Naar cookieinstellingen
Surinam Airways (SLM)

Surinam Airways (SLM) dupeert honderden reizigers ‘Ze hadden simpelweg geen vliegtuig’

Door aanhoudende financiële problemen heeft de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij SLM de afgelopen tijd een flink aantal vluchten geschrapt. Dit gebeurde omdat ze simpelweg geen vliegtuig hadden om passagiers te vervoeren. Hierdoor zijn veel reizigers gedupeerd, zoals de zussen Razia en Sherida.

Honderden gedupeerden SLM

Surinam Airways ofwel SLM, heeft zelf geen toestellen maar huurt deze. Er staat nog een miljoenenrekening open bij het vorige bedrijf waar SLM een toestel huurde, waardoor er weinig vliegmaatschappijen staan te springen om een toestel te verhuren aan SLM.

Intussen zijn veel reizigers gedupeerd door de problemen bij SLM. Zeker dit jaar waarin velen voor het eerst weer op familiebezoek zouden kunnen naar Suriname, waren er veel tickets verkocht. Razia en Sherida bijvoorbeeld, zouden eindelijk de familie weer bij elkaar zien in Suriname, maar dat liep anders.

Razia zou op 1 juli met SLM naar Paramaribo vliegen, maar eenmaal op Schiphol bleek er geen vlucht te zijn. De vluchten voor de daaropvolgende dagen gingen ook niet. Haar zus Sherida zou op 9 juli naar Paramaribo vliegen maar kreeg op 6 juli ’s avonds een mail dat haar vliegtuig niet zou vertrekken. “Ze hadden simpelweg geen vliegtuig”, zegt Sherida teleurgesteld.

Klachten vliegtickets
Lees ook: MAX vakantieman: klachten over vliegtickets

4000 euro voor een retour bij KLM

Veel alternatieven zijn er niet als je naar Suriname wilt vliegen. KLM, de andere maatschappij die op Suriname vliegt, heeft sinds 1 juli al een extra vlucht ingezet waardoor ze zes keer per week naar Suriname vliegen. Extra vluchten zitten er niet in wegens het niet beschikbaar hebben van een toestel of personeel, aldus KLM.

De gewone tickets zijn al maanden uitverkocht. Wat overblijft zijn dure businessclass tickets voor duizenden euro’s per stuk. “Ik hou erg van mijn moeder”, zegt Sherida, “maar 4000 euro voor een retour is gewoon veel teveel geld.”

Veel extra kosten door annulering

Los van de kosten van de vliegtickets, blijven veel passagiers ook met andere kosten zitten. Bij familiebezoek is het gebruikelijk om enkele tientallen kilo’s aan cadeaus en boodschappen mee te nemen, van bloemkool tot broccoli, van chocolade tot tandpasta.

Zeker de bederfelijke goederen konden de meeste mensen weggooien. Het alternatief dat uiteindelijk geboden werd was vliegen vanaf 20 juli. Maar voor veel passagiers is dat mosterd na de maaltijd. De vakantiedagen zijn al opgenomen, er is oppas geregeld, kortom, je kunt niet zo makkelijk schuiven.

Geld terug binnen zeven dagen

SLM zegt zich te houden aan de Europese verordening waarin staat dat passagiers recht hebben op geld terug binnen 7 dagen na annulering maar de praktijk is anders. Als mensen geld terug willen, is SLM nauwelijks te bereiken. Wel wordt er een voucher van 200 dollar geboden ter compensatie voor het ongemak maar die is alleen in te wisselen bij SLM. Pas op met het accepteren van de eigen Travel Vouchers van SLM. Deze geven niet dezelfde rechten als andere vouchers: ze zijn dus alleen te besteden bij SLM en niet in te wisselen tegen contant geld.

De vliegmaatschappij laat aan MAX vakantieman weten dat enkele passagiers binnen de wettelijke termijn van 7 dagen na annulering zouden zijn terugbetaald. Maar de meeste passagiers hebben nog geen cent teruggezien van hun geannuleerde vlucht. Honderden reizigers hebben inmiddels een claim neergelegd bij SLM via EUclaim.  Op dit moment vliegt Surinam Airways weer vanaf Schiphol. Dit werd mede mogelijk door goud in te zetten als onderpand voor de huur van een toestel, aldus SLM.

Dit kunt u zelf doen

Als je van Amsterdam naar Parimaribo vliegt, dan kunt u een beroep doen op de Europese Verordening. Dat houdt in dat u of een vervangend ticket krijgt op een datum die u schikt en hebt u recht op een extra vergoeding van 600 euro voor het tijdverlies. U heeft binnen 7 dagen recht op geld terug en dan niet als voucher, maar op uw rekening. Meldt ook uw klacht ook bij toezichthouder ILT, zodat vandaaruit actie ondernomen kan worden richting SLM.

Om eventuele problemen voor te zijn, kunt u ook voorzorgsmaatregelen nemen. Betaal bijvoorbeeld altijd met uw creditcard. De grote creditcardmaatschappijen geven aan dat als u bij een annulering geen geld terug krijgt, u een betwisting bij hun kunt indienen. Zij gaan dan proberen het geld voor u terug te halen. Ze zijn daar vaak succesvol in. Dit geld ook bij een mogelijk faillissement. Als laatste: kijk of je aanbieder een ticketverzekering heeft.

 

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.