Naar cookieinstellingen
Rekeningrijden

Rekeningrijden komt er in 2030 alsnog: wat weten we hierover?

Rekeningrijden en kilometerheffing, kent u deze termen nog? Het hangt al sinds de jaren 80 in de lucht, maar vanaf 2030 moet het er dan echt van gaan komen. Dit is althans de bedoeling van het kabinet-Rutte IV, dat vroegtijdig is gevallen. Maar in 2024, een jaar na het verschijnen van dit artikel, is er weer een andere samenstelling van de Tweede Kamer. En nu lijkt het rekeningrijden alsnog op de lange baan te belanden.

Wat is rekeningrijden?

De term ‘rekeningrijden’ is in de jaren 80 al voor het eerst gevallen. Sindsdien heeft het vaak op de politieke agenda gestaan, maar vanaf 2030 moet het daadwerkelijk gaan gebeuren. Het kabinet werkt aan de wet ‘Betalen naar gebruik’ (BnG). Simpel gezegd moeten de vaste kosten die autobezitters maken, plaatsmaken voor variabele kosten. Motorrijtuigen- en aanschafbelasting (bpm) gaan waarschijnlijk verdwijnen en automobilisten betalen een vast bedrag per gereden kilometer. Niet het bezit van een auto, maar het gebruik ervan wordt dus maatgevend.

Waarom kiest het kabinet alsnog voor rekeningrijden?

Het kabinet heeft 2 redenen om het rekeningrijden alsnog door te voeren. Ten 1e is het de bedoeling dat er in 2030 geen nieuwe brandstof- en dieselauto’s meer op de markt komen. Want deze auto’s moeten de komende jaren plaatsmaken voor elektrische varianten. Maar als u een elektrische auto heeft, betaalt u geen brandstofaccijns en minder bpm. Hierdoor loopt de overheid belastinginkomsten mis, die men terug wil verdienen door de invoering van het rekeningrijden. En ten 2e hoopt het kabinet dat autobezitters zuiniger met hun auto omgaan, omdat het duurder wordt om meer kilometers te maken. Op die manier moet de totale CO2-uitstoot omlaag gaan.

Wat gaan autobezitters vanaf 2030 betalen?

Hoe meer u rijdt, hoe meer u dus betaalt, als de wet eenmaal van kracht is. Volgens onder meer de NOS ligt het tarief waarschijnlijk tussen de 0,07 en 0,08 euro per kilometer. Dat geldt voor alle wegen in Nederland, op elk moment van de dag. Of u nu tijdens de spitsuren of daarbuiten de auto pakt, de prijs per kilometer blijft dus hetzelfde. Ook als u met de auto op vakantie naar het buitenland gaat, betaalt u per gereden kilometer.

Elektrische auto
Lees ook: Waarom elektrische auto’s bij koud weer een kleiner rijbereik hebben dan bij warm weer

Welke knelpunten zijn er nog?

Maar er zijn ook nog een aantal onzekerheden over het rekeningrijden. Wie houdt bijvoorbeeld bij hoeveel kilometers u maakt, in binnen- en buitenland? En hoeveel u hiervoor moet betalen? Blijft uw privacy daarbij gewaarborgd? Daarover moet in de loop van 2023 meer duidelijkheid komen.

Verder is het nog de vraag of voor elke auto hetzelfde tarief gaat gelden. Of betaalt u minder als u een elektrische auto heeft, in plaats van een brandstof- of dieselauto? Gaat het gewicht van uw auto invloed hebben op het tarief per kilometer? Worden autobezitters met een laag inkomen ontzien? En hoe zit het met bestelbusjes, voor de pakketjes die we massaal bestellen? Ook dit thema vergt nog het nodige vervolgonderzoek.

Brandstoflampje reservetank auto
Lees ook: Brandstoflampje op uw dashboard licht op: hoe ver kan uw auto rijden op de reservetank?

Wat staat er nog te gebeuren voor de invoering van het rekeningrijden?

Kortom: het rekeningrijden gaat er toch komen, maar er zijn nog een paar belangrijke vragen die nog openstaan. En u kunt helpen met het vinden van de antwoorden. In de zomer van 2023 start namelijk de zogeheten internetconsultatie, waarin burgers en bedrijven aanbevelingen en verbetersuggesties kunnen doen voor wetsvoorstellen. Zodra het onderwerp ‘rekeningrijden’ op deze website verschijnt, heeft u 4 weken de tijd om erop te reageren.

Daarnaast moet het wetsvoorstel nog door de Tweede en Eerste Kamer. Dit moet in 2024 en 2025 gaan gebeuren. Als eenmaal duidelijk is hoe het rekeningrijden in de praktijk gaat werken, volgt er een overgangsfase van een paar jaar, waarschijnlijk tussen 2026 en 2030. De betrokken partijen moeten namelijk hun systemen afstemmen op de nieuwe regels, net zoals bij de nieuwe pensioenwet het geval is. Als alles volgens plan verloopt, gaan automobilisten vanaf 2030 daadwerkelijk betalen per gereden kilometer. Maar of alles inderdaad volgens plan zal verlopen, is dus nog maar de vraag. Een nipte meerderheid van de Tweede Kamer steunt een motie ‘dat er geen vorm van rekeningrijden moet worden ingevoerd’, in juni 2024 ingediend door SP-Kamerlid Bart van Kent.

(Bron: Rijksoverheid, ANP, NOS, RTL Nieuws, BNR Nieuwsradio, Internetconsultatie.nl, ANWB, NU.nl, Tweede Kamer. Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Reactie

    ElHen says:

    “Hoe meer u rijdt, hoe meer u dus betaalt, als de wet (BnG) eenmaal van kracht is.”
    Dat is nu ook al zo, zonder die wet: hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer brandstof je verbruikt en hoe meer je dus betaalt.
    Verhoog de brandstofprijzen iets, en klaar is Kees (en Rutte): ‘we betalen naar gebruik’.

    Er hoeven geen (nieuwe en dure) systemen ontwikkeld te worden om de verreden kilometers bij te houden, geen gesjoemel met registratie, geen problemen met de privacy, en geen dubbele kosten als je in het buitenland de tolwegen gebruikt. Daarnaast ontvangt het Rijk meer inkomsten (buitenlanders betalen ook mee) en is deze manier van rekeningrijden toepasbaar bij alle brandstoffen.

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.