Naar cookieinstellingen
Duur 07:20
Gepubliceerd op 25 juli 2022

Te late visumaanvraag reisbureau jaagt Theo en Ilse op kosten

Ze stonden al op het punt af te reizen naar Australië, toen Theo Vereijken en zijn dochter Ilse van het reisbureau te horen kregen dat het visum niet binnen was. Reisbureau Travelcenter de Wit zei eerder toe de visa te regelen, maar liet 24 uur voor de vlucht weten dat het visum van Ilse niet rond was. De reis werd noodgedwongen verzet, maar de tickets werden wel 3600 euro duurder. “Het was een complete verrassing”, zegt Ilse nog altijd ontdaan. Het reisbureau betaalt de helft , maar wat Theo en Ilse betreft moeten ze ook met de rest ook vergoeden. 

Reisbureau verantwoordelijk

MAX Ombudsman Jeanine Jansen is het daarmee eens. “Een visum is in principe je eigen verantwoordelijkheid. Maar hier was er sprake van dat het was gevraagd: ‘Kunnen jullie het ons aanbieden? Ja dat kunnen wij’, dat is ook een paar keer bevestigd op de mail. Dan ga je er vanuit dat het geregeld is. Of je biedt het niet aan en is het de eigen verantwoordelijkheid, of je biedt het wel aan en dan moet je het goed uitvoeren.”

Ook advocate Els Doorhein is van mening dat verantwoordelijk is. “Theo en Ilse hadden een professionele dienstverlener ingeschakeld, die zou het doen. Ook al gebeurde het in dit geval als service, je bent dan wel verantwoordelijk. Het heeft in dit geval te lang gelegen. Door die situatie dat Australië door corona dicht was en weer open ging, kwam er bij de ambassade ineens een hausse aan aanvragen. Ze hadden als reisbureau adequater moeten handelen, het was echt te kort dag.”

‘Geld moet gewoon terug’

Het reisbureau is volgens Doorhein aansprakelijk voor de schade als gevolg van deze onhandige aanpak. Het gaat in totaal om bijna 2400 euro. “Dat is dus voor de tickets, voor de kosten van de PCR-test en de kosten van het huurhuis waar ze een aantal dagen niet van hebben kunnen genieten. Daarvoor zou het reisbureau verhaal kunnen halen bij hun aansprakelijkheidsverzekering.”

Jeanine nam contact op met het reisbureau en kreeg te horen dat ze zich niet verantwoordelijk achten voor het feit dat een beslissing van de ambassade langer op zich liet wachten. “Daar zijn wij het niet mee eens, die vlieger gaat niet op”, zegt ze hierover.  “Als professional hoor je rekening te houden met het langst durende scenario. Het geld moet gewoon terug.”

visum
Lees ook: Waar moet u op letten bij het aanvragen van een visum?

Deel teruggestort

Intussen heeft het reisbureau na het telefoontje van Jeanine 1800 euro teruggestort. “Dat overviel ons wel, maar we zijn er natuurlijk erg blij mee”, zegt Ilse. De overige kosten zijn nog niet vergoed. Het reisbureau heeft deze kosten voorgelegd aan hun aansprakelijkheidsverzekering.

Geef een reactie

Bekijk ook

Meer
Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.