Naar cookieinstellingen
reiswebsites

Prijzen reiswebsites vaak misleidend en onbetrouwbaar

Wie online een vakantie boekt loopt er in veel gevallen tegen aan dat de opgegeven prijzen niet kloppen. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie en 28 nationale consumentenautoriteiten naar 352 websites. Slechts 117 ervan voldoen aan de regels.

Onbetrouwbare prijzen

De Europese Commissie en EU-instanties voor consumentenbescherming zijn in oktober 2016 gestart met een screening van 352 prijsvergelijkings- en reisboekingswebsites in de hele EU. De prijzen op 235 van die websites blijken onbetrouwbaar te zijn. Wat neerkomt op 2 op de 3 gevallen. De kosten voor bijvoorbeeld vluchten en hotels pakken vaak hoger uit. Ook websites die de prijzen vergelijken slaan vaak de plank mis. In 1 op de 3 gevallen blijken de kosten die als eerste worden getoond hoger uit te vallen. Vaak worden laat in het boekingsproces nog extra prijselementen toegevoegd zonder dat dit duidelijk aan de consument wordt gemeld, de prijsopbouw is vaak onduidelijk en van de aanbiedingen blijkt 20 procent niet beschikbaar. Klanten klagen daar steeds vaker over. Volgens de Europese consumentencentra staan online reisdiensten inmiddels bovenaan in de lijst van consumentenklachten.

Boetes

Het Europese netwerk van consumentenorganisaties CPC heeft de betreffende sites benaderd en verzocht de regels na te leven. Ze moeten transparant zijn en direct de juiste prijzen aangeven. Als ze dat niet doen kunnen ze boetes krijgen of voor de rechter worden gesleept, waarschuwt EU-commissaris Vera Jourava (Justitie en Consumentenrechten). “Of consumenten nu online of offline boeken, ze hebben recht op dezelfde bescherming.”

Booking.com en Expedia gedragen zich beter

De tik op de vingers die de hotelboekingssites Booking.com en Expedia eerder gekregen hebben blijkt ondertussen zijn vruchten af te werpen. De concurrentie tussen sites die hotelovernachtingen aanbieden is vergroot, wat de prijs voor klanten ten goede komt, concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Concurrentie

In 2014 heeft de ACM er samen met 9 andere Europese toezichthouders op aangedrongen dat de 2 giganten in het online hotelaanbod hun voorwaarden moesten aanpassen. Na de ingreep van de consumentenwaakhonden kunnen hotels overnachtingen aanbieden op meerdere, concurrerende hotelvergelijkingssites. Ze mogen alleen nog geen goedkopere aanbiedingen op hun eigen sites zetten, om te voorkomen dat ze gratis meeliften op de inspanningen van Booking.com en Expedia.

(Bron: ANP, European Commission)

Geef een reactie

Minder uitleg Meer uitleg

Cookies op de website van omroep MAX. Geef je toestemming!

Wij plaatsen Functionele cookies, om deze website naar behoren te laten functioneren en Analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Voor cookies waarmee derden uw surfgedrag kunnen volgen, kunt u hieronder apart toestemming geven.

Meer uitleg

Waarom cookies?

Omroep MAX plaatst specifieke cookies om het gebruiksgemak voor bezoekers te vergroten. Ze helpen in functionaliteit en zijn bedoeld om inzicht te krijgen in de werking en effectiviteit van de websites.

Hiermee kunnen we de bezochte website zo gebruiksvriendelijke en interessant mogelijk maken voor de bezoeker. Hierbij worden geen gegevens verzameld die gebruikt kunnen worden om individuele gebruikers te volgen.

