Rekeningrijden komt er in 2030 alsnog: wat weten we hierover?
Publicatiedatum: 28 juni 2023
Rekeningrijden en kilometerheffing, kent u deze termen nog? Het hangt al sinds de jaren 80 in de lucht, maar vanaf 2030 moet het er dan echt van gaan komen. Dit is althans de bedoeling van het kabinet-Rutte IV, dat vroegtijdig is gevallen. Maar in 2024, een jaar na het verschijnen van dit artikel, is er weer een andere samenstelling van de Tweede Kamer. En nu lijkt het rekeningrijden alsnog op de lange baan te belanden.
Wat is rekeningrijden?
De term ‘rekeningrijden’ is in de jaren 80 al voor het eerst gevallen. Sindsdien heeft het vaak op de politieke agenda gestaan, maar vanaf 2030 moet het daadwerkelijk gaan gebeuren. Het kabinet werkt aan de wet ‘Betalen naar gebruik’ (BnG). Simpel gezegd moeten de vaste kosten die autobezitters maken, plaatsmaken voor variabele kosten. Motorrijtuigen- en aanschafbelasting (bpm) gaan waarschijnlijk verdwijnen en automobilisten betalen een vast bedrag per gereden kilometer. Niet het bezit van een auto, maar het gebruik ervan wordt dus maatgevend.
Waarom kiest het kabinet alsnog voor rekeningrijden?
Het kabinet heeft 2 redenen om het rekeningrijden alsnog door te voeren. Ten 1e is het de bedoeling dat er in 2030 geen nieuwe brandstof- en dieselauto’s meer op de markt komen. Want deze auto’s moeten de komende jaren plaatsmaken voor elektrische varianten. Maar als u een elektrische auto heeft, betaalt u geen brandstofaccijns en minder bpm. Hierdoor loopt de overheid belastinginkomsten mis, die men terug wil verdienen door de invoering van het rekeningrijden. En ten 2e hoopt het kabinet dat autobezitters zuiniger met hun auto omgaan, omdat het duurder wordt om meer kilometers te maken. Op die manier moet de totale CO2-uitstoot omlaag gaan.
Wat gaan autobezitters vanaf 2030 betalen?
Hoe meer u rijdt, hoe meer u dus betaalt, als de wet eenmaal van kracht is. Volgens onder meer de NOS ligt het tarief waarschijnlijk tussen de 0,07 en 0,08 euro per kilometer. Dat geldt voor alle wegen in Nederland, op elk moment van de dag. Of u nu tijdens de spitsuren of daarbuiten de auto pakt, de prijs per kilometer blijft dus hetzelfde. Ook als u met de auto op vakantie naar het buitenland gaat, betaalt u per gereden kilometer.
Welke knelpunten zijn er nog?
Maar er zijn ook nog een aantal onzekerheden over het rekeningrijden. Wie houdt bijvoorbeeld bij hoeveel kilometers u maakt, in binnen- en buitenland? En hoeveel u hiervoor moet betalen? Blijft uw privacy daarbij gewaarborgd? Daarover moet in de loop van 2023 meer duidelijkheid komen.
Verder is het nog de vraag of voor elke auto hetzelfde tarief gaat gelden. Of betaalt u minder als u een elektrische auto heeft, in plaats van een brandstof- of dieselauto? Gaat het gewicht van uw auto invloed hebben op het tarief per kilometer? Worden autobezitters met een laag inkomen ontzien? En hoe zit het met bestelbusjes, voor de pakketjes die we massaal bestellen? Ook dit thema vergt nog het nodige vervolgonderzoek.
Wat staat er nog te gebeuren voor de invoering van het rekeningrijden?
Kortom: het rekeningrijden gaat er toch komen, maar er zijn nog een paar belangrijke vragen die nog openstaan. En u kunt helpen met het vinden van de antwoorden. In de zomer van 2023 start namelijk de zogeheten internetconsultatie, waarin burgers en bedrijven aanbevelingen en verbetersuggesties kunnen doen voor wetsvoorstellen. Zodra het onderwerp ‘rekeningrijden’ op deze website verschijnt, heeft u 4 weken de tijd om erop te reageren.
Daarnaast moet het wetsvoorstel nog door de Tweede en Eerste Kamer. Dit moet in 2024 en 2025 gaan gebeuren. Als eenmaal duidelijk is hoe het rekeningrijden in de praktijk gaat werken, volgt er een overgangsfase van een paar jaar, waarschijnlijk tussen 2026 en 2030. De betrokken partijen moeten namelijk hun systemen afstemmen op de nieuwe regels, net zoals bij de nieuwe pensioenwet het geval is. Als alles volgens plan verloopt, gaan automobilisten vanaf 2030 daadwerkelijk betalen per gereden kilometer. Maar of alles inderdaad volgens plan zal verlopen, is dus nog maar de vraag. Een nipte meerderheid van de Tweede Kamer steunt een motie ‘dat er geen vorm van rekeningrijden moet worden ingevoerd’, in juni 2024 ingediend door SP-Kamerlid Bart van Kent.
(Bron: Rijksoverheid, ANP, NOS, RTL Nieuws, BNR Nieuwsradio, Internetconsultatie.nl, ANWB, NU.nl, Tweede Kamer. Foto: Shutterstock)
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
“Hoe meer u rijdt, hoe meer u dus betaalt, als de wet (BnG) eenmaal van kracht is.”
Dat is nu ook al zo, zonder die wet: hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer brandstof je verbruikt en hoe meer je dus betaalt.
Verhoog de brandstofprijzen iets, en klaar is Kees (en Rutte): ‘we betalen naar gebruik’.
Er hoeven geen (nieuwe en dure) systemen ontwikkeld te worden om de verreden kilometers bij te houden, geen gesjoemel met registratie, geen problemen met de privacy, en geen dubbele kosten als je in het buitenland de tolwegen gebruikt. Daarnaast ontvangt het Rijk meer inkomsten (buitenlanders betalen ook mee) en is deze manier van rekeningrijden toepasbaar bij alle brandstoffen.