9 procent gestegen en naar Brussel met 12 procent. We gaan ook steeds vaker met de Thalys naar Parijs, 6 procent meer dan voorgaande jaren. Het zijn vooral hogescholen en universiteiten die hun groepsreizen per trein doen. Ook jongeren en 50-plussers die op stedentrip gaan, kiezen bewust voor de trein in plaats van het vliegtuig.
Eurostar
Een nieuwkomer die het treinreizen een behoorlijke impuls geeft is de Eurostar. De trein rijdt binnen 4 uur van Londen naar Amsterdam. Het wachten is op de rechtstreekse lijn van Amsterdam naar Londen die naar verwachting in 2020 gerealiseerd moet zijn. Als die klaar is dan is de treinreis een volwaardig alternatief voor de vliegreis. Nu moeten reizigers op dit traject door de douane in Brussel en dat kost tijd De Thalys maakt vanaf 2019 een stop in Marne-la-Vallée, waar Disneyland Parijs ligt. Dit zal er volgens de NS zeker voor zorgen dat meer mensen de trein verkiezen.
Nog niet klaar voor
Hoewel de consument langzaam de omslag maakt naar de trein, de internationale treinwereld is er nog niet helemaal klaar voor. Volgens Helmut Brall, directeur van de Treinreiswinkel, valt er nog wel een wereld te winnen als het gaat om het aantrekkelijk maken van reizen met de trein. Het boeken van een treinreis gaat niet zo makkelijk als dat van een vliegreis. Dat heeft te maken met het reserveringssysteem. Dat is voor het vliegverkeer 1 systeem. Spoorwegmaatschappijen hebben allemaal hun eigen systeem en de prioriteit van elke maatschappij ligt in het eigen land. Daarnaast is het niet eenvoudig om het enorm complexe spoorsysteem van alle maatschappijen te doorgronden en alle systemen te koppelen.
(Bron: ANP/Trouw)