Naar cookieinstellingen
auto met een rijhulp

Schakelt u de rijhulp in uw auto altijd uit? Zo zit het dan met de verzekering

Steeds meer auto’s zijn voorzien van een rijhulp. Ze zijn sinds enkele jaren verplicht in nieuwe auto’s en ze zijn bedoeld om de veiligheid te bevorderen. Maar veel automobilisten vinden ze vooral irritant, vanwege de vele meldingen en piepjes die ze geven. Sommige kunnen handmatig uitgeschakeld worden, maar bent u dan nog wel verzekerd?

Welke (verplichte) soorten rijhulpen zijn er?

Vermoeidheidsherkenning, rijstrook-assistent (Lane Assist), intelligente snelheids-assistent (ISA) en noodrem-assistent (Front Assist) zijn enkele van de rijhulpen die in de nieuwere auto’s kunnen zitten. Veel van deze rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems of in het kort ADAS-systemen) zijn tegenwoordig wettelijk verplicht in de auto. Zoals de Lane-Assist. Deze assistent houdt in de gaten of u netjes binnen de rijbaan blijft. Wijkt u af, dan kan het systeem een melding op het dashboard geven, gaan piepen of een stuurcorrectie uitvoeren.

Of de intelligente snelheids-assistent, die werkt met verkeersbord herkenning en het ziet wanneer u harder rijdt dan op de verkeersborden aangegeven. In dat geval volgt er een geluidssignaal. Dit is vaak al wanneer er 1 kilometer harder wordt gereden. Iets waar veel automobilisten horendol van worden.

Sinds 2024 zijn de volgende systemen in nieuwe auto’s verplicht:

  • Rijstrookondersteuning
  • Intelligente snelheidsassistent
  • Zelfstandig noodremsysteem
  • Afleidingsherkenning
  • Vermoeidheids- en afleidingswaarschuwing
  • Parkeerhulpsystemen
  • Voorbereiding voor een alcoholslot
  • Datarecorder
  • Noodremwaarschuwing
Invoegen invoegstrook snelweg
Lees ook: Veilig invoegen met de auto: meteen naar links of zo lang mogelijk op de invoegstrook blijven?

Is een rijhulp uit te zetten?

Een rijhulp wordt automatisch ingeschakeld wanneer u gaat rijden. Het is niet mogelijk om hem permanent uit te schakelen. Dit is namelijk onmogelijk gemaakt door de fabrikanten, vanwege een verplichting vanuit de Europese Unie. Wel kunnen sommige elke keer handmatig worden uitgeschakeld. Voor of zelfs tijdens het rijden. Waarbij de tweede optie sowieso de veiligheid niet ten goede komt.

Ook autodealers mogen het systeem niet permanent uitschakelen, maar er zijn volgens autoblad Auto Week wel degelijk bedrijven te vinden, die dit aanbieden. Ze hebben daarvoor een foefje bedacht: ze zetten het systeem niet permanent, maar eenmalig uit en zorgen ervoor dat het systeem de laatste instelling onthoudt. Hierdoor hoeft zo’n rijhulp daarna niet meer elke keer handmatig uitgezet te worden, bij elke nieuwe rit. Maar aan te raden is dit niet echt. Het kan namelijk buiten dat de auto er minder veilig door wordt, ook consequenties hebben.

Bent u strafbaar en nog wel verzekerd wanneer u de rijhulp uitschakelt?

Mocht u brokken maken, terwijl een rijhulp in uw auto is uitgeschakeld, dan kunt u daar namelijk problemen mee krijgen, wanneer de politie constateert dat dat het geval is. Ook kunt u dan problemen krijgen met uw verzekering.

Auto-expert Niek Schenk van het AD heeft de kwestie voorgelegd aan de verkeersspecialisten en juristen van verzekeraar DAS. Aangezien het volgens de Europese regelgeving is goedgekeurd om het systeem zelf handmatig uit te zetten, is de auto volgens DAS dan nog steeds verzekerd.  Toch is het verstandig om de polisvoorwaarden goed door te lezen, want een verzekeringsmaatschappij kan in de polisvoorwaarden van een allrisk verzekering opnemen dat schade aan het voertuig níet wordt vergoed wanneer een verplichte rijhulp uitgeschakeld is.

Waar u bij een ongeval ook rekening mee moet houden, zijn eventuele andere betrokkenen. Die kunnen u aansprakelijk stellen wanneer u een rijhulpsysteem heeft uitgeschakeld. Er moet dan echter wel overtuigend bewijs zijn dat het systeem daadwerkelijk is uitgeschakeld en dat het heeft geleid tot of heeft bijgedragen aan het ontstaan van het ongeval. Ook moet er bewijs zijn dat de andere betrokkene zelf niet de schuldige is. Volgens Schenk is de kans dat u echt in de problemen komt dus niet zo groot, maar het is dus zeker niet onmogelijk.

(Bron: AD, Auto Week, Kassa, Volkswagen.nl, Kampioen. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reacties (6)

    Dirck says:

    Politie controle na afloop?
    Laten ze eerst elke Mobiel eens uitlezen of die online was!
    Zelf weiger ik nu elke nieuwe auto met hoe zet ik die dure door mijn betaalde pleuris zooi uit?
    Van elke keer geheel menu langs tot 1 knopje?

