Staking: groot deel streekvervoer ligt 2 dagen stil
Publicatiedatum: 30 april 2018
Voor de tweede keer dit jaar is er een landelijke staking van het streekvervoer gaande. In een groot deel van het land rijden 48 uur lang geen streekbussen en regionale treinen. Een deel van het vervoer rijdt dit keer echter wel.
Onderhandelingsresultaat van tafel
Met de 48-uursstaking, tot dinsdagavond 1 mei 2018, willen de FNV en het CNV hun eisen voor een nieuwe cao voor de werknemers bij de regionale vervoersbedrijven kracht bijzetten. De werkgevers zijn onaangenaam verrast door de nieuwe eisen, nadat er eerder al een onderhandelingsresultaat op tafel gekomen is. “Ons vertrouwen in de vakbonden is ernstig geschaad. We hadden een resultaat: 8,3 procent loonsverhoging en goede afspraken over de werkdruk en werkgelegenheidsgarantie. Daar hadden we met elkaar voor getekend en zelfs het glas op geheven”, zegt een woordvoerdster van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV).
Keiharde afspraken
FNV-bestuurder Paula Verhoef zegt namens de bond echter dat ze keiharde afspraken willen in de cao. “De rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes.” Hanane Chikhi (CNV) wijst erop dat betere afspraken over loon, werkdruk en plaspauzes ook van belang zijn voor de veiligheid van, en de service aan, de reizigers. De VWOV heeft via de rechter geprobeerd de staking te voorkomen, maar van de rechter mag de actie doorgaan. De rechter vindt in dit geval dat het recht om te staken zwaarder weegt dan de schade en hinder die ontstaan.
Tweede staking
Het is de tweede keer dit jaar dat er acties zijn in het streekvervoer. Op 4 januari reden er door acties voor een betere cao ook nauwelijks streekbussen en regionale treinen. Volgens de VWOV heeft de FNV het onderhandelingsresultaat slechts aan een klein deel van de leden voorgelegd. “Alleen leden die bij de bijeenkomsten kwamen mochten stemmen, zo’n 10 procent. De FNV heeft vervolgens 3 maanden genomen om het resultaat voor te leggen en terug te koppelen.”
In sommige plaatsen wordt wel gereden
De cao voor het streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. Het stadsvervoer in Amsterdam (GVB), Den Haag (HTM) en Rotterdam (RET) valt niet onder de actie. Zij hebben een andere cao. Volgens de werkgevers is het draagvlak voor de staking onder het personeel minder groot dan de bonden suggereren. “In sommige plaatsen wordt wel gereden. Onze collega’s op de bus vragen zich af wat de bonden aan het doen zijn. In het hele land zijn voor deze 2 dagen opvallend veel verlofaanvragen. Hieruit maken we op dat veel collega’s niet bij de staking betrokken willen worden.”
Waar rijden ze wel?
Werkgevers hebben op bepaalde plekken, zoals rondom Arnhem/Nijmegen en Eindhoven, Zierikzee en in Noord-Holland werkwillige werknemers gevraagd toch bepaalde ritten te maken. Er is echter geen garantie op aansluitend vervoer of een terugrit. Op de websites van ov-zoeker en Connexxion kunt u bekijken welke bussen en treinen nog wel rijden.
(Bron: ANP, AD)