Steeds meer zwaargewonden na verkeersongelukken
Publicatiedatum: 19 november 2015
Het aantal zwaargewonden na een verkeersongeluk is in 2014 met 10% gestegen. In 2013 waren er nog 18.800 zwaargewonden, in 2014 waren dit er 20.700, zo blijkt uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
Veel van de ongelukken waarbij mensen zwaargewond raken, gebeuren op de fiets. Door de populariteit van de elektrische fiets nemen steeds meer ouderen op de fiets aan het verkeer deel. Met zo’n elektrische fiets halen ze een veel hogere snelheid, wat grotere risico’s met zich meeneemt.
Verbetering verkeersveiligheid
De SWOV schrijft in haar prognose voor de verkeersveiligheid in 2020 en 2030 dat een aantal specifieke acties ondernomen moet worden om de verkeersveiligheid te verbeteren. Deze acties richten zich primair op de doelgroepen fietsers en ouderen. U moet hierbij denken aan de verbetering van de infrastructuur en het verkeersgedrag.
Ongevallenregistratie is cruciaal
De ANWB reageert geschokt op het nieuws dat het aantal ernstig gewonden in het verkeer zo is toegenomen. Volgens de ANWB is de stijging onverteerbaar en moet alles in het werk worden gesteld om het tij te keren. Cruciaal daarbij is een goede ongevallenregistratie. Daarnaast zal er volgens hen in de komende jaren veel aandacht moeten worden besteed aan veiligere infrastructuur, de aanpak van afleiding in het verkeer door gebruik van smartphones, de verbetering van de verkeersveiligheid in stadscentra en de veiligheid van ouderen in het verkeer.
Wilt u meer informatie over hoe u veilig deel kunt nemen aan het verkeer? Neem dan een kijkje op de website Blijf veilig mobiel.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Een groot risico in het verkeer blijft volgens mij de telefoon.
Vaak zie ik nog automobilisten met de telefoon in de hand, maar wat me het meest verbaasd is dat de telefoon op de fiets gewoon mag.
Hier moet een einde aan komen, een flinke boete helpt hierbij misschien.
Ingrijpen in het niet-sociale gedrag van de fietsers dus.
Veel oudere gebruiken een elektrische fiets, zo kunnen ze langer mobiel blijven.
Een elektrische fiets is afgesteld dat bij 25 km/h de ondersteuning niet meer werkt.
Maak de afstelling zo dat deze variabel is in te stellen, zodat de maximale snelheid is in te stellen per persoon.