Reizen met een lichamelijke beperking: het is geven en nemen
Publicatiedatum: 6 augustus 2018
Ontsnappen aan de alledaagse sleur en even helemaal vrij zijn. Dat is voor iedereen het doel van de vakantie, ook voor mensen met een lichamelijke beperking. Maar helaas is de praktijk vaak anders. Door stress onderweg en ongeschikte kamers of activiteiten, worden zij juist geconfronteerd met hun beperking. Dat kan anders vindt Gerda van ’t Land.
Kleine problemen met grote gevolgen
Reizen voor mensen met een lichamelijke beperking was vroeger nog nauwelijks mogelijk. Elk jaar stijgt het aantal vakantiegangers met een lichamelijke beperking, maar niet alle reisorganisaties hebben hiervoor de juiste expertise in huis. De redactie van Groeten van MAX krijgt jaarlijks veel klachten van mensen met een lichamelijke beperking die op reis niet uit de voeten kunnen. De klachten lijken de laatste jaren meer en meer toe te nemen. We zijn ook meer gaan reizen, maar in de communicatie rond de reis gaat het regelmatig mis. “Waar het vaak fout gaat is bij de transfers”, aldus Yda Matthijssen van de ANWB. “Reizen met een beperking is soms best complex. Wat mogelijk kleine ‘problemen’ lijken, kunnen voor mensen met een lichamelijke beperking grote gevolgen hebben.”
Verschillende partijen
Het gaat vaak al mis bij het boeken van de reis. Zeker bij het online boeken. Daar is niet altijd genoeg ruimte om aan te geven wat de behoeften of wensen zijn. “Elke lichamelijke beperking is anders. ‘Niet goed ter been’ volstaat niet voor iedereen die niet goed uit de voeten kan. Daar zijn veel verschillende gradaties in”, aldus Gerda van ’t Land. Gerda is ervaringsdeskundige en adviseert reisorganisaties over reizen met een beperking. Het boeken van de reis doet u doorgaans bij een reisorganisatie. Zij zijn afhankelijk van andere partijen en het aantal schijven waarover gecommuniceerd wordt kan behoorlijk oplopen. Alleen al om te vliegen zijn er verschillende partijen betrokken om dit goed te laten verlopen. En vooral bij het vervoer gaat het vaak mis, met name de transfers van en naar het vliegveld.
Verantwoordelijkheid nemen
Om dit beter te stroomlijnen benadrukt Gerda dat beide partijen verantwoordelijkheid moeten nemen bij het boeken van de reis. De reiziger, omdat niemand beter weet wat hij of zij nodig heeft, en de reisorganisatie. Zij moeten alerter zijn als het gaat om reizigers met een beperking. De reiziger dient de reisorganisatie van zoveel mogelijk informatie te voorzien, zodat de reisorganisatie op haar beurt na kan gaan of de vlucht/reis en accommodatie passend zijn. “Dus voorzie de reisorganisatie van zoveel mogelijk informatie. Kunt u het niet kwijt bij de boeking, stuur hen nog een mail of neem telefonisch contact op om alles goed af te stemmen. Reisorganisaties adviseer ik om vooral door te blijven vragen. Net zolang totdat alles goed op elkaar afgestemd is.”
Verbeteren
Er valt volgens Gerda nog veel te verbeteren, maar de wil om dit te doen is er. Gerda werkt inmiddels samen met verschillende reisorganisaties om de dienstverlening te verbeteren. “We zetten alles op alles om reizen voor mensen met een lichamelijke beperking zo aangenaam mogelijk te maken. Wellicht dat er in de toekomst een soort keurmerk en/of icoon komt op boekingssites waardoor direct duidelijk is welke reis geschikt is.”
Dit onderwerp wordt besproken met Yda Matthijssen en Gerda van ’t Land in Groeten van MAX op maandag 6 augustus 2018.
Stel uw vraag aan Yda Matthijssen
U kunt van maandag 6 augustus tot donderdag 9 augustus 2018 10.00 uur uw vakantievragen stellen aan Yda Matthijssen. Na donderdag 9 augustus 10.00 uur mag u uiteraard een reactie achterlaten, maar deze wordt niet meer beantwoord.
U moet zich eerst registreren en inloggen om uw vraag te stellen. Uw e-mailadres is niet zichtbaar voor anderen en u kunt een fictieve naam opgeven. De naam die u achterlaat is wel zichtbaar. Ter bescherming van uw privacy verzoeken wij u persoonlijke gegevens niet te vermelden in uw bijdrage.
Geef een reactie
U moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Geachte redactie,
Naar aanleiding van uw uitzending van 6 augustus over het reizen met een lichamelijke beperking, wil ik u het volgende laten weten.
Ik ben al jaren rolstoelgebonden en heb al de nodige vakantiereizen gemaakt, dit bij diverse touroperators en luchtvaartmaatschappijen.
Een deel van de reizen heb ik geboekt via een vestiging van D-reizen, de overige zijn online geboekt.
Mijn ervaring is dat tijdens het boekingsgesprek bij D-reizen alle benodigde informatie over mijn beperking werd gevraagd, gegeven en besproken. Datzelfde deed ik na een online boeking via de klantenservice van de touroperator.
Ik heb de indruk dat, hoe meer informatie en duidelijkheid de reiziger zelf geeft, hoe beter de reisorganisatie daarop kan reageren en inspelen.
Ikzelf heb nog nooit een negatieve ervaring gehad met een reisbegeleiding t.g.v. mijn handicap.
Fouten kunnen natuurlijk altijd gemaakt worden, maar ik hecht eraan te benadrukken dat ik al jarenlang zeer tevreden ben over de afwikkeling van de door mij geboekte reizen, hetgeen ook wel eens gezegd mag worden !
Met vriendelijke groet,
Ellen van Santen
@ van Santen
Wat fijn om te horen dat het bij u allemaal goed is gegaan. Ik ben met u eens dat je als reiziger zelf ook een grote verantwoordelijkheid hebt. Maar ook de reisorganisator moet heel alert zijn bij reizen van mensen die beperkingen aangeven.
Beste Yda Matthijssen,
Naar aanleiding van het reizen met een beperking in de aflevering van maandag 06 augustus heb ik de volgende vraag. Ik ben slechtziend en maak gebruik van een taststok. Maandag aanstaande vlieg ik naar Engeland, zijn er nog dingen waar ik rekening mee houden voor de douane en in het land voor mijn stok? Afgelopen maart ben ik naar Italië gevlogen en behalve 1 extra stokinspectie van een douanebeambte ende taststok apart door de scanner moesten doen is er niets misgegaan tijdens die reis,maar ik weet niet of er in verschillende Europese landen verschillende regels gelden wat betreft douane en hulpmiddelen?
Graag zie ik uw reactie tegemoet.
Met vriendelijke groeten,
Jessica