Schiphol zit te springen om uitbreiding Lelystad Airport
Publicatiedatum: 19 januari 2017
De uitbreiding van de luchthaven Lelystad Airport is weer een stapje dichterbij. De Raad van State (RvS) heeft bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad ongegrond verklaard. Wel lopen de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging op, tot onvrede van onder andere Schiphol, dat dit jaar al uit z’n jasje groeit.
Vakantievluchten Schiphol opvangen
Het kabinet besloot in 2015 dat Lelystad Airport vakantievluchten moet gaan opvangen waar op Schiphol geen plaats meer voor is. De Amsterdamse luchthaven zit dicht tegen de capaciteitsgrenzen aan die in 2008 met omwonenden zijn afgesproken om in de periode tot en met 2020 de geluidshinder binnen de perken te houden. Om de luchthaven in Lelystad geschikt te maken voor zwaardere vliegtuigen, zoals de Boeing 737 en Airbus A320 zijn wel uitvoerige aanpassingen nodig.
Bezwaren
De Vogelbescherming en 2 akkerbouwers in de omgeving hadden bezwaar gemaakt tegen de uitbreiding. Zij stelden dat omliggende natuurgebieden, en met name de kiekendieven die daar leven, gevaar zouden lopen. De Raad van State gaat daar evenwel niet in mee. Tegen de uitspraak is geen beroep meer mogelijk. Het bestemmingsplan maakt het nu mogelijk de start- en landingsbaan te verlengen van 1250 meter naar 2700 meter en te verbreden van 30 meter naar 45 meter. De Vogelbescherming is teleurgesteld maar ziet ook een lichtpunt. “Volgens de Raad van State blijkt uit gedegen onderzoek dat de uitbreiding niet nadelig is voor vogels in de Oostvaardersplassen. Dat betekent ook dat er geen maatregelen kunnen worden genomen die dat wel zijn, zoals het verjagen van ganzen”, aldus een woordvoerder.
Vertraging
Oorspronkelijk hadden in 2018 de eerste grote vliegtuigen op Lelystad Airport moeten landen. Afgelopen najaar bleek echter dat de uitbreidingsplannen zeker een jaar vertraging oplopen en de uitbreiding tot zeker april 2019 duurt. Snelle opening is nodig omdat Schiphol sneller groeit dan verwacht. Vorig jaar waren er 479.000 starts en landingen. De met omwonenden afgesproken limiet van 500.000 vliegbewegingen tot en met 2020 wordt waarschijnlijk al in 2017 bereikt. Schiphol is naar het aantal passagiers nu de derde luchthaven van Europa, na Heathrow (Londen) en Charles de Gaulle (Parijs). In 2015 waren Frankfurt en Istanbul nog groter dan Schiphol. Van de top-5 groeide alleen Schiphol sterk, met ruim 9 procent naar 63,6 miljoen passagiers. Schiphol wil dat er in 2019 per jaar 4000 vluchten vanaf Lelystad Airport vertrekken, in plaats van de 2000 die oorspronkelijk zijn gepland voor het startjaar.
Onvrede over salariskorting
Het Financieele Dagblad (FD) bracht maandag 16 januari het nieuws waar de vertraging in zit: onvrede over een dreigende salariskorting voor de luchtverkeersleiders is de reden dat Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) afgelopen najaar niet op tijd was met de uitwerking van nieuwe vliegroutes. Omdat het kabinet de nieuwe balkenendenorm wilde opleggen aan de luchtverkeersleiders ontbrak de motivatie om aan de uitwerking te werken, zegt de nieuwe ceo van LVNL, Michiel van Dorst, volgens het FD. Bijna de helft van de luchtverkeersleiders verdient boven de balkenendenorm (181.000 euro per jaar) en na hevig protest van de luchtverkeersleiders en LVNL heeft het kabinet nu ingestemd met een salarisplafond van 238.000 euro per jaar.
Onderzoek
Het bureau Gateway gaat nu op last van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en LVNL onderzoeken wat er is mis gegaan en om te zorgen dat de nieuwe planning in de woorden van de staatssecretaris ‘wel voldoende robuust is’.
(Bron: ANP, NRC, FD)