    De piepshow geeft irritatie en juist ongelukken omdat ze ’t rijdende uitzetten!
    Elk merk en soms per model weer andere goed bedoelde dure zooi.

    Er moet gewoon 1 systeem voor alle merken en types komen en met 1 knop uit.
    Als oudere alle systemen leren is voor mijn teveel.
    Ook een Leen of Huur auto is ramp…
    Je vraagt een auto en kreeg ander merk / model van ongeveer zelfde formaat.

    Radio harder en negeren maar… ook niet veilig maar daar kan Verzekeraar en/of Politie niets aan doen.
    Vele moeten omdat ze geen 1 knop hebben de straat uit elke ochtend hele zooi op midden dashboard nog uitzetten en elke rit weer.
    Kijk bij proefrit en vraag waar de 1 knop alle zooi uit zit.

    Deze dure systemen kopen + repareren is ramp en erg dure en 99% wil deze EU regels niet hebben.
    En als de verkoper te lang werk heeft met uitleg?
    Sleutel eruit en weglopen… als we dat allen doen gaan fabrieken een beter uitschakelbare maken.
    Auto, Busje, Vrachtwagen en Camper? + nog van familie?
    Straks zit deze zooi overal in.

    Ik heb nooit een Airbag nodig gehad, draag riemen altijd op goede hoogte en de schade aan Dashboard was erg dure! Daarom rij ik nu liever een MRB vrije 40+ voertuig.
    Alle hier genoemde systemen weet ik niet de prijs maar vele duizenden Euro’s voor iets wat 90% nooit erin wilde hebben en uitgezet werd.

      heemshames says:

      Moet wel een luxe auto zijn, ruim 40 jaar geleden was een verstelbare gordel zeldzaam.
      Opvallend dat het dashboard beschadigd was terwijl je de airbag nooit nodig had.

      Erg mooie geloofwaardige tekst weer Dirck; maak er een mooi weekend van in Kaatsheuvel, het sprookjesbos is echt een aanrader.

    Dirck says:

    Volvo ooit gereden!
    Het Noodrem systeem zag dat ik tegen muur ging rijden!
    Ik maakte bocht met 80 km en daar is 130 ook mogelijk in de avond.
    Maar de Volvo remde en mensen achter mijn toeterden!

    Dit is slechts 1 van 9 en niet uitschakelbaar volgens dealer.
    Nooit meer een Volvo met deze zooi erin!
    Ik maakte proefrit en kocht elders nieuwe!

    Maar nu iedereen dit doet, als niet uitschakelbaar weigerde ik deze EU verplichte dure ingebouwde zooi te kopen.
    Uit geschakeld wel duurdere auto, en ik wil zonder!
    Als we alle met uitschakelbaar weigeren en dealers bij importeur en EU gaan klagen?
    Wel proefrit en weigeren te kopen.
    Ik heb ’t nooit nodig gehad en die piepers maken me gek!
    Dan breng je juist verkeer in gevaar met Radio volle kracht.
    In Theorie prima spul maar als 90% uitgeschakeld gaat rijden?
    Ik betaal dus ik bepaal en dan koop ik niets meer nieuw.
    Geef maar oude vervuilende zooi dan maar!

      Heer Bommel says:

      Beste Dirck!
      Ik moest, toen ik jouw reactie las, meteen aan Henry Ford denken die, lang geleden zei: “Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, was het antwoord geweest: “Een sneller paard!””
      Misschien is dat voor jou een oplossing.
      Hoewel; een paard hinnikt dan weer af en toe.
      Nee nee, het lacht je echt niet uit! 😉

    Holiday420 says:

    Sinds kort rij ik met adaptive cruise control en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind, vooral bij file rijden, maar er doen zich situaties voor waarbij ik toch wel mijn bedenkingen heb zoals het invoegen van een auto vlak voor je neus, waarbij er meteen geremd wordt.
    Op een rotonde afrijdend, gaat hij met volle snelheid door en moet je zelf hard op de rem trappen.
    Zit er een auto voor je dan gaat de auto op de rotonde ineens weer vol gas geven omdat de auto voor je uit het gezicht verdwijnt.
    Ook heb ik het idee dat de remlichten veel branden bij het inhouden, waar je normaal gesproken het gas los laat, voel je nu dat hij afremt. Ik weet niet of dit zo is, je kan het zelf niet zien.
    Het uitzetten van de systemen lijkt mij dan ook zeer belangrijk. want van die piepjes als je naast de lijn komt of dat je 1 km te hard rijd, wordt je helemaal gek. Misschien het geluidje aan te passen of alleen een lichtsignaal op je dashboard.

    lemaco says:

    Sinds augustus vorig jaar ook een nieuwe asx (lees renault) met de wereld aan rijhulpen.
    Zodoende kon het gebeuren dat je op de franse peage keurig 130 rijdt op de cruise control op de rechtse baan, dan een afrit passeert waarbij je vaart moet minderen tot max. 90 km/per uur.
    Gevolg als je hier voorbij het laatste bord 90 km gaat wat pal op de splitsing aan de linkerkant van de afrit staat je auto bedenkt dat je inmiddels 40 km te hard rijdt en daarop vol in de ankers gaat.
    Dit is niet heel bevorderlijk voor het achterop komende verkeer.
    Dit soort situaties is dus kennelijk niet over nagedacht vwb het onderdeel verkeersbordherkenning.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.