Rijden over de Duitse wegen gaat ons veel geld kosten
Publicatiedatum: 13 december 2017
Het kan nog even duren, maar als het aan Duitsland ligt gaan we betalen voor het rijden over de Duitse wegen. De invoering van dit tolheffingsplan voor personenauto’s gaat de Nederlandse automobilisten tussen de 60 en 100 miljoen euro kosten. Daar is het kabinet het niet mee eens. Zij sluiten zich aan bij Oostenrijk dat bij het Europese Hof van Justitie een zaak heeft aangespannen tegen deze plannen.
De grensstreek de dupe
Degene die hier vooral de dupe van worden, zijn de mensen in de grensstreek. De bewoners en bedrijven uit deze streek zijn goed voor 40 procent van deze tolkosten. Dat blijkt uit onderzoek over de ontwikkeling van het Duitse tolvignet (Pdf) van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur.
Hoogte tol
De nieuwe tolwet zou discriminerend zijn, omdat de Duitsers zelf de tol grotendeels via de belasting terugkrijgen. Buitenlandse automobilisten moeten wel gewoon betalen. En die bedragen kunnen behoorlijk oplopen. Hoeveel er betaald moet worden ligt aan hoe schoon de auto is. Het daarbij behorende vignet bepaalt de hoogte van de rekening.
Nederland sluit zich aan bij Oostenrijk
In juni 2017 vragen Luxemburg, Nederland en Oostenrijk al opheldering aan de Europese Commissie over de instemming van de Duitse tolwet. Hoewel het plan al is gekeurd door het Duitse parlement en de Europese Commissie zich er ook bij neer heeft gelegd, laten Nederland, Oostenrijk en Luxemburg het er niet bij zitten. Het was het wachten op de juridische onderbouwing van de zaak. Inmiddels is die onderbouwing helder en sluit Nederland zich bij Oostenrijk aan. Op een definitieve uitspraak zullen we nog even moeten wachten. Die wordt niet eerder dan in 2019 verwacht.
(Bron: ANP/NOS)