Functionele cookies

Cookies die er voor zorgen dat deze website naar behoren functioneert

De websites van Omroep MAX gebruiken cookies om er voor te zorgen dat onze websites naar behoren werken. Zo gebruiken wij cookies voor:

  • het onthouden van informatie die je invult op de verschillende pagina’s, zodat je niet steeds al je gegevens opnieuw hoeft in te vullen
  • het doorgeven van informatie van de ene pagina aan de volgende pagina, bijvoorbeeld als er een lange enquête wordt ingevuld of als je veel gegevens moet invullen bij een online bestelling
  • het opslaan van voorkeuren, zoals de taal, locatie, het gewenste aantal te tonen zoekresultaten, etc.
  • het opslaan van instellingen voor een optimale videoweergave, zoals de gewenste buffergrootte en de resolutiegegevens van je scherm
  • het uitlezen van je browserinstellingen om onze website optimaal op je beeldscherm te kunnen weergeven
  • het opsporen van misbruik van onze website en diensten, door bijvoorbeeld een aantal opeenvolgende mislukte inlogpogingen te registreren
  • het gelijkmatig belasten van de website, waardoor de site bereikbaar blijft
  • het aanbieden van de mogelijkheid om inloggegevens op te slaan, zodat je die niet elke keer opnieuw hoeft in te voeren
  • het mogelijk maken om te reageren op onze websites

Webstatistieken

Cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten.

Om te bepalen welke onderdelen van de website het meest interessant zijn voor onze bezoekers, proberen wij continu te meten met behulp van de software van comScore Digital Analytix hoeveel bezoekers er op onze website komen en welke onderdelen van de website het meest bekeken worden. Hiervoor gebruiken wij cookies.

Het is onderdeel van de (wettelijke) taak van Omroep MAX als Publieke Omroep om te rapporteren over onze prestaties. Daarvoor is het nodig om webstatistieken bij te houden. Ook nemen wij deel aan het landelijke internetbereikonderzoek STIR. Hiervoor gebruiken wij cookies, zodat wij de browser kunnen herkennen en op die manier het aantal bezoekers aan onze websites kunnen meten.

Van de informatie die wij zo verzamelen worden statistieken gemaakt. Deze statistieken geven ons inzicht in hoe vaak onze webpagina's bezocht worden, waar bezoekers de meeste tijd doorbrengen, enzovoort. Hierdoor zijn wij in staat structuur, navigatie en inhoud van de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De statistieken en overige rapportages kunnen wij niet herleiden tot personen.

Wij gebruiken cookies voor:

  • het bijhouden van het aantal bezoekers op onze webpagina’s
  • het bijhouden van de tijdsduur die elke bezoeker doorbrengt op onze webpagina’s
  • het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt
  • het beoordelen welke delen van onze site aanpassing behoeven
  • het optimaliseren van de website

Voor gebruik van deze cookies is geen toestemming vereist en deze kunnen dan ook niet worden uitgeschakeld.

Sociale media

Sociale cookies verzamelen gegevens over de activiteiten van gebruikers. Dit maakt het onder andere mogelijk om fragmenten van sociale platforms te bekijken, inhoud van onze websites te delen met je vrienden, te reageren op berichten van andere gebruikers en de makers of actief mee te discussiëren op onze forums. Sommige sociale cookies die geplaatst worden, kunnen door sociale medianetwerken ingezet worden om jouw internetgedrag te gebruiken voor commerciële doeleinden. Hier heeft Omroep MAX geen invloed op.

Voor meer informatie over de manier waarop deze derden omgaan met jouw persoonsgegevens, verwijzen wij je door naar het privacy beleid van deze derden. De meest voorkomende zijn:

Cookie-instellingen aanpassen en meer informatie

De cookie-instellingen voor deze website zijn te allen tijde naar je persoonlijke voorkeur te wijzigen. De pagina waarop je deze instellingen kunt wijzigen is te bereiken via deze link Cookie instellingen. Hier is ook gedetailleerde informatie vinden over welke cookies we specifiek plaatsen.

  • Ik wil Sociale Media koppelingen:

    hiermee staat u het plaatsen van Social media Cookies toe, deze netwerken kunnen u volgen en kan uw internetgedrag monitoren voor commerciële doeleinden.