Naar cookieinstellingen
rekeningrijden

Steeds meer mensen enthousiast over rekeningrijden

Rekeningrijden wint aan populariteit. Steeds meer Nederlanders zijn voor het afschaffen van de huidige wegenbelastingstelsel en voor het invoeren van een vorm van rekeningrijden, zo blijkt uit een onderzoek dat I&O research heeft gedaan in opdracht van de Volkskrant.

Enthousiasme vanuit bevolking

I&O research vraagt meer dan 3000 volwassenen naar hun mening over een vorm van rekeningrijden. 58 procent zegt dat zij hier wel brood in te zien. Hoewel een meerderheid dus voór een dergelijk systeem is, is de politiek nog niet helemaal overtuigd. Al vanaf de jaren 80 steken termen als ‘rekeningrijden’ en ‘vlaktaks’ regelmatig de kop op, maar telkens komt het er toch niet van. Het wordt vooral in het verleden vaak afgedaan als een vorm ‘automobilisten pesten’ en ook in het huidige regeerakkoord staat dat er de komende tijd geen kilometerheffing aankomt. Toch wordt er momenteel op het minister van Infrastructuur en Waterstaat wel onderzoek gedaan naar hoe zoiets als rekeningrijden de schatkist zal beïnvloeden. Nog dit jaar moet het ministerie hier duidelijk over verschaffen.

Vormen van rekeningrijden

Als de politiek uiteindelijk overstag gaat, kan dat betekenen dat automobilisten moeten gaan betalen per gereden kilometer. Een zogenoemde vlaktaks is ook nog een mogelijkheid. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate zij meer rijden, ongeacht waar en wanneer. Een spitstaks wordt ook regelmatig genoemd. Daarbij betalen automobilisten meer als zij in de spits de weg op gaan en vice versa. Ook de ecotaks is een variant op rekeningrijden die terugkomt in het onderzoek van I&O Research. Dat is een regeling waarbij schonere auto’s minder betalen voor weggebruik dan vieze. Alle bovengenoemde vormen van rekeningrijden zijn onder de respondenten van het onderzoek populairder dan het huidige wegenbelastingstelsel. Daarbij betalen mensen die in het bezit zijn van een gemotoriseerd voertuig jaarlijks een vast bedrag dat onder meer gebaseerd is op hoe schoon het voertuig is. Het maakt niet uit of er ook daadwerkelijk met het voertuig wordt gereden of dat het alleen in de garage staat.

Verplaatsing van het probleem?

Als er daadwerkelijk een vorm van rekeningrijden wordt ingevoerd, denkt 3 op de 10 ondervraagden dat zij hun rijgedrag zullen aanpassen. Zij zullen de auto vaker laten staan en meer met de fiets of de trein naar het werk gaan. Daardoor zullen er minder files op de weg ontstaan, maar bestaat de mogelijkheid dat het probleem zich alleen maar verplaats. Op het spoor is het momenteel ook al behoorlijk druk. Netwerkbeheerder ProRail heeft in 2018 al aangegeven dat in in het jaar 2030 de maximale capaciteit van het spoor bereikt is.

Alternatieven voor de trein

Zeker in de Randstad wordt er daarom gezocht naar alternatieven. In de regio Haaglanden is er bijvoorbeeld een goed functionerend lightrail-netwerk, wat een kruising is tussen een tram en een trein. Deze verbindt Den Haag, Rotterdam en omliggende dorpen met elkaar, waardoor de auto of trein pakken niet meer nodig is. Ook tussen Den Haag en Zoetermeer is er een lightrail-verbinding die dagelijks door 80.000 reizigers wordt gebruikt. Als het aan de gemeente Zoetermeer ligt wordt deze verbinding doorgetrokken naar Rotterdam, maar hiervoor is geen geld. Het Rijk heeft 2 miljard vrijgemaakt om te investeren in infrastructuur; 40 procent daarvan gaat naar de bevordering van openbaar vervoer. Dat komt voor de Randstad-gemeenten neer op 200 miljoen per gemeente, maar de aanleg van een lightrail-verbinding kost 700 miljoen. Het verschil moeten gemeenten en verkeersregio Den Haag-Rotterdam zelf betalen, wat voor hen onmogelijk is.

Lightrail

De lightrail is een groot succes in de regio Den Haag-Rotterdam.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt het een zeer slechte zaak dat er zo weinig geld beschikbaar is om de Randstad goed bereikbaar te houden en waarschuwt voor het dichtslibben van de steden. Zeker omdat veel nieuwe stadswijken worden gebouwd zonder dat er wordt nagedacht over eventueel openbaar vervoer, waardoor deze geïsoleerd worden.

(Bron: archief, Trouw, de Volkskrant, Rijksoverheid)

Geef een reactie

Reactie

    oosterwijck says:

    Uit het steeds weer uitstellen van rekening rijden, blijkt de onwil van de regering om daadwerkelijk maatregelen te nemen tegen de vermindering van CO2 uitstoot. Nu is het zo dat particulier gebruik van de auto in belangrijke mate bijdraagt aan de wegenbelasting. Procentueel veel meer als het zakelijk gebruik, van de auto. Een particulier rijdt ongeveer 8000 km per jaar en een zakelijk rijder 80.000 km per jaar. Beiden betalen evenveel wegenbelasting. Als de wegenbelasting, per gereden km wordt berekend, betaald een particulier/privé rijder nog maar 1/8 deel en de zakelijk rijder gaat 10 x meer betalen. En op die verdeling zit de VVD niet te wachten.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.